مدیر ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس هرمزگان:

زنان حافظان خاک جزیره هرمز در زمان جنگ تحمیلی بودند

«باستین» گفت: در یک برهه، کل جزیره هرمز خالی از مردان رزمنده شد و فقط زنان در جزیره هرمز بودند که هم برای امرار معاش خانواده تلاش می‌کردند و هم حافظ خاک جزیره بودند.
کد خبر: ۴۸۱۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲ - 29September 2021

«سمیه باستین» مدیر ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار دفاع‌پرس در هرمزگان،اظهار داشت:  هرمزگان همواره از زمان جنگ پرتغالی‌ها، انگلیسی ها و در زمان شاه عباس در حال دفاع بوده است و جزو اولین استان هایی هستیم که به این شکل درگیر دفاع از کشورمان از اجانب شدیم و این یکی از افتخارات در تاریخ است.

معاونت ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس هرمزگان تصریح کرد: در مورد دفاع مقدس لازم است مردم بدانند که ما جنگ را شروع نکردیم بلکه ما از کشورمان، ناموسمان و تمامیت ارضی خود دفاع کردیم تا کسانی به بهانه ترک بودن، عرب بودن و کرد بودن نتوانند احساسات مردم را تحریک کنند و کشورمان را تجزیه کنند. منافقین در داخل کشور و اجانب از بیرون به دنبال تحمیل کردن جنگ به ما بودند، ما در شرایط سختی بودیم. همه کشورها دست به دست هم داده بودند که ما را از صحنه بیرون کنند و خوشبختانه نتوانستند چون ما دو بال شهادت و اهل بیت را داشتیم.

باستین ادامه داد: در دفاع مقدس کشور ما با دست خالی، یکه و تنها و با تکیه بر ایمان و توکل به خدا و ائمه توانست هشت سال کشور را نگه دارند، با وجود خائنین که اجازه نمی‌دادند این اتفاق بیفتد. استان هرمزگان با توجه به جمعیتی که داشت، یکی از استان هایی بود که بیشترین اعزام را به جبهه ها داشته است، حتی در عملیات های آبی، زیرا یک استان ساحلی هستیم.

مدیر ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس هرمزگان بیان کرد: مردم جزیره هرمز که قایق هایشان وسیله امرار معاش و وسیله ماهیگیریشان بود، همه آن‌ها را سردار موسوی درویشی جمع کرد و به عملیات های آبی ـ خاکی مانند عملیات خیبر برد. در یک برهه، کل جزیره هرمز خالی از مرد شد و فقط زن‌ها در جزیره هرمز بودند که هم برای امرار معاش خانواده تلاش می‌کردند و هم حافظ خاک جزیره بودند. ما به سختی، با چنگ و دندان این کشور را و همچنین خلیج فارس را حفظ کردیم.

باستین با اشاره به اینکه در هیچ جای کشور سراغ ندارید که خانواده‌ای تعداد زیادی شهید داشته باشد گفت: شهیده فاطمه نیک که برادرش شهید موسی درویشی فرمانده سپاه هرمز، برادرزاده‌اش حر درویشی، پسرهایش علی، غلام، و محمد گلزاری، خواهرزاده‌اش شهید عبدالحسین درویشی، دامادش عبدالعلی دریانورد شهید شدند و در نهایت خود نیز در جمعه خونین مکه شهید شد. حتی زمانی که یک پسر برایش مانده بود به فرزندش گفت که تو هم باید به جبهه بروی.

مدیر ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس هرمزگان درپایان خاطرنشان کرد: ما این نمونه ها را کمتر سراغ داریم، این‌ها باید گفته شود، اینها باید دیده شود، ما به این راحتی به اینجا نرسیدیم تا برخی افرادی که حرف های نامربوط می‌زنند یادشان باشد که آن زمان چه کارهایی انجام شد تا کشور به اینجا رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار