قدرت‌نمایی ارتش سوریه با تسلط بر نوار مرزی جولان اشغالی

ارتش سوریه بعد از هشت سال با تسلط بر نوار مرزی جولان اشغالی ضمن قدرت‌نمایی آمادگی خود را برای تارو مار کردن گروه‌های تروریستی اعلام کرد.
کد خبر: ۴۸۱۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۱ - 02October 2021

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، خبری که از صبح روز چهارشنبه 7 مهرماه در رسانه ها بازتاب وسیع و گسترده‌ای پیدا کرد حاکی از تسلط ارتش سوریه بعد از هشت سال بر نوار مرزی جولان اشغالی دارد؛ خبری بسیار مهم که نشان‌دهنده تداوم روند کامل‌تر شدن حلقه تسلط ارتش سوریه بر نقاط مختلف این کشور است.

قدرت‌نمایی ارتش سوریه با تسلط بر نوار مرزی جولان اشغالی

آخرین بار ارتش سوریه در سال 2013 بود که به دلیل قدرت گرفتن گروه‌های مسلح تروریستی مجبور شده بود که از این منطقه مهم خارج شود؛ اما حالا با تار و مار شدن گروهک‌های تروریستی در این کشور و قدرت گرفتن تدریجی ارتش سوریه شاهد پیشروی آرام اما پیوسته و حساب شده ارتش این کشور بر سراسر نقاط سوریه هستیم.

نیروهای ارتش سوریه از روز سه‌شنبه 6 مهرماه برابر با 28 سپتامبر چندین نقطه و مقر نظامی را در منطقه «مرعبه» واقع در جنوب غربی «حوض الیرموک» در شمال غربی استان درعا و نزدیک با مرز جولان اشغالی سوریه ایجاد کردند و در آنها مستقر شدند. البته برخی از منابع ادعا کردند که گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران و نزدیک به حزب الله لبنان نیز به همراه نیروهای ارتش سوریه در این مناطق جاگیری کرده‌اند.

قدرت‌نمایی ارتش سوریه با تسلط بر نوار مرزی جولان اشغالی

در گزارش‌هایی هم که تا این لحظه منتشر شده شاهد هستیم که نیروهای نظامی سوریه به شهرک «تسیل» در حوض الیرموک وارد شدند و یک مرکز در این شهرک ایجاد کردند و پرچم سوریه را در کنار پرچم روسیه در این مرکز نصب کردند. همچنین بخش‌های دیگری از این گزارش به این موضوع مهم اشاره کرده که نیروهای نظامی سوریه از دوشنبه 5 مهرماه برابر با 27 سپتامبر در تعدادی از روستاها و شهرک‌هایی که در امتداد مرز سوریه با اردن قرار دارند نیز مستقر شده بودند.

بلندی‌های جولان متعلق به استان «القنیطره» بوده و بخشی از کشور سوریه محسوب می‌شود که دو سوم آن توسط رژیم صهیونیستی در جریان جنگ 6 روزه اسرائیل و اعراب اشغال شده بود. البته این سرزمین محل اختلاف رئیس جمهور سابق و رئیس جمهور فعلی آمریکا بود. به صورتی که دونالد ترامپ مالکت اسرائیل بر این سرزمین را به رسمیت شناخته بود ولی جو بایدن ارتفاعات جولان را به عنوان بخشی از اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسد.

قدرت‌نمایی ارتش سوریه با تسلط بر نوار مرزی جولان اشغالی

به هر حال بعد از شکست گروه‌های تروریستی در سوریه و نمایش و اقتدار ارتش سوریه در مبارزه با تروریست‌ها شاهد سیطره کامل آنها بر سراسر سوریه هستیم. به صورتی که در آینده نیز اخبار جدیدی را از تسلط ارتش سوریه بر بخش‌های دیگری از کشور خود شاهد خواهیم بود.

البته این اخبار فقط برای نیروهای جبهه مقاومت خوب و خوشحال کننده خواهد بود و در مقابل اخبار ناگواری برای رژیم صهیونیستی و حتی ترکیه که در میانه بحران سوریه به دنبال اشغال بخش‌هایی از این سرزمین بوده است. زیرا نه تنها آمریکا بلکه ترکیه هم بارها در مقاطع زمانی که نشانه‌هایی از عدم کنترل ارتش سوریه بر مناطق مرزی خود با ترکیه و کشورهای دیگر نمایان می‌شد سعی کرده بودند تا با لشکرکشی و اقدامات نظامی جای پایی در این مناطق برای خود ایجاد کنند.

قدرت‌نمایی ارتش سوریه با تسلط بر نوار مرزی جولان اشغالی

در آن سوی میدان منابع رسانه‌ای از بازگشایی گذرگاه مرزی «جابر - نصیب» در مرزهای مشترک میان اردن و سوریه خبر می‌دهند. بازگشایی این گذرگاه مرزی که به دنبال برگزاری نشست‌هایی به منظور توافق دوجانبه بین سوریه و اردن صورت گرفته می‌تواند زمینه تقویب روابط دوجانبه این دو کشور در زمینه‌های مختلف را ایحاد کند. بر این اساس در این نشست‌ها به موضوعاتی چون تجارت، انتقال انرژی و آب و همچنین حمل و نقل نیز پرداخته شده است.

گفتنی است، علی‌رغم اینکه شاهد تلاش‌های دولت سوریه به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشورش هستیم اما همچنان آمریکا و غرب به سیاست خود در جهت محاصره اقتصادی سوریه ادامه می‌دهند. این درحالی است که پس از آرام شدن نسبی اوضاع در سوریه دولت این کشور مشغول بازسازی تمام آن چیزی است که توسط تروریست‌های تکفیری در این کشور تخرب کردند.

قدرت‌نمایی ارتش سوریه با تسلط بر نوار مرزی جولان اشغالی

این درحالی است که بسام صباغ، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت پیرامون بحران این کشور خواست، حضور نظامی غیرقانونی خارجی در خاک سوریه پایان یابد، تحریم‌های اقتصادی غرب لغو و از تلاش‌های دولت برای مبارزه با تروریسم حمایت شود.

با توجه به وقایع و رویدادهایی که در روزهای اخیر در سوریه می‌گذرد و دولت این کشور در حوزه دیپلماسی بسیار فعال شده به این نتیجه می‌رسیم که حکومت این کشور به دنبال محکم کردن هرچه بیشتر پایه‌های نظام خود است تا با توانی بیشتر با تروریسم مبارزه کرده و گروه‌های تروریستی تکفیری را از خاک این کشور بیرون کند و صلح و ثبات را به این سوریه بازگرداند.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار