پژوهشگر دفاع مقدس در گفت‎وگو با دفاع‎پرس عنوان کرد؛

تلاقی مستندات تاریخی با ذوق ادبی در «تنگه علیمردانی»

«محمدیان» گفت: در کتاب «تنگه علیمردانی» شاهد درهم آمیختن مستندات با قریحه ادبی هستیم و خواننده همراه با روایت داستان‎گونه مستندات، از مجاهدت‌های ناگفته این فرمانده خراسانی آگاه می‌شود؛ از تأمین امنیت مشهد در روزهای پرالتهاب پیروزی انقلاب تا دوران دفاع مقدس.
کد خبر: ۴۸۱۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱ - 30September 2021

تلاقی مستندات تاریخی با ذوق ادبی در «تنگه علیمردانی»«علی‌اصغر محمدیان» عضو کارگروه اجرایی کتاب «تنگه علیمردانی» که با محوریت سیره پژوهشی شهید «حسن علیمردانی» فرمانده شهید یگان‌های رزم خراسان در دفاع مقدس به چاپ رسیده است، در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: تا پیش از آغاز پروژه، همواره در گروه‌های مختلف فضای مجازی مشاهده می‌کردم که عمدتاً از کم‌توجهی و غفلت‌هایی که نسبت به فرماندهان و رزمندگان  سال‌های آغازین جنگ تحمیلی وجود دارد، گلایه‌هایی مطرح می‌شود و مظاهر ظلم به این شهیدان پرافتخار نیز مشهود است.

وی افزود: رشادت و حماسه‌آفرینی فرماندهان و رزمندگان سال‌های میانی و خصوصاً پایانی جنگ تحمیلی به اندازه‌ای چشمگیر است که متأسفانه تلاش و جانفشانی فرماندهان سال‌های آغازین آن در سایه کم‌توجهی‌ها قرار می‌گیرد و کمتر از بنیانگذاران کمیته‌های انقلاب و سپاه پاسداران سخن به میان می‌آید و بر همین اساس، کارگروه پژوهشی تألیف این کتاب بر آن شدند تا اثری مستند اما آراسته به ذوق ادبی و جذابیت‌های هنری را به رشته تحریر درآورند.

این پژوهشگر دفاع مقدس خاطرنشان کرد: این تألیف تنها ناظر بر بخش‌هایی از سیره و زندگینامه این شهید والامقام است و مطمئناً موضوعات بسیاری وجود دارد که به آن نپرداخته‌ایم؛ زیرا بنای اصلی گروه پژوهش و تألیف و خصوصاً نویسنده کتاب متمرکز بر شهدای منطقه طلاب و خصوصاً شهید علیمردانی بوده است و لذا ناچار بودیم تا از سرفصل گروه امنیتی «لوخی‌ها»، تنها به قسمت‌های مرتبط با شهید اشاره‌ کنیم.

وی ادامه داد: در کتاب تنگه علیمردانی شاهد درهم آمیختن مستندات با قریحه ادبی هستیم؛ به گونه‌ای که نوشتار داستانی آن علیرغم برخورداری از مستندات، خواننده را با خود همراه می‌کند و از نقش‌آفرینی‌های این فرمانده خراسانی سخن می‌گوید؛ از تأمین امنیت مشهد در روزهای پرالتهاب پیروزی انقلاب تا چگونگی تشکیل سپاه خراسان و دوران دفاع مقدس.

محمدیان تصریح کرد: یکی از مشکلات و موانع پیش رو مربوط به مطالعات تاریخ‌پژوهشی و مصاحبه با پیشکسوتان بود زیرا دامنه منابع مصاحبه‌ای از آن ایام به شدت محدود است و بسیاری از آن فرماندهان و رزمندگان یا به شهادت رسیده‌اند و یا از دنیا رفته‌اند اما با وجود همه این مشکلات، دست اندرکاران تألیف این اثر ارزشمند از پژوهشگر و ناشر طرح تا نویسنده زبردست آن تلاش کردند تا کتابی شایسته این فرمانده شهید خراسانی تهیه و منتشر شود.

کتاب «تنگه علیمردانی» روایتگر سرگذشت شهید «حسن علیمردانی»، یکی از سرشناس‌ترین فرماندهان یگان‌های رزم خراسان در دفاع مقدس است که به قلم «محسن رحیم‌دل» در 693 صفحه به زیور طبع آراسته شده و در هفته دفاع مقدس روانه بازار کتاب گردید. انتشارات «پرساوش» این کتاب را منتشر کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار