به گزارش خبرنگار دفاعپرس از مشهد، آیتالله «سید احمد علمالهدی» امامجمعه مشهد و نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی، ظهر امروز در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شده بود، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در روز اربعین خاطرنشان کرد: اگر اخیراً مشاهده کردیم که مقام معظم رهبری بر لزوم به راه انداختن یک نهضت روشنگری در برابر جنگ نرم فرهنگی دشمن با عنوان «جهاد تبیین» تأکید کردند و صدور این حکم همزمان و مصادف با روز اربعین بود، به این خاطر است که برای به راه انداختن این جریان فکری، باید از همان شیوهای الگو گرفت که اهلبیت (ع) در جریان قیام کربلا از آن استفاده کردند.
وی افزود: پس از واقعه عاشورا گاهی شاهد هستیم که حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) پس از بیان بخش اندکی از حقایق قیام اباعبدالله و معرفی حضرت برای مردم، آنان را منقلب میکردند و به معنای حقیقی کلمه اگر زینب کبری (س) در شام نمیبود، خط سیر قیام حضرت سیدالشهدا (ع) نمیتوانست منتج به دستاوردهای بزرگ و انسانساز خود باشد.
امامجمعه مشهد اظهار داشت: اثرگذاری هر انقلاب که با ایجاد حرکت در مردم همراه است، به خاطر تبیینها و روشنگریهایی است که دلسوزان انقلاب در برابر جریانهای تهمت و تحریف ارائه کردهاند؛ همانطور که اگر تبیین زینب کبری (س) نمیبود، انقلاب حسینی به بار نمینشست.
وی با تأکید بر ضرورت پرهیز از بیتفاوتی در برابر هجمه فرهنگی و رسانهای دشمنان تصریح کرد: افراد بسیاری بودند که بعد از ماجرای کربلا و وقتی کاروان اهلبیت امام حسین (ع) وارد شام شد، به سرهای مبارک شهدا و زنان در کاروان سنگ پرتاب نمیکردند اما بدون تفاوت ایستاده بودند و تماشا میکردند و بر مبنای احادیث و روایات، حتی این افراد هم در جرم برگزارکنندگان این مراسم منحوس سهیم هستند زیرا به تکلیف عمل نکردند و فقط به تماشا ایستاده بودند. کسانی هم که در فضای مجازی، توهین، تهمت و شبهه افکنی افراد معاند نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی را مشاهده میکنند اما در پی پاسخگویی بر نمیآیند، مصداق همان کسانی هستند که پس از واقعه کربلا، در بازار شام بیتفاوت و نظارهگر ورود کاروان اسرا بودند.
نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری گفت: تبیین منطقی در برابر هجمه فرهنگی دشمنان یک تکلیف قطعی است اما این پاسخگویی هم نباید آمیخته با افترا و توهین و تهمت به طرف مقابل باشد. پاسخگویی در برابر شبهات و جنگ رسانهای و تبلیغی عناصر معاند باید منطبق بر استدلال و منطق باشد و اساساً تبیین هم به معنای استفاده از منطق و استدلال در برابر دشمن خارجی است.
علمالهدی متذکر شد: برخی اوقات مشاهده میکنیم که برادران و خواهران انقلابی برای پاسخ دادن به ادعای یک برادر یا خواهر ارزشی دیگر، دست به افشاگری میزنند و به گونهای وارد میدان مناظره میشوند که نتیجه آن با رسوا شدن طرف مقابل همراه است. این دوستان باید بدانند که اقدام آن دقیقاً به منزله خودزنی است و پاسخگوییها چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی باید اولاً منطبق بر رعایت اخلاق و منطق باشد و ثانیاً جهتگیری به سمت دشمنان خارجی داشته باشد.
امامجمعه مشهد، خستگیناپذیری در روشنگری را دومین شرط پاسخگویی تبیینی در برابر هجمه فرهنگی دشمن دانست و عنوان کرد: علاوه بر ارائه پاسخهای منطقی و برخواسته از عقلانیت و اخلاق، باید در این عرصه خستگیناپذیر بود و ممارست داشت. اگر دشمن علیه شما و اعتقاداتتان توطئه کرد و شما یک مانع معرفتی در برابر هجمه او بودید، مسلم است که شما نیز در زمره مخالفان قرار میگیرید و علیه شما هم تخریب و توهین صورت میگیرد اما باید در این راه ممارست داشت و خستگیناپذیر بود.
وی ابراز امیدواری کرد: پیام رهبر معظم انقلاب در روز اربعین به منزله حکم جهاد است و بر همه افراد صاحبقلم، صاحبان رسانه و همه کسانی که خود را موظف به امر به معروف و نهی از منکر میدانند، واجب است که اکنون در این عرصه وارد عمل شوند و نهضت تبیینی را در برابر جنگ نرم دشمن به راه بیندازند.
بیتوجهی به همسایه برگرفته از فرهنگ غربی است
نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی در ابتدای سخنان خود و در خطبههای عبادی نماز جمعه این هفته با اشاره به دعای 26 صحیفه شریفه سجادیه گفت: امام سجاد (ع) ۱۸ شاخصه درباره همسایهداری را بیان میکنند که موارد اول و دوم آن مربوط آن است که از خداوند برای کسب توفیقات در امر همسایه داری، استعانت بجوییم.
وی افزود: هیچکس نمیتواند ادعا کند که از همسایههای خود به طور کامل مستقل و بینیاز است و بسیاری از مسائل مشترک در این مجموعه مسکونی اعم از آپارتمان یا محله، در گرو همکاری با همسایههاست اما گاهی به دلیل ضعیف بودن، همسایه نمیتواند سهم خود را در یک برنامه مشترک ادا کند که در این موضوع، تکلیف ما مُدارا کردن با همسایه است و باید با همسایه ناتوان با رأفت و مرحمت رفتار کرد.
آیتالله علمالهدی تصریح کرد: فرهنگ بیتوجهی و تغافل که در آن گاهی افراد ساکن در یک مجموعه مسکونی حتی از همسایه دیواربهدیوار خود هم خبر ندارد، فرهنگ زندگی غربی است و با منطق تعاملی اسلام سازگاری ندارد؛ تا جایی که طبق روایات از جانب اهلبیت (ع) و خصوصاً پیامبر اعظم (ص)، اگر همسایه از شما درخواست کمک کرد، برآورده کردن احتیاج او تکلیف واجبی بر عهده شما میشود.
وی در انتها ابراز امیدواری کرد: نیکی کردن به همسایه و مراعات احوال او، مصداق عینی تقوای عملی است و خداوند متعال را به عزت و عظمت اولیائش قسم میدهیم که ما را در عمل به توصیه بزرگان دین کامروا بگرداند و با استعانت از توکل بر حضرتش، گامهای ما در صراط مستقیم استوار باشد.
انتهای پیام/