مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان‌جنوبی خبر داد؛

آغار ساخت موزه استکبارستیزی در صحرای طبس پس از 12 سال وقفه

سرهنگ «فلاحی» گفت: 23 اسفندماه 1388 ساخت موزه بین‌المللی استکبارستیزی در صحرای طبس به تصویب رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیده و پس از 12 سال وقفه سرانجام عملیات اجرایی آن آغاز شد.
کد خبر: ۴۸۱۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷ - 02October 2021

آغار ساخت موزه استکبارستیزی در صحرای طبس پس از ۱۲ سال وقفهسرهنگ پاسدار «غلامرضا فلاحی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در بیرجند، اظهار داشت: 23 اسفندماه 1388 ساخت موزه بین‌المللی استکبارستیزی در صحرای طبس به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است.

وی بیان داشت: واقعه پنجم اردیبهشت 1359 در طبس از وقایع عبرت‌آموز تاریخ است و با توجه به ظرفیت بسیار خوب مکان مورد وقوع حادثه، باید توجه جدی به بحث پنجم اردیبهشت ماه و زیرساخت‌ها داشته باشیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با یادآوری اینکه هر سال مراسم باشکوهی برای گرامیداشت واقعه پنجم اردیبهشت و سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران برگزار می‌شود، افزود: صحرای طبس در فاصله 130 کیلومتری محور طبس به یزد قرار دارد و هر سال به همین مناسبت مراسمی با حضور مردم و مسئولان در برگزار و یاد شهید «محمد منتظر قائم» که در این محل به شهادت رسید، گرامی داشته می‌شود.

فلاحی با یادآوری اینکه طرح ساخت یک موزه در محل حادثه و یک مجتمع رفاهی در نزدیکی مسجد شکر از مدت‌ها قبل مد نظر بوده، عنوان کرد: باید ظرفیت‌های صحرای طبس برای مباحث گردشگری استفاده شود و در این راستا می‌توان هم بحث گردشگری و هم سیاحتی را شاهد بود.

وی با اشاره به ساخت موزه استکبارستیزی در صحرای طبس، عنوان کرد: در این موزه تلاش شده از دستاوردهای همه نهضت‌های آزادی‌بخش و فرهنگ مقاومت و ادبیات پایداری سایر ملل برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و استقامت در برابر استکبار جهانی استفاده شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ساخت موزه استکبارستیزی در عرصه‌ای به مساحت 10 هکتار و در بخش‌های خدماتی، گالری، اداری و محوطه‌سازی اجرا می‌شود، مطرح کرد: بخش خدماتی مجموعه برای اجرا و تکمیل به آستان قدس رضوی سپرده می‌شود و بخش اداری نیز با زیربنای دو هزار و 500 متر مربع در بازه زمانی سه سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

فلاحی اضافه کرد: در محوطه این مجموعه، صحنه شکست نقشه آمریکا در ابعاد واقعی و در محل وقوع بازسازی می‌شود و در بخش گالری نیز تمامی اسناد و مدارک مربوط به واقعه طبس به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه براساس برنامه اعلام شده موزه بین‌المللی استکبار ستیزی در صحرای طبس تا پایان سال 1402 به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: اسنادی مانند عکس‌ها و روزنامه‌های باقی‌مانده از آن ایام و مصاحبه‌های انجام شده پس از واقعه طبس جمع‌آوری شده که پس از اتمام ساخت موزه در تالاری به نام اسناد در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته می‌شود.

  انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار