کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

آمریکا به‌دنبال توجیه حضور خود در منطقه است/ آمریکایی‌ها بی‌چون و چرا باید از عراق خارج شوند

«اکبری» گفت: درخواستی که مردم، پارلمان و در واقع مقاومت عراق دارند این است که نه‌فقط نیروهای نظامی، بلکه تمامی آمریکایی‌ها از عراق خارج شوند.
کد خبر: ۴۸۱۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۵ - 04October 2021

آمریکا به‌دنبال توجیه حضور خود در منطقه است/ آمریکایی‌ها بی‌چون و چرا باید از عراق خارج شوند«حسین اکبری» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، در خصوص خروج نظامیان آمریکایی‌ها از عراق، اظهار داشت: مجلس عراق که بالاترین مقام تصمیم‌گیرنده در این کشور است، بعد از آن جنایتی که آمریکایی‌ها در مورد شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس مرتکب شدند، مصوبه‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن، نیروهای آمریکایی باید از این کشور خارج شوند.

وی افزود: البته طبیعتا این خروج از عراق برای آمریکایی‌ها بسیار سخت است. حتی آنها بارها با مقامات عراق مذاکره کردند و فرصت خواستند تا انتخابات ریاست جمهوری آنها برگزار شود و سپس از این کشور خارج شوند. آمریکایی‌ها حتی بخشی از نیروهای خود را هم از عراق خارج کردند و در ادامه فرصتی خواستند تا مابقی را هم آرام آرام از این کشور خارج کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: این در حالی بود که آمریکایی‌ها همزمان اقدام به دامن زدن به برخی مسائل داخل عراق کردند که البته از این برنامه خودشان هم نتیجه خاصی را کسب نکردند. آنها حتی در این رابطه و در زمینه‌های مختلف به مقامات عراق فشارهای زیادی را وارد کردند تا سرانجام دولت موقت عراق را مجبور به مذاکره با خود بر سر خروج نیروها کردند.

اکبری خاطرنشان کرد: درخواستی که مردم، پارلمان و در واقع مقاومت عراق دارد این است که تمامی آمریکایی‌ها و نه فقط نیروهای نظامی از عراق خارج شوند؛ زیرا خطر حضور نیروهای امنیتی آمریکایی از نیروهای نظامی بسیار بیشتر است. در واقع این مطالبه به صورت جدی وجود دارد و آمریکایی‌ها به دلیل اینکه تا امروز از این موضوع که خروج از عراق باشد، تمکین نکردند بارها مورد هدف نیروهای مقاومت قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر فشارهای زیادی بر روی نیروهای آمریکایی در عراق وجود دارد به صورتی که برای اینکه بتوانند امنیت خود را حفظ کنند، کنسولگری‌ها و سفارت‌ها و بسیاری از بخش‌های خود را تا امروز در این کشور تعطیل کردند. البته حرف مردم و مقاومت عراق هم این است که آمریکا باید بر اساس مصوبه مجلس عراق از این کشور خارج شود.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: آمریکایی‌ها حتی این جدول زمان‌بندی خروج نظامیان خود از عراق را هم قبول ندارند و به دنبال این موضوع هم بودند که بخش‌هایی از نیروهای خود را در اربیل عراق و مناطق کردستان مستقر کرده و امنیت خود را در آنجا حفظ کنند.

اکبری عنوان کرد: البته بعد از اینکه آنجا هم آسیب دیدند دیگر احساس می‌کنند که دیگر در هیچ نقطه‌ای از عراق نقطه امنی که آنها بتوانند در آنجا حضور داشته باشند، وجود ندارد. در نهایت آمریکایی‌ها مجبور هستند که با دولت عراق و مقامات آن مذاکره کرده و اگر قرار است حتی به صورت موقت هم در عراق بمانند نظرات آنها را جلب کنند.

وی تصریح کرد: از یک طرف فشاری از طرف مقاومت است و از طرف دیگر شاهد وجود تلاشی از سوی آمریکایی‌ها برای باقی ماندن در عراق است که این دو موضوع موجب شده که این روزها دو جریان در صحنه عراق باهم درگیری‌هایی دارند؛ البته به دلیل اینکه عراق اهمیت بالایی برای آمریکایی‌ها دارد آنها حاضر شدند که این هزینه‌ها را داده و همچنان در این کشور باقی بمانند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: انتخابات پارلمانی در عراق 9 روز دیگر برگزار می‌شود و طبیعتا با این انتخابات اوضاع عراق تثبیت‌تر خواهد شد و به طور طبیعی به نظر می‌رسد که هم مطالبات مقاومت و هم مطالبات مردم همچنان به صورت جدی مطرح است. اگرچه برخی‌ از این قومیت‌ها و افراد در حال تلاش برای نگه‌داشتن آمریکایی‌ها در این کشور هستند، ولی اراده مقاومت و مردم جدی است و آمریکایی‌ها هم در عراق در شرایطی هستند که به نظر می‌رسد بعد از خروجشان از افغانستان به نوعی مقدمات خروج خود از عراق را هم فراهم کردند.

اکبری اضافه کرد: البته این روزها شعار جدی آمریکایی‌ها این است که باید با چین درگیر شویم و تحلیل‌های این روزهای دنیا این است که آمریکایی‌ها یک صف‌آرایی اتمی با چین می‌کنند تا با نفوذ و توسعه این کشور در منطقه جلوگیری کنند؛ هرچند که این منطقه ارزش بیشتری نسبت به چین برای آمریکا دارد و تلاس می‌کنند تا در این منطقه بمانند.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار