یادداشت/ میثم خاکپور

ممنوعیت واردات محصولات خارجی؛ فرصت تحقق اقتصاد مقاومتی

ممنوعیت واردات محصولات خانگی کره‌ای فرصتی است تا با یک برنامه‌ریزی اقتصادی و بهره‌‌گیری از اصول اقتصاد مقاومتی، کشور را در این حوزه در مسیر رونق تولید و اشتغال‌زایی قرار دهیم.
کد خبر: ۴۸۱۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ - 06October 2021

ممنوعیت واردات محصولات خارجی؛ فرصت تحقق اقتصاد مقاومتیگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- میثم خاکپور؛ کره جنوبی به‌عنوان یکی از شرکای تجاری کشورمان که در بخش‌های مختلف بازار ایران به‌ویژه لوازم خانگی حضور پررنگ داشت در پی تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا حدود سه سالی است که رفتن را بر ماندن ترجیح داده بود، اما با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر شرایط، باز هم آمده بود تا بار دیگر سهمش را از بازار ایران به‌دست آورد که پس از هیاهو و بحث‌های فراوان بالاخره دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس جمهور مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره فصل‌الخطاب این جریان شد.

این دستور امام خامنه‌ای از چند جهت حائز اهمیت است:

  • در سال‌های گذشته اعتماد جمهوری اسلامی ایران به کره جنوبی تا آنجا پیش رفته بود که زمانی به ششمين شريك تجاري کشورمان تبدیل شد و برندهای کره‌ای از تبلت و موبایل گرفته تا لوازم خانگی و خودرو بازار را اشباع کرد اما به‌دنبال تشدید فشارها و تهدیدهای آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ نه تنها بازار ایران را ترک کرد بلکه واردات نفت از کشورمان را نیز متوقف کرد. این اقدامات تمام ماجرای شریک تجاری قابل اعتماد ایران نبود، تاجایی‌که کره جنوبی در اقدامی دیگر 8 میلیارد دلار پول نفت خریداری شده از کشورمان را نیز بلوکه کرده و در حالی که چشم امیدی برای بازگشت دارایی‌های بلوکه شده به کشور بود کره جنوبی باز هم به‌دنبال بهره‌برداری از شرایط تحریمی برای تحمیل شرایط خود هستند. درپی این اقدامات تنش‌ها میان ایران و کره جنوبی تاجایی شدت گرفت که ایران مجبور به متوقف کردن نفتکش این کشور شد. همچنین در اقدامی دیگر این کشور در پیشنهاد عجیبی عنوان کرد تا بخشی از پول بلوکه شده ایران در بانک‌های کره را در قبال صادرات محصولات دو شرکت معروف صوتی و تصویری تسویه کند!

 

  • در تقابل با این پیشنهاد، ایران -ممنوعیت واردات محصولات صوتی و تصویری کره‌ای- را وضع کرد تا شاید بتوان به نوعی گوشمالی کره‌ای‌ها تعبیر و انتقال دهنده این پیام برای آنها باشد که ایران کشوری نیست که به هر قیمتی بازارش میزبان کشوری باشد که در شرایط سخت به جمهوری اسلامی پشت کند و زمانی‌که آب‌ها از آسیاب افتاد راه بازگشت را برای خود باز ببیند؛ ایران کشوری است که در سخت‌ترین شرایط عزت خود را به هیچ چیز نمی‌فروشد.

این ممنوعیت واردات علاوه بر پیامی که برای شرکای تجاری ایران داشت، پیامی هم برای تولیدکنندگان داخلی داشت مبنی بر این‌که از این فرصت برای خودکفایی و رونق تولید بهره ببرند از سوی دیگر نگرانی‌هایی وجود دارد که مبادا این ممنوعیت واردات به انحصارگرایی و کاهش کیفیت محصولات منجر شده و شرایطی مشابه آنچه که برای صنعت خودرو اتفاق افتاد، تکرار شود. از این‌رو با توجه به اهمیت این مساله، توجه به چند نکته ازسوی مسئولان ذی‌ربط حائز اهمیت است:

  • هر کشوری حتی خود کره جنوبی هم در شرایطی که به‌دنبال پیشرفت در خودروسازی و لوازم خانگی بود سال‌ها واردات را در این حوزه‌ها محدود و یا قطع کرده بود اما تحقق چنین امری نیازمند یک برنامه‌ریزی اقتصادی منسجم برای ارتقای کیفیت محصولات داخلی است.
  • معمولاْ به‌طور ضمنی رغبت مردم به محصولات خارجی بیش از داخلی است، در چنین شرایطی برای این‌که بتوان اعتماد عمومی را نسبت به محصولات داخلی جلب کرد می‌بایست تولیدکنندگان داخلی ارتقای کیفیت محصولاتشان را با افزایش حجم صادرات نشان دهند.
  • تولیدکننده داخلی باید بداند که این ممنوعیت تنها فرصتی برای جبران عقب‌ماندگی در حوزه‌ای خاص و به مدت محدود است بنابراین باید از این فرصت در زمانی محدود استفاده کند و هیچ‌گاه خیالش از این بابت که این وضعیت همیشگی است و می‌تواند بدون توجه به مصرف‌کننده به تولیدش با هر کیفیتی ادامه دهد، راحت باشد.

در شرایطی که هیچ کشوری علی‌رغم پیمان‌ها، معاهدات، توافقنامه و اصول بین‌المللی جز منافع مستقیم خود، منفعت طرف مقابل را حتی با توجه به اصل پذیرفته شده تجارت آزاد در سطح بین‌المللی نمی‌پذیرد پس به‌نظر می‌رسد توجه به اصول و مبانی اقتصاد مقاومتی تنها راه برون‌رفت از بحران‌ها و جبران عقب‌افتادگی‌ها است که براساس آن درون‌زا بودن و اتکا به ظرفیت‌های داخلی اصلی غیرقابل انکار است.

انتهای پیام/ 351

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار