بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با "کار"؛

کشور ما به کار احتیاج دارد

"یک کشور اگر بخواهد عزت خود را، هویت خود را، منافع خود را، امنیت خود را به دست بیاورد، احتیاج دارد به ابتکار، به کار. با نشستن، با خوابیدن، با غفلت از اطراف، نمی‌شود به اهداف عالی دست پیدا کرد."
کد خبر: ۴۸۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹ - 14June 2015

کشور ما به کار احتیاج دارد

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، رهبر معظم انقلاب فرمودند: ما 2-3 آسیب جدی داریم که یکی از آنها کار نکردن است، هر جایی کار کردیم پیش رفتیم. کشور حداقل 30-20 سال دیگر به کار پر زور و پرفشار و پرشتاب و پر کیفیت احتیاج دارد تا اینکه انشالله سیر طبیعی و معمولی خودش را بگیرد، باز هم باید کار کنند؛ بچههای(ما) انصافاً در این زمینهها خوباند، در جوانها هم شور و شوق هست، جوان دانشجو، جوان فارغ التحصیل؛ اینها را باید بکار گرفت و از آنها استفاده کرد. از دانشگاهها هم هر چه میتوانید استفاده کنید. بچههای با استعداد، با شوق و با امید میتوانند راهها را کشف کنند و خوب هم میروند، این دنیا پر از میلیاردها راه است.

در ادامه سخنان دیگری از مقام معظم رهبری که در رابطه با کار بیان شده است، در ادامه میآید:

اگر کار سخت را به خودمان تحمیل نکنیم، به جایی نمیرسیم

بههرحال متولّیان فرهنگی کشور در نکوهش بیکاری و کمکاری و فرار از کار سخت، برای کار فرهنگی برنامهریزی کنند. آقاجان! کار سخت را باید قبول کرد. اگر کار سخت را ما به خودمان تحمیل نکنیم، قبول نکنیم، به جایی نمیرسیم؛ فقط دنبال کار آسان که نمیشود رفت؛ باید انسان کار سخت را قبول کند؛ در هر جایی که هست. آن کسانی که توانستند در صنعت، در فنّاوری، در مسائل علمی به اوج برسند، کارهای سخت را بر خودشان تحمیل کردند. این، فرهنگسازی لازم دارد. اینکه فقط دنبال کارهای آسان باشیم، کار پیش نمیرود.

(94/2/9 - بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعى از کارگران سراسر کشور)

یک کشور اگر بخواهد امنیت خود را به دست بیاورد، به کار احتیاج دارد

یک کشور اگر بخواهد عزت خود را، هویت خود را، منافع خود را، امنیت خود را به دست بیاورد، احتیاج دارد به ابتکار، به کار. با نشستن، با خوابیدن، با غفلت از اطراف، نمیشود به اهداف عالی دست پیدا کرد. اینکه میبینید جامعهی اسلامی و کشورهای اسلامی چند صد سال - دویست سال، سیصد سال - دچار عقبماندگی شدند، که امروز چوب آن عقبماندگی را همهی ما داریم میخوریم، این به خاطر غفلتها بود.

(90/11/19 - بیانات مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش)

فرهنگ کار باید در کشور جوری باشد که مردم کار را عبادت بدانند

در زمینهی اقتصاد فعالیتهای زیادی شده، با ارزش هم هست؛ اما مسئلهی اشتغال حلنشده است، مسئلهی تورم حلنشده است، مسئلهی فرهنگ کار حلنشده است، مسئلهی ساعات مفید کار حلنشده است. فرهنگ کار باید در کشور یک جوری باشد که مردم کار را عبادت بدانند؛ هر یک ساعت کار را با شوق بیفزایند در مدت و مقدار کاری که انجام میدهند. باید کار کرد. با بیکاری و بیمیلی به کار و تنبلی و وادادگی، کشور پیش نخواهد رفت.

(90/5/15 - بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران)

کار کارگر عبادت است

عمل و کار، در ادبیات قرآنی و اسلامی ما، یک رتبهی والائی دارد. البته کار، فقط کار در کارخانه یا مزرعه یا بخشهای دیگر نیست؛ اما عمل صالح که در قرآن این همه بر روی آن تکیه شده است، شامل اینها هم هست. یعنی شما وقتی کاری انجام میدهید که با وجدان کاری همراه است، با احساس مسئولیت همراه است، با جدیت و تلاش همراه است، با نوآوری همراه است، با هدف ادارهی زندگی یک عائله همراه است، خود این، یک عمل صالح است- «الّا الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات»- عمل صالح شامل اینها هم هست؛ چه بهتر از این؟ چه بهتر از این که انسان مشغول کسب و کاری است که درآمد زندگی او وابسته به آن است؛ در عین حال همین کار عمل صالحی است که در قرآن، عِدل ایمان قرار داده شده است؛ «آمنوا و عملوا الصّالحات»؟ ارزش کار که گفته میشود، یعنی این. اینکه در جامعهی اسلامی، مسئولان اسلامی، نسبت به کار، نسبت به کارگر اظهار تجلیل و تکریم میکنند، این لفاظی نیست؛ تعارف نیست. بله، در دنیا کسانی هستند که به زبان، سنگ کارگر را ممکن است به سینه بزنند؛ اما فرق است بین آن کسی که میخواهد شعار بدهد تا دل یک جمعیتی را به خود متوجه کند، و آن کسی که حقیقتاً برای کار به عنوان عمل صالح، ارزش معنوی و الهی قائل است. منطق اسلام، این دومی است؛ یعنی کارگر در حال عبادت است؛ کار او عبادت است.

(84/2/4 - بیانات مقام رهبری در دیدار کارگران و کارآفرینان)

محبت به کارگر، فرهنگ عمیق و غنی اسلامی است

اگر در یک کشوری جامعهی عمومی آن کشور به کار با این چشم که کار عبادت است، نگاه کنند آن وقت وضع پیشرفت اقتصادی و علمی آن کشور به کجا خواهد رسید. این منطق اسلام است. لذا اگر ما نسبت به کارگر در هر سطحی احساس ارادت و محبت میکنیم، این گزاف نیست؛ این به خاطر آن است که پشت این احساس محبت و احترام، یک چنین فرهنگ عمیق و غنی اسلامی وجود دارد.

(85/2/6 - بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگران)

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها