کارشناس مسائل اروپا مطرح کرد؛

پیامد‌های بحران سوخت در اروپا

رضوان‌پور با اشاره به سوخت در اروپا به‌ویژه انگلیس، گفت: ممکن است این بحران به سایر موضوعات دیگر اقتصادی و تجاری هم سرایت کند.
کد خبر: ۴۸۲۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵ - 04October 2021

پیامد‌های بحران سوخت در اروپا

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «علی رضوان‌پور کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگویی با اشاره به بحران سوخت در اروپا به‌ویژه انگلیس، اظهار داشت: بحران سوخت چند روزی است که گریبان‌گیر دولت‌مردان انگلیسی شده و به‌نوعی آن‌ها را مستأصل کرده است و علت این هم همان‌طور که در خبر‌ها دیدیم و شنیدیم، یکی از مهم‌ترین پیامد‌های برگزیت در واقع وقوع بحران سوخت برای شهروندان انگلیسی بوده است.

کارشناس ارشد مسائل اروپا اضافه کرد: هجوم شهروندان انگلیسی از روز جمعه به سمت پمپ بنزین‌ها و ایجاد صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها باعث شده دولت با یک بحران مواجه شود، طوری که برایان مدرسون رئیس اتحادیه خرده‌فروشان بنزین گفته این سوختی که وجود داشت می‌توانست برای مشاغل ضروری که مایحتاج اولیه زندگی مردم را تأمین می‌کند استفاده شود و پیش‌بینی کرده که شرایط قبل از اینکه به سمت بهبود پیش برود ممکن است این وضعیت به سمت بدتر شدن ادامه پیدا کند و طوری که نخست‌وزیر انگلیس هم با این موضوع هم‌عقیده بود.

وی با بیان اینکه در اینجا دو موضوع را باید حتماً مطرح کنیم، ادامه داد: یک موضوع این است که سخنگوی دولت انگلیس گفته دولت این کشور در تدارک صدور ویزای کار برای ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از رانندگانی است که از کشور‌های دیگر اتحادیه اروپا می‌توانند وارد انگلیس شوند و در ناوگان حمل و نقل سوخت این کشور مشغول به کار شوند.

رضوان‌پور افزود:، اما رانندگان هم دست رد به این پیشنهاد زدند که یکی از پیامد‌های برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا است؛ زیرا وقتی که این افراد وارد مرز‌ها و مبادی ورودی انگلیس می‌شدند، با مشکلات متعددی برای ورود به مرز‌های انگلیس مواجه می‌شدند، در نتیجه ترجیح دادند که به این کشور وارد نشوند.

کارشناس ارشد مسائل اروپا با بیان اینکه دومین موضوع که امروز مطرح شده، تعلیق قانون رقابت است، اظهار داشت: یعنی بستری فراهم شود که عرضه‌کنندگان سوخت به راحتی بتوانند سوخت را به اپراتور‌های رقیب تحویل دهند، یعنی چیزی به اسم رقابت نباشد که در واقع این موضوع بتواند بحران را حل و فصل کند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است این بحران به سایر موضوعات دیگر اقتصادی و تجاری هم سرایت کند، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات دیگر اقتصادی و تجاری را می‌توانیم مشکلات گمرکی بین بروکسل و لندن بدانیم و یا موضوعات مربوط به ماهیگیری در مرز‌های آبی بین انگلیس و اتحادیه اروپا بدانیم. از همه مهم‌تر پروتکل ایرلند شمالی است. بوریس جانسون اعلام هم کرد که می‌خواهیم از ارتش برای حمل بنزین به پمپ بنزین‌ها کمک بگیریم.

وی گفت: غول‌های بزرگ نفتی انگلیس مثل بریتیش پترولیوم و شل الان به‌رغم داشتن ذخایر زیاد نفت، پمپ بنزین‌هایشان تعطیل شده. یعنی یکی از موضوعاتی که بر این بحران اثرگذار بوده، نبود افرادی است که بتوانند در ناوگان حمل و نقل سوخت انگلیس فعالیت کنند، طوری که رانندگان خود این کشور هم به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در قرنطینه به سر می‌برند و افراد دیگری که در اتحادیه اروپا و در کشور‌های مختلف اتحادیه اروپا برای ورود به انگلیس کار می‌کنند هم دست رد زده‌اند و این موضوع در روز‌های آتی تبعاتش بیشتر خواهد شد؛ چرا که خروج از اتحادیه اروپا بدون برنامه و شتاب‌زده، مشکلات و مسائلی را برای طرفین ایجاد کرده که طبعات آن را در روز‌ها و ماه‌های آتی خواهیم دید.

زضوان‌پور بیان داشت: دولت بوریس جانسون با خروجش از اتحادیه اروپا، می‌خواست در صحنه بین‌المللی به عنوان یک بازیگر مستقل عمل کند که نمونه بارز آن را در پیمان آکواس بود که طبعات آن را هم دیدیم؛ یک تنش بین دو سوی آتلانتیک ایجاد کرد و این موضوع می‌تواند بعد‌ها در رویکرد‌های کلان سیاست‌گذاری خارجی انگلیس هم اثرگذار باشد. اتحادیه اروپا الان به خودش آمده که موضوع خودمختاری استراتژیک را با جدیت دنبال کنند.

کارشناس ارشد مسائل اروپا در ادامه گفت: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنیم اینکه با کناره‌گیری آنگلا مرکل از صدراعظمی آلمان، الان بستر برای فرانسه فراهم شده که جای او را پر کند و به عنوان یک وزنه‌ای در اتحادیه اروپا در ارتباط با تعاملات و تبادلات تجاری، سیاسی، اقتصادی و امنیتی با رقیب اصلی خودش که انگلیس است مواجه شود و بتواند به نوعی عمل‌گرایی کند.

رضوان‌پور در پایان خاطرنشان کرد: البته ما این تنش‌ها را در بین دو سوی آتلانتیک بعد‌ها هم شاهد خواهیم بود؛ یعنی موضوع بحران سوخت یکی از پیامد‌های مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بوده که بعد‌ها ممکن است این موضوعات بیشتر شود و اثرات خودش را بر روابط دو جانبه بین بروکسل و لندن بگذارد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها