یادداشت/ روزبه قمصری

تلاش آمریکا برای انحلال حشد‌الشعبی محکوم به شکست است

تجربه و سابقه تاریخی نشان داده که اقدامات و تلاش‌های اخیر آمریکا در به حاشیه کشاندن و انحلال بسیج مردمی عراق یا حشدالشعبی راه به جایی نخواهد برد و در نهایت محکوم به شکست است.
کد خبر: ۴۸۲۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰ - 09October 2021

تلاش آمریکا برای انحلال حشد الشعبی محکوم به شکست استگروه بین‌الملل دفاع‌پرس ـ روزبه قمصری؛ بسیج مردمی عراق یا حشد الشعبی، تشکیلات مردم‌نهاد نظامی این کشور است که پس از حمله غافلگیرانه داعش به عراق و سقوط سریع موصل و گسترش سریع برق آسای فعالیت داعش تا مناطق شمالی بغداد در ماه‌های میانی ۲۰۱۴ میلادی با فرمان «نوری مالکی» نخست وزیر وقت عراق و فتوای مشهور «آیت الله سیستانی» مبنی بر وجود «دفاع کفایی» شکل گرفت.

شکل‌گیری حشد الشعبی نیز به این صورت بود که نیروهای مردمی به خصوص افرادی که سابقه و تجربه فعالیت در عرصه‌های نظامی را داشتند گرد هم آمدند و تحت فرماندهی واحدی قرار گرفتند و سپس به میدان نبرد با داعش روانه شدند. این نیروهای مردمی که از عقبه و توان عقیدتی و فکری بسیار بالا و خوبی برخوردار بودند خیلی زود و در اندک زمانی به کابوسی برای گروهک‌های تروریستی فعال در عراق همچون داعش تبدیل شدند و در نهایت نیز موفق شدند تا با تار و مار کردن آنها خاک عراق از از وجود این تروریست‌ها پاک کنند.

عملکرد «حشد الشعبی» در عراق و مبارزه با گروه‌های تروریستی فعال در خاک این کشور آنقدر تاثیرگذار و موفقیت آمیز بود که نوری المالکی در سخنانی درباره این گروه بسیج مردمی، سلاح اصلی آنها در مبارزه با دشمنان عراق را میل به پیروزی و شهادت طلبی دانست و این موضوعات را دلایل اصلی تسلیم نشدن، عقب ننشستن و خیانت نکردن اعضای این گروه عنوان کرد. در واقع این سخنان نوری المالکی بود که موجب شد تا جایگاه حشد الشعبی بیش از پیش در میان مردم عراق و در پازل سیاسی این کشور تثبیت شود.

با توجه به تمامی موارد ذکر شده متوجه می‌شویم که نگاه و دیدگاه دولت و حکومت عراق نسبت به «حشد الشعبی» چگونه است. البته در سال 2015 میلادی بود که هیات وزیران عراق «حشد الشعبی» را سازمانی رسمی و مرتبط با نخست وزیر تصویب کرد. بر اساس این قانون «حشد الشعبی» به عنوان بخشی از ساختار نیروهای مسلح عراق محسوب شد که وابسته به فرماندهی کل نیروهای مسلح است.

این در حالی است که آمریکا به منظور جلوگیری از تبدیل «حشد الشعبی» به گروهی مقاوم و تاثیرگذار در خاورمیانه همانند «حزب الله لبنان» به سختی در تلاش است تا با توسل به انواع و اقسام روش‌ها و سیاست‌های پیدا و پنهان، پیش از خروج کامل از عراق این گروه بسیج مردمی را منحل کند تا با خیالی راحت و آسوده از عراق برود.

مسئله بسیار مهم دیگری از از اذهان عمومی مغفول مانده افزایش مجدد حملات گروهک تروریستی «داعش» درست بعد از تشدید فشارها و حملات گاه و بی‌گاه آمریکا به مواضع «حشد الشعبی» است. در واقع بعد از اینکه آمریکا در دور جدید فشار خود بر روی گروه بسیج مردمی عراق در چندین نوبت اقدام به بمباران مواضع آن کرده است شاهد هستیم که عناصر باقی مانده داعش نیز از مخفیگاه‌های خود خارج شده و حملات پراکنده‌ای را بر علیه ارتش و مردم عراق انجام می‌دهند.

حال بیایید افزایش حملات آمریکا به حشد الشعبی، افزایش تحرکات و اقدامات تروریستی داعش و درپیش بودن انتخابات پارلمانی عراق را به عنوان تکه‌های یک پازل در کنار هم قرار بدهیم. چه نتیجه‌ای می‌گیریم؟ پاسخ روشن و واضح است. آمریکا قصد دارد هم زمان ضمن تضعیف «حشد الشعبی» و تقویب «داعش» امنیت کشور عراق را برهم بزند تا با ایجاد آشوب و درگیری در این کشور و به بهانه حفظ و برقراری مجدد امنیت و برگرداندن آرامش به عراق بر انتخابات پارلمانی این کشور تاثیر گذاشته و زمینه مناسب جهت محکم کردن پای خود در عراق و حفظ نیروهای نظامی خود را در این کشور فراهم کند.

این در حالی است که بعد از 7 سال از شکل گیری گروه بسیج مردمی حشد الشعبی در کشور عراق، این گروه به عنوان بازوی مهم و قابل اهمیتی برای تقویت امنیت در عراق محسوب می‌شود. این موضوع را امروز هم مردم و هم مسولان عراقی به خوبی دریافته‌اند و به همین جهت نیز تمام قد پشتیبان حفظ و باقی ماندن این نیروی مردمی در عراق هستند.

نکته مهم دیگری هم که باید به آن توجه کرد این است که مردم و مسئولان عراقی با مشاهده وضعیت امروز افغانستان، بیش از پیش با اهمیت، جایگاه و نقش استراتژیک حشد الشعبی در برقراری امنیت و آرامش در عراق پی برده‌ا‌ند و اصلا نمی‌خواهند تا به افغانستان دومی در منطقه خاورمیانه تبدیل شوند.

بر این اساس و با توجه به مسائل و موارد گفته شده و درپیش بودن انتخابات پارلمانی در عراق، این کشور در شرایط بسیار حساس و خاصی قرار دارد و اگر مسئولان آن درایت و دوراندیشی خوب و حساب شده‌ای را برای عبور از این مقطع حساس کونی درپیش بگیرند قطعا فردای انتخابات شاهد افزایش امنیت و پایداری بیشتر سیاسی در این کشور مهم خاورمیانه خواهیم بود.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها