نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی:

اسلام ناب با مجاهدت‎های امام رضا (ع) تثبیت شد

آیت‌الله «علم‌الهدی» گفت: نامیده شدن امام رضا (ع) بنام «بَضعَه» یا پاره تن به این دلیل است که آن حضرت جریان امامت را از سقوط قطعی نجات داد که در نتیجه این، اسلام ناب با مجاهدات ایشان و ائمه پس از امام هشتم تثبیت شد.
کد خبر: ۴۸۲۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲ - 07October 2021

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» امام جمعه مشهد و نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت امام رضا (ع) که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شده بود، با بیان اینکه امام هشتم سرمایه وجودی پیامبر اکرم (ص) و دین اسلام بود، اظهار داشت: نامیده شدن امام رضا (ع) بنام «بَضعَه» یا پاره تن به این دلیل است که آن حضرت جریان امامت را از سقوط قطعی نجات داد و وجود امامت را در جامعه قطعی و ابدی کردند که در نتیجه این، اسلام ناب با مجاهدات ایشان و ائمه پس از امام هشتم تثبیت شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر درباره خبث طینت خلفای هم‌عصر ائمه اطهار صحبت می‌شود، باید بدانیم که مأمون به عنوان خلیفه عباسی هم‌عصر امام رضا (ع)، مصداق عینی شیطان در لباس آدمی بود تا حدی که او را «معاویه بنی‌عباس» می‌نامیدند و این خباثت زمانی آشکارتر می‌شود که بدانیم مأمون عمداً دستور داد تا امام را از بصره و کویر عبور دهند تا بین راه با مردم ارتباطی نداشته باشند و در ایران هم تا حد امکان از میان شهرها عبور داده نشوند.

 نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با این حال زمانی که امام به بصره رسیدند، مردم باخبر شدند و جمعیت زیادی به استقبال امام آمدند. در ایران هم اولین شهری که امام وارد مرکز آن شدند، نیشابور بود که در آن حدیث مشهور «سلسلة الذهب» نیز از ناحیه حضرت صادر شد و مردم این شهر هم به قدری به امام رضا (ع) علاقه داشتند که میزبان حضرت در شب اول اقامتشان در شهر را «پسنده» نام نهادند.

وی افزود: علامه مجلسی در کتاب بحار نوشته است که زمانی که مردم نیشابور جمال امام رضا (ع) را دیدند، شیون سر دادند و به شوق زیارت ایشان از مرکب‌ها پایین پریدند و امام هم که اشتیاق و عشق مردم به ولایت را دید، آن حدیث گران‌مایه را بر زبان آوردند که «کَلِمَةُ لااِلهَ اِلا الله حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمَنَ مِن عَذابی» اما این ایمنی شروطی هم دارد که امام فرمود «بِشَرطِها وَ شُرُوطِها وَ اَنَا مِن شُروطِها» که معنی این سخن حضرت هم این است که اعتقاد به امامت کافی نیست و امامت و ولایت باید به صورت توأمان در جامعه اجرا شود.

امام رضا (ع) اولین شهروند مشهد بودند

امام جمعه مشهد، امام رضا (ع) را اولین شهروند مشهد دانست و گفت: امام رضا (ع) در ادامه مسیر خود به سمت سناباد رفتند و در ده‌سرخ نزدیکی مشهد توقف کردند، وضو گرفتند و به کوه خلج آمدند. بعد از آن به باغ «حمید بن قحطبه» یعنی مکان فعلی حرم مطهر آمدند، این باغ را حضرت از ورثه خریدند و بدین‌صورت امام رضا (ع) اولین شهروند مشهد بودند. مساحت این باغ به صورت تقریبی از شمال صحن انقلاب تا بخشی از مسجد گوهرشاد است، بعد از آن امام به مرو رفتند و در آنجا مأمون با فضل ابن سهل به استقبال امام آمدند و با احترام امام را وارد مرو کردند.

وی ابراز داشت: فردای آن روز مأمون جلسه مفصلی تشکیل داد، وزرا و امرا در این جلسه حاضر شدند و مأمون در جلسه اعلام کرد که من مایل به تفویض خلافت به علی بن موسی‌الرضا هستم و می‌خواهم با ایشان بیعت کنم. وقتی مأمون این مطلب را گفت، حضرت فرمودند که اگر این خلافت حق توست و این لباسی است که خدا برای تو قرار داده جایز نیست آن را به کسی اهدا کنی و اگر خلافت حق تو نیست چرا می‌خواهی چیزی که از آن تو نیست را به من ببخشی؟ مأمون در این جا از پاسخ درمانده شد و گفت اگر ولایت را قبول نمی‌کنید باید ولایت‌عهدی را قبول کنید امام پاسخ دادند که من ولایت‌عهدی را نیز قبول نمی‌کنم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: زمانی که امام رضا (ع) این پاسخ را به مأمون دادند، آن ملعون سر را به امام نزدیک کرد و در همین حین شمشیر را به امام نشان داد، خادم امام می‌گوید در این هنگام امام رضا(ع) دست‌ها را به آسمان بلند کردند و گفتند که خدایا تو میدانی من مضطر هستم و مقام ولایت‌عهدی مورد اکراه من است پس اگر قبول کردم تو مرا مواخذه نکن، همان‌طور که یوسف پادشاهی یک بت‌پرست را قبول کرد.

وی تصریح کرد: این جمله امام دو معنی داشت یک اینکه مأمون بت‌پرست و یاغی است، دوم اینکه همان‌طور که یوسف مردم را از قحطی نجات داد امام هم مردم را به وسیله ولایت نجات می‌دهد و این‌طور بود که حضرت رضا (ع) ولایتعهدی را قبول کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار