مهمترین اعمال شب اول ماه «ربیع ‌الاول»

کارشناس علوم قرآنی گفت: در ماه ربیع الاول روزه‌داری فضیلت زیادی دارد این مهم به جهت شکرگزارى به درگاه خداوند متعال به مناسب ولادت «پیامبر اکرم (ص)» بیان شده است از سوی دیگر روزه‌داری نوعی شکرگزارى محسوب می‌شود که بندگان به درگاه پروردگار به جا می‌آورند و هموراه مورد تاکید بزرگان و «ائمه معصومین (ع)» قرار داشته است.
کد خبر: ۴۸۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵ - 07October 2021

مهمترین اعمال شب اول ماه «ربیع ‌الاول»به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام عبدالعلی گواهی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگویی پیرامون ماه «ربیع الاول» اظهار داشت: ماه «ربیع الاول» پس از ماه محرم و صفر قرار دارد و شاهد ولادت‌هایی از «ائمه معصومین (ع)» هستیم که آن را از سایر ماه‌های سال متفاوت کرده همچنین ولادت با سعادت «پیامبر اکرم (ص)» در این ماه قرار دارد و امامت حضرت «ولی عصر (عج)» در این ماه قرار گرفته است. ماه «ربیع الاول» را ماه رحمت و بهار ماه‌های عربی می‌دانند، زیرا در این ماه شاهد ریزش رحمت الهی هستیم.

وی به اعمال ربیع الاول اشاره و ابراز کرد: در ماه ربیع الاول روزه‌داری فضیلت زیادی دارد این مهم به جهت شکرگزارى به درگاه خداوند متعال به مناسب ولادت «پیامبر اکرم (ص)» بیان شده است از سوی دیگر روزه‌داری نوعی شکرگزارى محسوب می‌شود که بندگان به درگاه پروردگار به جا می‌آورند و هموراه مورد تاکید بزرگان و «ائمه معصومین (ع)» قرار داشته است.

گواهی تلاوت قرآن و صدقه را از جمله اعمال مهم در شب اول ماه ربیع الاول دانست و ابراز کرد: تلاوت قرآن کریم از جمله اعمال ارزنده در شب اول ماه ربیع الاول محسوب می‌شود قرائت ده آیه در ابتدای صبح ثواب بسیاری را برای مومنان دارد همچنین دادن صدقه که در تمام ماه‌ها به آن اشاره شده در این ماه نیز مورد تاکید است. صدقه کمک به نیازمندان بوده و رضای خداوند را در پی دارد این مهم با توجه به مشکلات اقتصادی و چالش‌های مالی برخی افراد در قشر ضعیف جامعه مورد توصیه قرار گرفته است.

وی کمک به محرومین را در ماه ربیع مهم دانست و اظهار داشت: کمک به محرومین و نیازمندان به کمک بسته‌های غذایی امری بود که توسط مقام معظم رهبری در قالب کمک‌های مومنانه مورد تاکید قرار گرفت ادامه این روند، مشارکتها، همیاری‌ها و کمک به نیازمندان کاری ثواب است و به عنوان اعمال خیر برای دنیا و آخرت افراد ماندگار خواهد شد.

شب «لیلة المبیت»

این کارشناس علوم قرآنی به شب اول ماه ربیع الاول اشاره و بیان کرد: شب اول ماه ربیع الاول به عنوان «لیلة المبیت» نام دارد در این شب که «پیامبراکرم (ص)» توسط پروردگار از نقشه شوم کفار با خبر شدند به خارج از مکه حرکت کردند و در غاری پنهان شدند و به لطف و خواست پروردگار کافران به ایشان دست نیافتند، اما «امیرالمومنین (ع)» در این شب در بستر «پیامبراکرم (ص)» خوابیدند و سبب به اشتباه افتادن کافران شدند، این از خود گذشتگی سبب شد پروردگار در آیه ۲۰۷ سوره بقره این مهم را مورد تاکید قرار داده و بیان فرمایند: «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ، و بعضی از مردم از جان خود در راه رضای خدا درگذرند؛ و خدا با چنین بندگان رئوف و مهربان است.» این آیه در شان «امیرالمومنین (ع)» بیان شده است.

گواهی به دیگر اعمال شب اول ماه ربیع اشاره و بیان کرد: در شب اول ماه ربیع بجا آوردن غسل و خواندن زیارت «امیرالمومنین (ع)» مورد سفارش قرار گرفته همچنین خواندن زیارت «پیامبر اکرم (ص)» از راه دور و با معرفت کامل ثواب بسیاری دارد که در روایت‌های مختلف به آن اشاره شده است. «پیامبر اکرم (ص)» پیرامون زیارت مزار شریفشان فرمودند: هر کس بعد از وفات من، قبرم را زیارت کند مانند کسى است که به هنگام حیاتم به سوى من هجرت کرده باشد، اگر نمى توانید مرا از نزدیک زیارت کنید، از همان راه دور به سوى من سلام بفرستید.

ولایت «امام زمان (عج)»

گواهی به روز شمار ماه ربیع الاول اشاره و بیان کرد: روز هشتم ماه ربیع الاول مصادف است با شهادت «امام حسن عسکرى (ع)» در همین روزنیز «امام زمان (عج)» به مقام ولایت رسیده اند. «امام حسن عسکرى (ع)» به خاطر ظلم و خفقان حکومت عباسی و ترس آنان از ارتباط امام بزرگوار با جامعه همواره ایشان را از جامعه دور نگه می‌داشتند تا ارتباط با جامعه نداشته باشند و نتوانند اسلام ناب محمدی را معرفی و به اجرا بگذارد، اما ایشان به واسطه وکلای خود ارتباط خود را با شیعیان و دوستداران خود حفظ می‌کردند از سوی دیگر این ارتباط دور زمینه را برای ولایت «امام زمان (عج)» در غیبت و آشنایی مردم با اینگونه ولایت و رهبری فراهم می‌کرد. در این روز خواندن زیارت «امام حسن عسکری (ع)» سفارش شده است.

سالروز ازدواج «پیامبر اکرم (ص)» با حضرت «خدیجه کبرى (س)»

وی روز دهم ماه ربیع را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: روز دهم ماه ربیع الاول مصادف است با سالروز ازدواج «پیامبر اکرم (ص)» با حضرت «خدیجه کبرى (س)»؛ «رسول خدا (ص)» در سن ۲۵ سالگی با حضرت «خدیجه (س)» که در آن زمان حدود ۴۰ سال سن داشتند ازدواج کردند و ثمره این ازدواج شخصیتی بزرگ در عالم بود که ایشان حضرت «فاطمه زهرا (س)» بودند که برترین بانوان جهان اسلام محسوب می‌شوند و مادر «ائمه معصومین (ع)» هستند در این روز روزه داری ثواب بسیاری دارد.

این کارشناس علوم قرآنی رویداد روز دوازدهم ماه ربیع را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: روز دوازدهم ماه ربیع الاول مصادف است با روز ولادت با سعادت «پیامبر اکرم (ص)» به روایت اهل تسنن و آغاز هفته وحدت روزی که کنگره طاق کسری فرو ریخته و دریاچه قم خشک شد همچنین با ولادت «پیامبر اکرم (ص)» زمینه برای هدایت جامعه بشری فراهم شده و راه سعادت پیش روی جامعه بشری قرار گرفت، اعمالی که برای این روز بیان شده است عبارت است از روزه گرفتن و همچنین بجا آوردن دو رکعت نماز مستحبی که در رکعت اول بعد از حمد، سه بار سوره کافرون و در رکعت دوم بعد از حمد سه بار سوره توحید توصیه شده و فضیلت بسیار دارد.

ولادت پیامبر رحمت

وی در مورد روز هفدهم ربیع الاول بیان کرد: طبق روایات مشهور شیعه روز هفدهم این ماه مصادف است با ولادت «پیامبر اکرم (ص)» پیامبری که از او با عنوان پیامبر رحمت نام برده می‌شود و خوش خلق‌ترین مردم دنیا بودند، ایشان درراه رسالت خود سختی‌های فراوانی را به جان خریدند و مردم جاهل آن دوران را به تحول وادار کردند و پس از گذشت چند سال توانستند تغییراتی عظیم در جامعه شبه جزیره عربستان و به دنبال آن جهان فراهم کنند.

گواهی به اعمال شب و روز ولادت «پیامبر اکرم (ص)» اشاره و خاطرنشان کرد: در شب ولادت «پیامبر اکرم (ص)» بجا آوردن غسل به نیت روز هفدهم ربیع الاول ثواب بسیار دارد همچنین روزه داری که براى آن فضیلت بسیار نقل شده است، از جمله در روایاتى از «ائمه معصومین (ع)»آمده است: کسى که روز هفده ربیع را روزه بدارد، خداوند براى او ثواب روزه یکسال را مقرر مى فرماید. در این روز احسن به مومنان نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار