افشاگری یک مقام اسرائیلی؛

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به عادی سازی روابط با عمان ابراز امیدواری کرد

یک مقام رژیم صهیونیستی از امیدواری وزیر خارجه این رژیم به عادی سازی روابط با شمار بیشتری از کشور‌های عربی خبر داد و گفت: پادشاهی عمان در صدر فهرست این کشور‌ها قرار دارد.
کد خبر: ۴۸۲۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱ - 08October 2021

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به عادی سازی روابط با عمان ابراز امیدواری کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از اسپوتنیک، «الیاف بنیامین» رئیس بخش خاورمیانه و فرآیند صلح در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در گفتگویی با خبرنگاران اظهار داشت: وزارت خارجه این رژیم درصدد توسعه روابط خود با شمار بیشتری از کشور‌های عربی تحت توافق سازش آبراهام (۲۰۲۰) است.

به گفته این مقام اسرائیلی، رژیم صهیونیستی «با تمام کشور‌های منطقه، در خاورمیانه و شمال آفریقا، به طور اساسی در حال گفتگو است. هرکدام از آن‌ها [کشور‌های عربی] باید تصمیم بگیرند که چه زمانی برای آن‌ها زمان مناسب است و چگونه باید پیش بروند. ما با همه آن‌ها در حال صحبت هستیم و همینطور عمان… ما در حال پیشبرد همکاری هستیم».

گفتنی است از سپتامبر تا دسامبر سال گذشته، رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک خود با چهار کشور عربی - امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش - را به لطف میانجی گری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین ایالات متحده برقرار کرد.

به تازگی نیز «هیثم بن طارق آل سعید» پادشاه عمان با تمجید از توافق سازش آبراهام گفته که امیدوار است این توافق سازش «یک روند سودمند به سمت دستیابی به صلح بر پایه پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطین از سوی اسرائیل و تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی به پایتختی اورشلیم شرقی (قدس) باشد».

لازم به ذکر است که گفتگو‌های غیررسمی میان اسرائیل و پادشاهی عمان امری بی سابقه نبوده است. سه تن از نخست وزیران رژیم صهیونیستی طی سال‌های مختلف به طور محرمانه به عمان سفر کرده‌اند- ییتژاک رابین در ۱۹۹۴، شیمون پرز در ۱۹۹۶ و بنیامین نتانیاهو در ۲۰۱۸- که این دیدار‌ها حتی به گشایش دفاتر تجاری در عمان و فلسطین اشغالی انجامید. اما این روابط در سال ۲۰۰۰ و پس از آغاز انتفاضه دوم به سرعت به تیرگی گرایید.

در ژوئن گذشته نیز، «بدر بن حماد آل بوسعیدی» وزیر خارجه عمان در گفتگویی تلفنی با «یائیر لاپید» همتای اسرائیلی خود گفت که سیاست عمان این است که تا زمان تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس، هیچ‌گونه توافق صلحی با اسرائیل امضا نکند.

چند روز پس از این گفتگوی تلفنی، وزیر خارجه عمان در گفتگو با روزنامه الشرق الأوسط گفته بود: «همانطور که اشاره کرده بودم، ما سومین کشور خلیج فارس نخواهیم بود که به عادی سازی روابط اقدام می‌کنیم، بلکه ما از حقوق مشروع مردم فلسطین حمایت می‌کنیم و به تصمیمات حاکمیتی دولت‌ها احترام می‌گذاریم همانطور که از سایر کشور‌ها انتظار داریم که به تصمیمات حاکمیتی ما احترام بگذارند».

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار