دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دستاورد سفرهای منطقه‌ای امیرعبداللهیان/ نمایش دیپلماسی فعال و اقتدار جمهوری اسلامی

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشور در دیدار «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان بر مواضع ثابت و تغییرناپذیر جمهوری اسلامی ایران درباره لبنان و ایستادگی و حمایت از این کشور در تمامی زمینه‌ها تاکید کرد.
کد خبر: ۴۸۲۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۱ - 10October 2021

سفرهای منطقه‌ای امیر عبدالهیان نشان از دیپلماسی فعال و اقتدار جمهوری اسلامی داردگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان بعد از نخستین سفر خارجی خود که ششم شهریور برای شرکت در کنفرانس بغداد به عراق سفر کرده بود، سه‌شنبه ۱۳ مهر نیز در دومین سفر خارجی خود و به‌منظور رایزنی‌های منطقه‌ای به مسکو پایتخت روسیه رفت و گفت‌وگوهای بسیار خوب و سازنده‌ای را با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در موضوعات مختلف منطقه‌ای ازجمله سوریه، افغانستان و یمن انجام داد.

امیرعبداللهیان بعد از پایان این سفر در توئیتی که منتشر کرد نوشت: «در این سفر بر انجام هماهنگی‌های نزدیک دو کشور در مسائل منطقه و موضوعات جهانی و همچنین گسترش همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و روابط فرهنگی توافق کردیم.»

وزیر امور خارجه کشور، چهارشنبه شب هفته گذشته ۱۴ مهر در سومین سفر خارجی خود برای دیدار و رایزنی با مقامات لبنان وارد بیروت شد و مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت. امیرعبداللهیان در این سفر با اعلام حمایت کامل و قاطع جمهوری اسلامی از لبنان بخصوص در بحران فعلی که در آن قرار دارد از آمادگی تهران برای حمایت و پشتیبانی از این کشور خبر داد.

وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه شب هنگام ورود خود به لبنان در سخنانی تاکید کرده بود که در صورت درخواست لبنان، تهران هرگز از کمک به بیروت دریغ نمی‌کند. ضمن اینکه پس از ورود به فرودگاه بیروت نیز در کنفرانس مطبوعاتی هم گفته بود: «جمهوری اسلامی کاملا اطمینان دارد که لبنان قادر خواهد بود بر تمام سختی‌هایی که با آن روبه‌روست، فائق آید، همان‌گونه که مردم دوست و برادر لبنان بر تمام مراحل سختی که پشت سر گذاشته‌اند، فائق آمده‌اند.»

امیرعبداللهیان در دیداری که روز پنجشنبه ۱۵ مهر با «میشل عون» رئیس جمهور لبنان داشت در کنار بیان تبریک به مناسبت تشکیل دولت جدید لبنان و اعلام حمایت همه جانبه تهران از این کشور، مواضع ایران پیرامون آخرین روند تحولات منطقه خاورمیانه را برای رئیس جمهور لبنان تشریح کرد. ضمن اینکه وزیر امور خارجه کشورمان در سفر خود به لبنان در کنار دیدار با «میشل عون» رئیس جمهور این کشور با چهره‌های تاثیرگذار دیگری چون «نبیه بری» رئیس مجلس نمایندگان لبنان، «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان و «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشور بعد از بازگشت از لبنان در نشست خبری در جمع خبرنگاران خبر از انجام گفت‌وگوهای مهمی با مقامات لبنانی داد و بخش مهمی از این مذاکرات را معطوف به بحث و بررسی مسائل دوجانبه سیاسی و اقتصادی ایران و لبنان در عین احترام به استقلال و حاکمیت این کشور دانست. ضمن اینکه امیرعبداللهیان پیرامون تلاش‌های حزب الله لبنان برای انتقال سوخت از ایران به لبنان نیز، این نیروی مقاومت را دارای جایگاه ویژه‌ای در بین مردم و مقامات لبنانی دانست که همیشه و همواره در مقاطع زمانی حساس و بحران‌ها درکنار مردم این کشور قرار گرفته است.

امیرعبداللهیان دیدار مهمی دیگری هم در جریان سفر خود به لبنان و حضور در بیروت داشت و آن ملاقات با «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان بود. وزیر امور خارجه کشور در این دیدار بر مواضع ثابت و تغییرناپذیر جمهوری اسلامی ایران درباره لبنان و ایستادگی و حمایت از این کشور در تمامی زمینه‌ها تاکید کرد.

امیرعبداللهیان در کسوت وزیر خارجه چند روز پیش از سفر به بغداد در توییتی نوشته بود که همسایگان و آسیا به عنوان اولویت اول روابط خارجی ایران خواهد بود و حالا این سخنان او را با سفرهایی که به کشورهای همسایه و خاورمیانه در مقام عمل هم مشاهده می‌کنیم و این نشان از دیپلماسی فعال و پویای دولت سیزدهم دارد که سعی دارند در رایزنی با کشورهای دوست و همسایه در جهت رفع مسائل و مشکلات آنها گام‌های درست و اصولی را بردارند.

با توجه به فعالیت‌های وزارت امور خارجه دولت سیزدهم و انجام سفرهای منطقه‌ای و دیدار و تبادل نظر با مسئولان این کشورها این موضوع بیش از پیش خود را نمایان می‌کند که حل و فصل مشکلات منطقه خاورمیانه در گرو خروج بیکانگان از اینجا است و اگر کشورهای غربی دست از دخالت و مداخله‌های بی جا بردارند خود کشورهای این منطقه می‌توانند با بحث و گفت‌وگو و همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه راهی مناسب و کم هزینه برای فائق آمدن بر مسائل و مشکلات موجود پیدا کرده و با اجماع یکدیگر بر این مشکلات فعلی که بخش اعظمی از آنها ناشی از دخالت بیگانگان و کشورهای فرامنطقه‌ای است غلبه کنند.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار