دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نحوه همکاری نیروی انتظامی با نیروهای مسلح در تأمین امنیت کشور

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با همکاری سایر نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی کشور وظیفه نظم و امنیت جامعه را بر عهده دارد که بر اساس قانون، تکالیفی در این زمینه برای ناجا در نظر گرفته است.
کد خبر: ۴۸۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۸ - 10October 2021

نحوه همکاری نیروی انتظامی با نیروهای مسلحگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ برقراری و حفظ «امنیت» نیازمند عوامل متعددی است که برخورداری از نیروهای نظامی و انتظامی مقتدر از جمله ملزومات اصلی در این زمینه محسوب می‌شود.

هفته نیروی انتظامی، فرصت مناسبی است تا در ذیل پرداختن به مقوله امنیت، اشاره‌ای به نحوه همکاری ناجا با سایر نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی در زمینه تأمین این نیاز حیاتی جامعه داشته باشیم.

طبق قانون، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران وظیفه برقراری نظم و امنیت و تأمین آسایش عمومی و فردی را در جامعه برعهده دارد که بر این اساس، در مواقع لزوم می‌تواند در انجام مأموریت و وظایف خود، با سایر نیرو‌های مسلح همکاری کند.

همچنین بر اساس قانون، نیروی انتظامی در مواقع لزوم‌ می‌تواند با هماهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از نیرو‌های مقاومت بسیج استفاده کند.

همکاری ناجا با وزارت اطلاعات در مقابله مستمر و قاطعانه با هرگونه خرابکاری، عملیات تروریستی، شورش و اقداماتی که مخل امنیت کشور هستند، از دیگر مواردی است که در قانون بر آن تأکید شده است.

اقدام در جهت کسب اخبار و اطلاعات در محدوده وظایف محوله و همکاری با سایر سازمان‌ها و یگان‌های اطلاعاتی کشور در حدود ‌وظایف ناجا، از دیگر تکالیفی است که قانون برای این نیرو تعیین کرده است. بر این اساس، جمع‌آوری اخبار و اطلاعات مربوط به مسائل سیاسی و امنیتی و پیگیری اطلاعاتی آن مسائل بر عهده وزارت اطلاعات است و اگر نیروی انتظامی در حین انجام وظایف خود، به این‌گونه اخبار و اطلاعات دسترسی یابد، موظف است که آن‌ها را در اسرع وقت در اختیار ‌وزارت اطلاعات قرار دهد. در مقابل، وزارت اطلاعات نیز وظیفه دارد که اخبار و اطلاعات مورد نیاز و مرتبط با وظایف ناجا را به‌موقع در اختیار آن نیرو ‌بگذارد.

در بخش دیگری از قانون مرتبط با وظایف ناجا تصریح شده است که پیگیری اطلاعاتی مواردی از جرائم اجتماعی که با امنیت ملی مرتبط بوده یا قسمتی از یک توطئه یا فعالیت‌های پنهانی با هدف براندازی را‌ تشکیل دهد، با هدایت متمرکز وزارت اطلاعات و همکاری نیروی انتظامی انجام خواهد شد.

همچنین نیروی انتظامی بایستی پرسنل انتظامی مورد نیاز جهت تأمین اهداف اطلاعاتی (کسب و جمع‌آوری) وزارت اطلاعات را در‌صورت درخواست در کنترل عملیاتی آن وزارتخانه قرار دهد.

جمع‌آوری سلاح، مهمات و تجهیزات غیرمجاز و همچنین صدور پروانه نگهداری و حمل سلاح شخصی و نظارت بر نگهداری و مصرف مجاز مواد ‌ناریه با هماهنگی وزارت اطلاعات برابر طرح‌های مصوب شورای امنیت کشور از دیگر وظایف نیروی انتظامی محسوب می‌شود.

نیروی انتظامی بر اساس قانون، وظیفه تأمین دفاع هوایی تأسیسات و نقاط حساس مربوط، در حد برد سلاح ضد هوایی سازمانی را نیز بر عهده دارد که این امر با هماهنگی و کنترل عملیاتی نیروی هوایی (پدافند هوایی) ‌جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار