کارشناس مسائل اروپا مطرح کرد؛

استقلال‌خواهی اروپا؛ نقطه مرکزی اختلاف با آمریکا

حجت شمامی با بیان اینکه همواره یک اختلافاتی بین اروپا و آمریکا بوده که طی سال‌های گذشته هم خودش را نشان داده است، گفت: اروپا سعی داشت طی سال‌های اخیر تلاش کند که خودش را به یک استقلالی برساند و این نقطه مرکزی اختلاف با آمریکا است.
کد خبر: ۴۸۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹ - 09October 2021

استقلال‌خواهی اروپا؛ نقطه مرکزی اختلاف با آمریکا

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، رضا حجت شمامی کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگویی با اشاره به اختلافات شدت گرفته میان آمریکا و اروپا، اظهار داشت: همواره یک اختلافاتی بین اروپا و آمریکا بوده که طی سال‌های گذشته هم خودش را نشان داده است، ولی زیاد مورد توجه قرار نگرفته و یا اینکه زیاد نمایش داده نشده است. آن هم به دلیل رویکرد‌هایی است که هم اروپا و هم آمریکا با یکدیگر نسبت به مسئله بین‌الملل دارند؛ اگرچه اختلاف نظر‌هایی هم وجود دارد.  

 کارشناس مسائل اروپا اضافه کرد: اختلاف نظر‌ها را مواقعی می‌توان دید که اروپایی‌ها از صحنه خارج می‌شوند و طی مصاحبه‌هایی که می‌کنند یا به شیوه‌های مختلف، نشان می‌دهند که چه اختلاف نظر‌هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی اروپا این است که مستعمره آمریکا و زیرِ سیطره آمریکا است و از طرفی چاره‌ای جز این نداشته و این توان و قدرت را نداشته که خودش را مستقل کند، افزود: تصور کنید که بسیاری از نیرو‌های آمریکا در پایگاه‌های مختلف اروپا مستقر هستند و یا به همراه ترکیه در پایگاه‌های ناتو که بیشتر آن را آمریکایی‌ها تشکیل می‌دهند، حضور دارند.

حجت شمامی بیان داشت: حتی موشک‌هایی که آمریکا چه در کشور‌هایی که در دریای بالتیک (واقع در اروپای شمالی) هستند و چه کشور‌ها اروپایی، به سمت روسیه مستقر کرده است، تنش آفرینی می‌کند. بخش قابل توجهی از تنش روسیه و اروپا بر سر آمریکا است.

وی با بیان اینکه آن چیزی که اخیراً رخ داده است بحث فرانسه است، گفت: بعد از اینکه انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شد و قصد داشت به سمت آمریکا برود به ائتلاف و اتحاد بیشتری برسد، هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ مسائل مختلف، مشکلات زیادی با اتحادیه پیدا کرد.

حجت شمامی اضافه کرد: استرالیا هم تحت سلطه انگلیس است و دیده می‌شود که استرالیا بر سر تأمین نوع نگاه غربی و نوع نگاه فشار بر چین، توافقی را که سال‌ها پیش با فرانسه بسته است، لغو می‌کند و قرارداد دیگری را با آمریکا امضا می‌کند.

وی تصریح کرد: این مسئله باعث شد که فرانسه برآشفته شود و هم علیه استرالیا، هم به‌گونه‌ای انگلیس و هم آمریکا واکنش نشان دهد و حتی بحث این مطرح شد که ممکن است از ناتو خارج شود؛ بنابراین این اختلافات اینجا خودش را نشان داد.

 کارشناس مسائل روسیه اضافه کرد: این اختلافات همواره به دلیل نوع نگاه مستعمراتی آمریکا وجود داشته است؛ جدای آن که ترامپ قصد داشت که اتحادیه اروپا را به سمت فروپاشی ببرد، حتی قصد داشت ناتو را هم به دلیل اینکه امنیت کشور‌های اروپایی را تأمین می‌کرد، تحت شعاع قرار بدهد.

وی در ادامه با بیان اینکه به دلیل اینکه اتحادیه اروپا ارز مجزا برای خود تعریف کرده و این باعث شد که توان آمریکا را زیر سؤال ببرد، افزود: همانطور که چین، روسیه و ایران به دنبال این هستند که این کار را انجام دهند؛ بنابراین آمریکا هم لحاظ اتحادیه مخالف است و با اروپا مشکل دارد و هم به لحاظ اینکه عرضه جدید و ارز دیگری غیر از دلار را برای خود تعریف کرده است.

حجت شمامی اضافه کرد: همه این‌ها باعث شده است که اروپا در طی سال‌های اخیر تلاش کند که خودش را به یک استقلالی برساند و این نقطه مرکزی اختلاف با آمریکا است. زیرا آمریکا به شدت به دنبال این است که جلوی آن را بگیرد؛ بنابراین آمریکا هم با اتحادیه اروپا، هم با ارز یورو و هم با نوع نگاه برخی از دولت‌های اروپایی مبنی بر نوع استقلال از آمریکا مشکل دارد. زیرا آمریکا قصد داشت بعد از جنگ جهانی دوم همچنان اروپا را تحت استعمار خود نگه دارد.

 کارشناس مسائل اروپا اضافه کرد: این‌ها اختلافات اساسی میان اروپا و آمریکا است که در کنار آن می‌بینیم که اختلافات دیگری مانند بحث زیردریایی پیش می‌آید و به این شکل خود را نشان می‌دهد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها