یادداشت/ روزبه قمصری

تلاش آمریکایی‌ها برای احیای «داعش» در منطقه

انفجارهای اخیر عناصر تروریستی داعش در قندوز افغانستان را می‌توان در راستای تلاش آمریکایی‌ها برای استفاده از گروهک‌های نیابتی برای بر هم زدن امنیت منطقه تعریف کرد؛ چون آمریکایی‌ها از طریق این گروهک‌ها می‌خواهند نقشه‌های شوم خود را پیش ببرند.
کد خبر: ۴۸۲۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۱ - 11October 2021

تلاش آمریکایی‌ها برای احیای «داعش» در منطقهگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- روزبه قمصری؛ روز جمعه 16 مهرماه انفجار بسیار شدیدی در داخل یک مسجد در ولایت «قندوز» افغانستان رخ داد که به‌دنبال آن جمعی از نمازگزاران حاضر در این مسجد شهید و زخمی شدند. در ابتدا عامل یا عاملان این حمله تروریستی مشخص نبود؛ اما خیلی زود گروه موسوم به «داعش» مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت.

شاخه گروه تروریستی «داعش» در افغانستان که این حمله تروریستی را همزمان با برپایی نماز جمعه انجام داد برای حملات خود علیه طالبان دقیقا از همان تاکتیک‌هایی استفاده می‌کند که پیش‌تر طالبان جهت ضربه زدن به دولت پیشین افغانستان به کار می‌بردند.

متاسفانه عناصر تروریستی داعش با در پیش گرفتن این شیوه برای دست‌یابی به اهداف خود که به ظاهر چیزی جز بر هم زدن امنیت و متزلزل کردن ثبات دستگاه حاکم نبوده و نیست عملا جان شمار زیادی از غیرنظامیان را می‌گیرند؛ البته طالبان کنترل افغانستان را در دست دارد و برقراری امنیت شهروندان افغانستانی بر عهده این گروه است. 

گزارش‌های امنیتی حاکی از آن است که عناصر تروریستی داعش چند وقتی است که در حال رشد و جذب نیرو است؛ علاوه بر این اقدامات تروریستی این گروه از بمب‌گذاری گرفته تا اقدامات مسلحانه و عملیات انتحاری نیز در حال افزایش است. در واقع انفجار روز جمعه در مسجد شیعیان در ولایت قندوز را می‌توان زنگ خطری در مسیر تقابل داعش با طالبان در افغانستان دانست که حاصل آن چیزی به غیر از افزایش تعداد حملات تروریستی و به دنبال آن افزایش شمار کشته‌ها و مجروحان نیست.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان به‌دنبال انفجار در «سیدآباد» در منطقه «خان‌آباد» ولایت قندوز ضمن هشدار به گروه طالبان حاکم بر افغانستان و ابراز نگرانی شدید از نبود ساز و کاری مطمئن و قابل اعتماد برای حمایت از غیرنظامیان و افراد در معرض خطر در این کشور، حمله روز جمعه را به عنوان «جنایتی در تداوم کشتارهای هدفمند شیعیان و هزاره‌ها» دانست و آن را به شدت محکوم کرده است.

وزارت امروز خارجه کشورمان نیز این حمله را تروریستی خوانده و آن را به شدت محکوم کرده است. سعید خطیب زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران نیز ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان گفت: «اقدامات تروریستی در هر شکل و توسط هر طرفی محکوم است.»

همچنین حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز یک روز پس از انفجار مرگبار در مسجد سیدآباد منطقه خان‌آباد ولایت قندوز در پیامی نوشت: «از مسئولان کشور همسایه و برادر افغانستان جداً انتظار می‌رود که عاملان خونخوار این جنایت بزرگ را به مجازات برسانند و با تدابیر لازم از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کنند.»

ابعاد این انفجار فاجعه بار تروریستی در مسجد شیعیان در افغانستان آنقدر بزرگ و گسترده بود که مقامات گذشته افغانستان و حتی جبهه مقاومت ضد طالبان نیز آن را محکوم کردند. بر این اساس علی میثم نظری، سخنگوی جبهه مقاومتِ ضد طالبان در توییتی که آن را به دو زبان فارسی و انگلیسی بازنشر کرده ضمن محکومیت انفجار مسجد شیعیان بر لزوم برخورد با عوامل آن تاکید شده است.

همچنین «حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان گفته است که این حمله مغایر با ارزش‌های انسانی و اسلامی است. ضمن اینکه «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان انفجار در مسجد شیعیان در ولایت «قندوز» را کار دشمنانِ مردم وکشور افغانستان دانسته و این حمله را به عنوان «جنایتی نابخشودنی» محکوم کرده است.

وضعیت امروز و روندی که افغانستان در حوزه امنیت طی می‌کند بسیار خطرناک و ناگوار است و جامعه جهانی تا دیر نشده باید برای پایان بخشیدن به تروریسم دست به کار شده و با اجماع جهانی و استفاده و کمک گرفتن از سایر کشورها در جهت تامین امنیت و ثبات این کشور گام‌های درست و اصولی را بردارند. زیرا بدون شک فعالیت‌های تروریست‌ها در خاورمیانه علیه بشریت بوده و این مردم مظلوم و رنج کشیده منطقه هستند که بیشترین آسیب را از فعالیت‌ گروه‌های تروریستی می‌بینند.

در واقع آنچه که از مدارک و شواهد امر برمی‌آید، احیای داعش در افغانستان الهام بخش جهادی‌های افراطی از هر جهت باشد. زیرا از زمان فروپاشی خلافت خود خوانده داعش که با حملات نظامی چند ملیتی‌ها رخ داد، میزان تهدیدها از سوی گروه‌های جهادی به طرز چشمگیری کاهش یافته بود و دیگر مانند سال ۲۰۱۵ از توانایی حمله برخوردار نبودند اما حالا شاهد هستیم که آنها با حضور در کشور افغانستان و تجدید قوا و جذب نیرو به دنبال پیمودن همان راهی هستند که در سال های قبل در سوریه و عراق رفته بودند و سودای تشکیل مجدد خلافت اسلامی را در سر می‌پرورانند.

نکته آخر هم اینکه، انفجار روز جمعه گذشته در مسجد شیعیان در ولایت قندوز را می‌توان در راستای تلاش آمریکایی‌ها برای احیای مجدد داعش در منطقه تعریف کرد تا از این طریق بتوانند حضور غیرقانونی خود را در خاورمیانه توجیه کرده و از این طریق بتوانند نقشه‌های شوم خود را با حضور ارتش و نیروهای نظامی در منطقه پیاده کنند.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها