اردن و رژیم صهیونیستی توافق آبی امضاء کردند

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی و وزیر آبخیزداری اردن توافقی را مبنی بر افزایش میزان کمک آبی تل آویو به اردن امضاء کردند.
کد خبر: ۴۸۳۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲ - 12October 2021

اردن و رژیم صهیونیستی توافق آبی امضاء کردندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پس از دو سال کشمکش و رایزنی سرانجام رژیم صهیونیستی و اردن توافقی را بر سر افزایش میزان آب ورودی از سرزمین اشغالی به اردن امضاء کردند.

به نوشته اسپوتنیک، «کارین الحرار» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی امروز با سفر به اردن در دیدار با «محمد النجار» این توافق را امضاء کرد؛ بنابراین قرار است در سال آتی میزان آب ورودی از سرزمین اشغالی به اردن به میزان ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش یابد و در صورت امکان دو سال دیگر نیز تمدید شود.

وزیر انرژی رژیم اسرائیل دراین باره به رسانه‌ها گفت که تل آویو به دنبال حسن همجواری با اردن است و امید دارد که این توافق آغازی بر همکاری‌های اسرائیل و اردن باشد.

اردن با کمبود ۱۵ میلیون متر مکعبی آب مواجه است و در سال‌های گذشته تلاش زیادی برای خرید آب از رژیم اسرائیل انجام داده، اما هر بار با مخالفت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق این رژیم مواجه شده بود.

اردن و رژیم صهیونیستی که در سال ۱۹۹۴ توافق سازش را امضاء کردند در دوره نتانیاهو به خصوص پس از طرح جنجال‌برانگیز موسوم به «معامله قرن» روابطشان به تیرگی رفت، تا جایی که در ماه مارس گذشته رژیم اسرائیل به «حسین بن عبدالله»، ولی عهد اردن اجازه حضور در مسجدالاقصی را نداد و موجب خشم مقامات امان شد؛ مکانی که تولیت آن با اردن است. در مقابل نیز امان به هواپیمای حامل نتانیاهو به مقصد امارات متحده عربی اجازه عبور از حریم هوایی خود را نداد. سپس رسانه‌ها نوشتند که نتانیاهو در واکنش به این اقدام اردن با کمک آبی به این کشور مخالفت کرده است.

با این سابقه، اما می‌توان گفت که انتخاب نخست‌وزیر جدید اسرائیل و به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا، معادلات را تغییر داده است.

«ممدوح عبادی» معاون نخست‌وزیر سابق اردن در مرداد ماه گذشته به میدل ایست آی گفت که آمریکا تلاش دارد تغییر دولت در رژیم صهیونیستی را به فرصتی برای بهبود روابط تل آویو با امان بدل سازد؛ فرصتی که در دوره نتانیاهو وجود نداشت و از سوی دیگر فضای خوبی میان مقامات اردنی با مسئولان فعلی آمریکا وجود دارد.

این مقام سابق اردنی سپس گفت: «اگر آمریکایی‌ها به اسرائیل فشار بیاورند، بی تردید تحرکی در مسائلی که متوقف شده، به وجود خواهد آمد، همچون بحث راه‌حل دو دولتی و توقف شهرک‌سازی‌ها دوباره به جریان بیفتد و همچنین اردن می‌تواند نقش به سزایی در آغاز دوباره گفت‌و‌گوی تشکیلات خودگردان فلسطین با اسرائیل بازی کند.»

موضوع آب همیشه یکی از موضوعات مورد مناقشه میان اردن و رژیم اسرائیل بوده است به طوریکه در دیدار محرمانه میان «نفتالی بنت» با «عبدالله دوم» که رسانه‌های اسرائیلی افشا کردند، نخست‌وزیر اسرائیل به پادشاه اردن گفته بود که اسرائیل حاضر است تا به اردن آب بفروشد. چیزی که نتانیاهو با آن مخالف بود. رسانه‌های عبری‌زبان در آن زمان نوشتند که نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی از موضوع آب برای بهبود روابط با اردن استفاده کرده است.

در این راستا در تاریخ هشتم ماه جولای وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و اردن در نشستی در مرز فلسطین اشغالی توافق کردند که اسرائیل سالیانه ۵۰ میلیون متر مکعب آب به اردن بفروشد.

آب برای اردن یک موضوع حیاتی است. طبق توافق سازش «وادی عربه» در سال ۱۹۹۴ قرار بر این شد تا رژیم صهیونیستی از رود اردن آب برداشت کرده و در فصول خشکسالی آن را به سمت اردن روانه کند، اما در دوره نتانیاهو، اردن به دشواری توانست بخشی از نیاز آبی خود را از رود اردن برداشت کند و نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی چندین بار تهدید کرده بود که «اردن را تشنه خواهد گذاشت.» اردن در حال حاضر با مشکل شدید کم آبی مواجه است و طبق اعلام وزارت آب این کشور به ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد که فقط توانسته ۴۰۰ میلیون متر مکعب آن را بدست آورد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها