مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) در گفت‌وگو با دفاع‌پرس‌:

مستکبران همه گزینه‌ها را برای رویارویی با ایران امتحان می‌کنند/ رشادت ملت ایران منحصر به دوران دفاع مقدس نیست

حجت‌الاسلام صمدی گفت: چنانچه حب و بغض‌ها را کنار بگذاریم و واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که امروز کشور‌های استکباری همه گزینه‌ها را برای رویارویی با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امتحان می‌کنند.
کد خبر: ۴۸۳۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۴ - 16October 2021

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ دانشگاه‌ها به‌عنوان مراکزی که در تربیت قشر تحصیل‌کرده هر کشوری به ایفای نقش می‌پردازند، از جایگاه بالایی برخوردار هستند؛ حال در این بین چنانچه دانشگاهی بتواند علاوه بر ارائه آموزش‌های علمی به جوانان، در تربیت نفس آن‌ها نیز برنامه‌هایی را داشته باشد، مانند دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) اهمیت آن دو چندان می‌شود.

این دانشگاه به دلیل انتصاب آن به مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کشورمان از جایگاه خاصی برخوردار است؛ لذا به جهت توجه ویژه به ارزش‌های اسلامی و انقلابی و به واسطه وجود نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه بقیةالله (عج) خانواده‌ها از حضور فرزندان خود در این دانشگاه نگرانی ندارند.

این موضوع بهانه‌ای شد تا به مناسبت بازگشایی مراکز آموزشی، خبرگزاری دفاع مقدس میزبان حجت‌الاسلام «رضاعلی صمدی» مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) شود و در خصوص مسائل مختلف با وی به گفت‌وگو بپردازد که ماحصل آن در ادامه آمده است.

مستکبران همه گزینه‌ها را برای رویارویی با ایران امتحان می‌کنند/ رشادت ملت ایران منحصر به دوران دفاع مقدس نیست

دفاع‌پرس‌: حضرتعالی با توجه به اینکه از یادگاران و آزادگان دفاع مقدس هستید، بفرمایید که چرا جنگ تحمیلی را «دفاع مقدس» می‌نامیم؟

دفاع مقدس را ما مقدس نکردیم، چون برخی‌ها تصور می‌کنند که ما برای جنگ اسم دفاع مقدس را گذاشتیم تا آن را به نوعی پوشش دهیم؛ در حالی که جنگ به خودی خود نمی‌تواند مقدس باشد؛ بدین معنی که کشتن و کشته شدن به معنای مطلق آن نمی‌تواند کاری ارزشمند باشد، ولی وقتی اهدافی برای جنگ تعریف می‌شود، این موضوع موجب مقدس شدن جنگ می‌شود؛ یعنی وقتی از کشور، ناموس خود و ارزش‌های اسلامی دفاع می‌کنیم، این دفاع، مقدس خواهد شد.

پس در این جنگ هر کس به هر میزانی که گام بردارد، آن تلاش‌ها مقدس خواهد بود و کسی که در این مسیر آسیب ببیند، آرم قداست را دریافت می‌کند؛ چون در خاکریزی قرار گرفتند که خاکریز ارزش‌ها نام دارد و این در حالی است که استکبار و دشمنان ما تلاش کردند تا متجاوز بودن صدام در اذهان جای نگیرد و حتی در مجامع بین المللی هم سعی نکردند حرفی از متجاوز بودن صدام بزنند، اما به برکت خون شهدا، آنها سرانجام ناچار شدند به متجاوز بودن صدام اعتراف کنند.

البته این هم تعریفی نیست که ما به آن اشاره می‌کنیم، زیرا در قرآن کریم و در آیات مختلف، این موضوع مشخص و ارزش‌گذاری شده است؛ به عنوان مثال خداوند در سوره «والعادیات» به اسب، سوارکار، به گرد و غباری که از سُم اسب هم بلند می‌شود قسم می‌خورد؛ حال آیا گرد و غبار مقدس است که خداوند به آن قسم یاد می‌کند؟

چرا خداوند در این سوره به گرد و غبار ناشی از حرکت اسب قسم یاد می‌کند؟ برای اینکه می‌خواهد توجه را به تلاش مجاهدان راه خدا جلب کند؛ پس وقتی چنین شد، گرد و غباری هم که از حرکت اسب بوجود می‌آید، مقدس می‌شود؛ از سوی دیگر، امروز برخی کشور‌هایی که درگیر جنگ بودند نیز نماد‌هایی از جنگ را هنوز حفظ کرده‌اند.

پس چنانچه حب و بغض‌ها را کنار بگذاریم و واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که امروز کشور‌های استکباری همه گزینه‌ها را برای رویارویی با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امتحان می‌کنند؛ به عنوان نمونه زمانی صدام را علیه ایران به جنگ فرستادند و زمانی هم گروهک تروریستی و تکفیری داعش را بوجود آوردند تا برای این نظام خطراتی را بوجود بیاورد و الان هم کشور‌های کوتوله‌ای را علیه کشورمان تحریک کرده‌اند، اما متوجه شدند نمی‌توانند علیه ایران اسلامی کاری انجام دهند؛ زیرا مردم کشورمان در هشت سال جنگ تحمیلی آزمون خود را به خوبی پس دادند.

رشادت ملت ایران فقط محدود به دوران دفاع مقدس نمی‌شود بلکه در طول تاریخ نیز حماسه‌هایی که آفریده پرآوازه بوده، اما اوج این حماسه آفرینی‌ها در دوران دفاع مقدس بوده است.

دفاع‌پرس‌: دانشگاه بقیةالله (عج) دانشگاهی برای آموزش پزشکان آینده کشور است؛ حال با توجه به این موضوع بفرمایید که مأموریت حوزه نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه بقیةالله (عج) چگونه تعریف شده است؟

مستکبران همه گزینه‌ها را برای رویارویی با ایران امتحان می‌کنند/ رشادت ملت ایران منحصر به دوران دفاع مقدس نیست

نقش ولایت فقیه برای نظام جمهوری اسلامی ایران نقشی کاملا حیاتی است، اما ولی فقیه به شخصه نمی‌تواند در همه ارکان این نظام حضور داشته باشد به همین دلیل مجموعه‌هایی باید باشد تا نقش ولایت فقیه را در ارکان مختلف نظام ایفا کند به عنوان مثال برای اینکه تدابیر فرمانده معظم کل قوا در نیرو‌های مسلح ابلاغ و اجرا شود، نمایندگی ولی فقیه در نیرو‌های مسلح ایجاد شده که دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) هم، چون در ذیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد، نمایندگی ولی فقیه در این دانشگاه فعالیت می‌کند.

در این بین، حضرت امام خمینی (ره) نقش خاصی را برای سپاه پیش بینی کردند که از زمان تاسیس تاکنون، سپاه توانسته آنچه مد نظر ولی فقیه بوده را برآورده کند؛ حال برای آن که تدابیر ولی فقیه در سپاه پی‌گیری و اجرا شود، می‌بایست مجوعه‌ای با همین عنوان در سپاه وجود داشته باشد.

بر این اساس، رهبری در رابطه با دانشگاه‌ها به صورت مشخص نظرات خاصی دارند و تدابیر ایشان روشن است که وظیفه پی‌گیری آن‌ها بر عهده نمایندگی ایشان در دانشگاه‌هاست؛ لذا در حوزه درمان نیز همین موضوع صادق است؛ مثلا موضوعی را به عنوان طرح انطباق دنبال می‌کنیم بدین صورت که در موضوع درمان باید همان گونه که در خیلی از موضوعات مسایل شرعی رعایت می‌شود، در درمان هم باید رعایت شود، اما به غلط خیلی‌ها عنوان کردند پزشک محرم بیمار است؛ اینکه پزشک در کجا می‌تواند غیر همجنس را درمان کند، در این طرح تعریف شده است.

دفاع‌پرس‌: دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) هر سال میزبان تعدادی از جوانان برای سپری کردن دروس پزشکی است؛ با لحاظ کردن این موضوع بفرمایید که نمایندگی ولی فقیه در این دانشگاه چه برنامه‌ای برای جوانانی که دفاع مقدس را از نزدیک حس نکردند، دارد؟

تغییر و تحولاتی در سال‌های اخیر در دانشگاه بقیةالله (عج) داشتیم که در حوزه دانشجویی ممکن است اشکالاتی داشته باشیم؛ در گذشته چهار دانشکده ما در محله اقدسیه بود که بعد از احداث ساختمانی در محل دانشگاه، این چهار دانشکده به ساختمان مورد اشاره منتقل شدند و این موضوع، ساختاری که در آنجا بود را امروز دچار نقصان کرده است؛ لذا از وضعیت فعلی راضی نیستم به دلیل اینکه باید چتر معنوی و فرهنگی خود را بیشتر از این‌ها بر سر این جوانان باز کنیم.

چون والدینی که جوانان خود را به این دانشگاه می‌فرستند به اعتبار اینکه دانشگاه به سپاه تعلق دارد، خیالشان از بابت مسایل اخلاقی، اعتقادی و امثالهم راحت است؛ لذا چنانچه در بحث تربیتی، کم و کاستی داشته باشیم، نه‌تنها دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها آسیب می‌بینند، بلکه تبعات آن متوجه سیستم درمان سپاه و حتی کشور هم می‌شود.

مستکبران همه گزینه‌ها را برای رویارویی با ایران امتحان می‌کنند/ رشادت ملت ایران منحصر به دوران دفاع مقدس نیست

البته من همواره به دانشجویان این دانشگاه عنوان می‌کنم که ابتدا پاسدار و بعد از آن پزشک و پرستار هستید؛ لذا در تلاش هستیم قبل از پزشک و پرستار شدن دانشجویان دانشگاه بقیةالله (عج)، پاسدار تربیت کنیم؛ چرا که داشتن چنین نگاهی موجب می‌شود هر کجا لازم باشد، همانند حضور تعدادی از کادر درمانی سپاه در جبهه مقاومت یا مناطق محروم کشور، داوطلبانه حضور یابند.

بنابر این وقتی به فردی «پاسدار» می‌گوییم، الزاماً به معنی داشتن کارکرد‌های نظامی نیست؛ بلکه مقصود داشتن روحیه جهادی است؛ زیرا با داشتن این روحیه در هر منطقه یا در هر حادثه‌ای که لازم باشد، داوطلبانه شرکت می‌کند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها