در اجلاس گروه ۲۰؛

وانگ‌ئی: مردم افغانستان در اولویت قرار دارند

وزیر امور خارجه چین با اشاره به اینکه مسئولیت وضعیت کنونی افغانستان به عهده کشور‌های مسبب آن است، از اعضای گروه ۲۰ خواست به توسعه صلح آمیز در این کشور کمک کنند.
کد خبر: ۴۸۳۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰ - 13October 2021

وانگ ئی: مردم افغانستان در اولویت قرار دارندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از گلوبال تایمز، چین خواستار تلاش‌های مشترک و سریع برای کمک به افغانستان در راستای جلوگیری از بحران‌های پیش رو شد و از کشور‌هایی که باعث مخمصه کنونی در افغانستان شده اند، خواست از این مسئله عبرت گرفته و در قبال آن مسئولیت پذیر باشند.

«وانگ‌ئی» وزیر امور خارجه چین که از طریق ویدئو کنفرانس در اجلاس کشور‌های گروه ۲۰ با موضوع افغانستان شرکت کرده بود، در این باره گفت: افغانستان امروز در دوراهی صعود و سقوط حکومت قرار دارد و هنوز راه درازی برای رسیدن به صلح و ثبات باقی مانده است.

وانگ به این مسئله اشاره کرد که تحمیل ایدئولوژی به دیگران تنها باعث هرج و مرج و فقر می‌شود که منجر به فجایع انسانی جدی خواهد شد.

وی در همین زمینه یادآور شد که بازه زمانی ۲۰ سال گذشته افغانستان، یک بار دیگر این مسئله را گوشزد می‌کند که راه درست، همیشه احترام گذاشتن به انتخاب مسیر توسعه یکدیگر و تساهل متقابل برای تمدن‌های مختلف است.

وانگ از اعضای گروه ۲۰ خواست تا بر اساس احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان، به توسعه صلح آمیز در این کشور کمک کنند.

وزیر امور خارجه چین در این نشست چهار پیشنهاد ارائه داد که شامل اولویت دادن به مردم و کمک به افغانستان برای غلبه بر بحران انسانی، تشویق افغانستان به حرکت به سوی توسعه فراگیر، برخورد قاطعانه با تروریسم و تلاش برای اقدامات مشترک همراه با اجماع عموم برای کمک به افغانستان، می‌شود.

پیشتر و در جریان برگزاری نشست گروه ۲۰ در ایتالیا، «ماریو دراگی» نخست وزیر این کشور ارتباط با دولت طالبان در افغانستان را ضروری عنوان کرد.

نخست وزیر ایتالیا که ریاست نشست فوق العاده گروه ۲۰ درباره افغانستان را برعهده داشت، در سخنانی تاکید کرد که کشور‌های گروه ۲۰ باید با دولت طالبان ارتباط برقرار کنند، هرچند این ارتباط به معنای به رسمیت شناخته شدن طالبان نیست.

مطلبق اظهارات وی، دیدار مجازی اخیر گروه ۲۰ با وجود غیبت رهبران کلیدی مانند «شی جینپینگ» رئیس جمهوری چین و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه موفقیت آمیز بوده است.

ریاست دوره‌ای گروه ۲۰ بر عهده ایتالیا است و نشست اخیر گروه ۲۰ پیش از جلسه اجلاس سران این گروه در ۳۰ تا ۳۱ اکتبر در رم (۸ و ۹ آبان)، برگزار شد.

بحران افغانستان، نگرانی‌های اتحادیه اروپا را در خصوص خطر ورود گسترده مهاجران افزایش داده است و برخی از کشور‌های عضو پیشتر با طرح اسکان پناهندگان مخالفت کرده بودند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار