دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تلاش غربی‌ها برای متوقف کردن صنعت هسته‌ای ایران/ تحریم‌های آمریکا علیه ایران تهدید یا فرصت؟

تحریم‌های ظالمانه آمریکا و دنیای غرب علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال به چاقوی کندی تبدیل شده و فرصت‌هایی را در زمینه‌های مختلف برای کشورمان فراهم کرده است که غیر قابل انکار است.
کد خبر: ۴۸۳۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۱ - 16October 2021

تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران چاقویی که دیگر کند شده استبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، تحریم به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که از سوی قدرت‌های جهانی برای وادار کردن کشور‌های مختلف به منظور انجام یا عدم انجام عملی به کار گرفته می‌شود. تحریم‌های آمریکا علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز بر همین اساس تا امروز طراحی و اجرا شده است.

بنیانگذار و بانی اصلی تمامی تحریم‌هایی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا امروز علیه کشورمان وضع شده آمریکا است و هدف آن نیز وادار کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به همکاری با دنیای غرب و در راس آن آمریکا است. حتی تحریم‌هایی هم که بعضا توسط سازمان ملل متحد در موضوعات مختلف علیه ایران وضع شده نیز تحت فشار و با لابی گری آمریکا تصویب شده است.

اما اگر بخواهیم به زمان ابتدایی شکل‌گیری این تحریم‌ها برگردیم باید به این نکته توجه کنیم که تحریم‌های کشور‌های غربی علیه جمهوری اسلامی ایران فقط به دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط نمی‌شود، بلکه سابقه این تحریم به دوران نخست وزیری «محمد مصدق» برمی‌گردد. در این زمان بود که دولت انگلیس در واکنش به ملی کردن صنعت نفت ایران توسط «مصدق» مجموعه تحریم‌های سراسری را با همراهی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران وضع کرد.

اما تحریم‌های آمریکا علیه ایران درست اندک زمانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سال ۱۹۸۰ و به بهانه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط جوانان انقلابی ایران کلید خورد و تا امروز سابقه‌ای بیش از ۴۰ سال پیدا کرده است. سال‌هایی به اندازه بهترین دوران زندگی چند نسل از مردم ایران است. این زمان نسبتا طولانی برای اعمال تحریم برعلیه ایران را آمریکا با لجاجت هرچه تمام صرف کرد تا به زعم خود ایران را به مسیری که می‌خواهد و تمایل دارد هدایت کند.

نکته‌ای که بیش از پیش قصاوت و عناد آمریکا و دنیای غرب را با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش آشکار می‌کند تحریم‌هایی است که در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران همچنان پابرجا بود و نه تنها کم نشد که هر روز به بهانه‌های مختلف بر تعداد و تنوع آن نیز افزوده می‌شد. این در حالی بود که در آن سوی میدان تمام دنیای غرب به سرکردگی آمریکا کاملا پشت «صدام» جنایتکار قرار گرفته بودند تا نظام نوپای جمهوری اسلامی در ایران را سرنگون کنند.

جنگ تحمیلی هشت ساله صدام علیه ایران نیز با تمامی حوادث و مسائلی که با خود به همراه داشت با موفقیت و پیروزی ایران به پایان رسید، ولی گویی قطار تحریم‌ها که از سوی آمریکا و دنیای غرب حرکت می‌کرد و هدایت می‌شد خیال ایستادن نداشت و اینبار نوبت اعمال و افزایش تحریم‌ها در دوران بعد از جنگ بود که تا آنجایی که می‌توانند و برای آن‌ها امکان دارد در مسیر سازندگی و بازسازی خرابی‌های جنگ کارشکنی کنند.

حالا وارد مقطه زمانی دیگری می‌شویم، چند سالی از پایان جنگ گذشته بود و ایران وضعیت مطلوبی پیدا کرده بود. بعد از دهه هفتاد شمسی بود که دانشمندان و کارشناسان ایرانی همگام با دنیا و برای عقب نماندن از قطار توسعه و پیشرفت در علم و به منظور استفاده از این تکنولوژی مهم و استراتژیک آرام آرام وارد عرصه استفاده از انرژی هسته‌ای شدند. اما باز هم مشاهده کردیم که آمریکا با تحریک رژیم صهیونیستی فقط و فقط با هدف ممانعت از پیشرفت و دستیابی ایران به تکنولوژی هسته‌ای و استفاده صلح آمیز از آن جنجنال‌های بزرگی را با استفاده از رسانه‌های غربی به راه انداختند و از این مسیر نیز تحریم‌های فراوانی را علیه ایران و مراکز علمی و دانشگاهی کشورمان وضع کردند تا بلکه مانع از شکوفایی استعداد‌های جوانان این مرز و بوم شوند.

البته آمریکا و به دنبال آن کشور‌های غربی فقط به این قبیل تلاش‌ها برای متوقف کردن قطار سریع السیر پیشرفت ایران اکتفا نکردند و همزمان از طرف دیگر و به موازات جنجال‌هایی که بر سر تلاش ایران برای دستیابی به دانش و تکنولوژی استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای به راه انداخته بودند، به بهانه‌هایی واهی در حوزه حقوق بشر نیز وارد شدند و با طرح ادعا‌هایی واهی و اتهاماتی پوچ و بی اساس بار‌ها و بار‌ها پرونده ایران را در حوزه حقوق بشر به شورای حقوق بشر سازمان ملل فرستادند و در این مسیر نیز به دفعات تحریم‌هایی را بر علیه ایران تصویب کردند.

با توجه به تمامی موارد ذکر شده وقاحت غرب تا آنجایی گسترش پیدا کرده که چند سالی می‌شود که به بهانه پیشرفت خیره کننده و تحسین برانگیز ایران در حوزه موشکی اقدام به وضع تحریم‌هایی ناجوانمردانه و ظالمانه بر علیه ایران کردند تا به خیال خام خود در مسیر پیشرفت ایران در این حوزه دفاعی و امنیتی خلل ایجاد کنند. اما آن‌ها به این نکته واقف نیستند که همانگونه که کشور پهناور و بزرگ ایران زیر سایه بیش از ۴۰ سال تحریم‌های ناجوانمردانه توانسته تا اینجا پیشرفت کند به همان شکل و صورت هم که تا الان همه شاهد هستند موفق شده در حوزه موشکی هم دستاورد‌های خیره کننده و تحسین برانگیزی را در حوزه پیشرفت صنعت موشکی کسب کند و به کمک و یاری خداوند متعال این پیشرفت‌ها همچنان نیز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار