یادداشت/ فاطمه‌سادات کیایی

معجزه «گرایی» در تبدیل قهرمانی به پهلوانی

محمدرضا گرایی، جوان کشتی گیر طلایی تا امروز نشان داده هم باهوش است هم با سیاست، هم قهرمان هم پهلوان است و هم اینکه راه پهلوانی را خوب می‌شناسد. ‎
کد خبر: ۴۸۴۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۵ - 17October 2021

معجزه گراییگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ فاطمه‌سادات کیایی؛ هنوز تصویرش جلوی چشممان است، ثانیه‌های حساس دیدار محمدرضا گرایی با حریف گرجستانی در مسابقات جهانی کشتی که بینندگان را  پای تلویزیون میخکوب کرده بود. تنها چند لحظه بیشتر به باخت او برابر حریفش باقی نمانده بود، چه حیف بود اگر شیرینی گرفتن مدال طلای المپیکش با تلخی یک شکست به مدال دیگری در جام جهانی تبدیل می‌شد.

محمدرضا در اوج اقتدار و تیزهوشی مدال طلای المپیک را از آن خود کرد، اما گویی این‌بار بخت با او یار نبود و بند امید‌ها از گرفتن مدال طلا در حال بریدن بود. معجزه اما در ثانیه‌های آخر رخ داد. اواخر بازی ورق برگشت، محمدرضای جوان که بازی را به قهرمان گرجی باخته بود که در ۱۵ ثانیه پایانی با نتیجه هفت بر شش به برتری رسید و به فینال راه یافت.

کار محمدرضا و هم تیمی‌های قهرمانش در تشک کشتی با گرفتن مدال تمام نشد. از قرن‌ها پیش که نام کشتی به عنوان ورزش اول کشور با پهلوانی و جوانمردی گره خورد، کار  را برای کشتی گیران بیش از ورزشکاران دیگر رشته‌ها سخت کرد. در چشم مردم، قهرمانان کشتی پیش از آنکه قهرمان باشند پهلوانند، خوش رنگ‌تر از مدال‌های رنگارنگ، منش و رفتار ورزشکار است که مدال افتخار را از چشم مخاطبان و مردم می‌چیند و او را روی سکویی می‌برد که مردم با پلکان دست‌های خود و علاقه بی‌مثالشان بنا می‌کنند.

گرایی نشان داد علاوه بر قدرت بازو، در مبارزه بر حریفان تیزهوش است و قدرت تصمیم گیری خوبی دارد، می‌داند به وقتش چه کند که پیروز میدان رقابت شود. حال این رقابت در تشک کشتی باشد یا میدان سیاست. اتفاقی که این‌بار نام محمدرضا گرایی را سر زبان‌ها انداخته اقدام او در اهدای مدال طلایش به یک شهید گمنام است. او قبل از آنکه راهزنان مقاصد سیاسی از طلایش به نفع خود بهره برداری کنند، با یک فن جانانه قهرمانی خود را به پهلوانی تبدیل کند.

گرایی در زمان اهدای مدال به شهید گمنام آرمیده در کمپ تیم ملی از قول و قراری گفت که قبل و حین بازی کشتی با شهید داشته است «ما با این شهید دو سال زندگی کردیم. ایشان جانش را با خدا معامله کرد تا پرچم بالا باشد. شبی که می‌خواستیم اعزام شوم با این شهید عهدی بستم که اگر مدال طلا گرفتم مدالم را به ایشان اهدا کنم. آقای دبیر گفت ایشان معجزه می‌کند، در کشتی با گرجستانی پنج بر یک عقب بودم. در ۱۲ ثانیه پایانی یاد عهد خودم با شهید افتادم و توانستم کشتی را در بیاورم و به فینال برسم. در فینال هم توانستم طلا بگیرم و به وعده خودم عمل کنم.»

شیرینی گرفتن مدال‌های خوش رنگ کاروان تیم کشتی ایران در مسابقات جهانی با اهدای مدال گرایی تکمیل شد. اینجاست که دوباره لازم است یادآور شویم، گرایی ورزشکار باهوش و موقعیت شناسی است، در بهترین وقت مدالش را تقدیم کسی می‌کند که فارغ از هر جریان سیاسی بالاترین نشان قهرمانی را برای وطنش به ارمغان آورده. گرایی با این کار تمام و کمال دین خود را به وطنش ادا کرد، هم قهرمان شد و هم پهلوان، هم مدال قهرمانی گرفت هم مدال قهرمانی بر گردن یک قهرمان حقیقی انداخت و هم اینکه نشان داد قهرمان و پهلوان است و قهرمانان پهلوان را خوب می‌شناسد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار