دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ارزیابی ابعاد سفر سرلشکر باقری به پاکستان/ ایران امنیت کشورهای منطقه را امنیت خود می‌داند

سفر اخیر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به پاکستان حامل این پیام بود که جمهوری اسلامی ایران امنیت کشورهای منطقه را امنیت خود می‌داند و آماده همکاری با آن‌ها در تامین امنیت منطقه است.
کد خبر: ۴۸۴۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹ - 17October 2021

ارزیابی ابعاد سفر سرلشکر باقری به پاکستان/ ایران امنیت کشورهای منطقه را امنیت خود می‌داندگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: سفر اخیر سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به دعوت ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان به این کشور نشان از ارزش و اهمیت بالای افزایش و تثبیت امنیت در منطقه برای ایران دارد؛ سفری که رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در سخنانی قبل از انجام آن به این موضوع پرداخته بود که جمهوری اسلامی ایران با رویکردی فعال در حوزه دیپلماسی نظامی و دفاعی در جهت بسط و گسترش امنیت در این منطقه گام برمی‌دارد.

برنامه‌های سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به همراه هیأت بلندپایه نظامی کشور فقط به دیدار با ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان خلاصه نشده بود و او با حضور در جایگاه نمادین شهدا در مقر فرماندهی ارتش ضمن ادای احترام به فداکاری‌های نیرو‌های مسلح پاکستان در مبارزه با تروریسم، دسته گلی را نثار جایگاه شهدا کرد.

نکته قابل توجه در این سفر، دیدار رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان با دیگر مقامات نظامی کشور پاکستان ازجمله ژنرال «ندیم رضا» رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان بود. مقامات دو کشور در این دیدار‌ها اهداف و برنامه‌هایی، چون توسعه همکاری‌های مشترک علیه تروریسم، تبادل هیات‌های آموزشی، تقویت مدیریت مرزی، تبادل اطلاعات و گسترش رایزنی‌های دفاعی در برنامه‌های خود داشتند که پیرامون آن‌ها به گفت‌وگو پرداختند.

در واقع در دیدار رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران با فرمانده ارتش پاکستان شاهد بودیم که تازه‌ترین تحولات روابط دوجانبه ایران و پاکستان، مناسبات دفاعی، تحولات منطقه‌ای از جمله افغانستان مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. بر این اساس آن‌ها در دیدار و صحبت‌هایی که با یکدیگر داشتند با ابراز اطمینان نسبت به روند رو به رشد تعاملات نظامی، امنیتی و مرزی دو کشور همسایه طی سال‌های اخیر اعلام کردند که مصمم به پیشبرد این تعاملات هستند.

مسئله قابل تامل دیگر سابقه طولانی و درازمدت روابط دفاعی ایران با همسایه شرقی خود یعنی پاکستان است. بر این اساس سفر سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به پاکستان را می‌توان نشانه روشن و واضحی مبنی بر وجود اراده‌ای مابین دو کشور برای تقویت مناسبات دفاعی و امنیتی خود و منطقه دانست.

نکته بسیار مهم دیگری که ضرورت تعامل و ارتباط هرچه بیشتر دو کشور ایران و پاکستان را خاطرنشان می‌کند داشتن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک میان این دو کشور است. متاسفانه تحرکات برخی گروه‌های تروریستی و قاچاقچیان برای برهم زدن امنیت مرز‌های دو کشور این ضروریت را ایجاب می‌کند تا ایران و پاکستان هرچه سریع‌تر گام‌های درست و اصولی را برای توسعه و تقویت دیپلماسی دفاعی مابین دوطرف بردارند. امری که از گذشته تا امروز همواره مورد تاکید مقامات نظامی و سیاسی دو کشور قرار داشته است.

با نگاهی بهتر و دقیق‌تر به روابط دو کشور ایران و پاکستان به این نکته پی می‌بریم که اگر همگرایی نظامی و امنیتی مناسب و خوبی در قالب دیپلماسی دفاعی مابین ایران و پاکستان شکل بگیرد می‌تواند زمینه‌ساز تقویت مناسبات مختلف دو کشور از جمله در حوزه‌های اقتصادی اقتصادی بخصوص در زمینه اجرای خط لوله صلح و سرمایه‌گذاری دو کشور در پایانه‌های مرزی یکدیگر شود که این امر آینده اقتصادی خوب و امیدوار کننده‌ای را برای دو کشور ایران و پاکستان نوید می‌دهد.

اما مسئله بسیار مهم و بااهمیتی که ضرورت همگرایی امنیتی و نظامی هرچه بیشتر میان ایران و پاکستان را به ما یادآور می‌کند تحولات اخیر افغانستان و وضعیت امروز این کشور است. در شرایطی که «آمریکا» به‌عنوان نیروی اشغال کننده افغانستان خیلی ناگهانی و سریع خاک این کشور را ترک کرد، شاهد افزایش عملیات انتحاری گروه تروریستی «داعش» در این کشور هستیم؛ حملاتی که نشان از روز‌های پرتنش و خطرناک برای ملت افغانستان دارد و این موضوع تعامل هرچه بیشتر و عمیق‌تر ایران و پاکستان را ضروری می‌کند.

البته در هر تهدیدی، فرصتی نیز نهفته است و این فرصت همان خروج آمریکا و ناتو از کشور افغانستان است که این موضوع زمینه لازم برای همکاری و نزدیکی کشور‌های منطقه و همسایه افغانستان را بیش از پیش فراهم می‌کند تا هرچند بسیار دیر و با تاخیر، اما سرانجام بتوانند با انجام سفر‌های دیپلماتیک و ملاقات‌هایی که مابین مقامات نظامی این کشور‌ها صورت می‌گیرد بدون دخالت نیروی خارجی و فرامنطقه‌ای راه حل‌هایی را برای رفع مشکلات و مسائل منطقه‌ای خود پیدا کنند.

در آخر هم باید به این موضوع اشاره کنیم که کشور بزرگ و پهناور ایران همواره این پیام را به همسایگان انتقال داده که آماده همکاری با آن‌ها و در اختیار قرار دادن توانایی‌های نظامی و امنیتی خود برای کمک به امنیت این کشور‌ها است. در اصل ایران همواره امنیت همسایگان منطقه‌ای خود را امنیت خودش می‌داند. بر این اساس هم است که شاهد حضور تاثیرگذار ایران در مبارزه با تروریسم در دو کشور عراق و سوریه هستیم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها