شب شعر "هشتمین سراج" در فرهنگسرای مهر برگزار شد

همزمان با سالروز میلاد امام رضا(ع) شب شعری "هشتمین سراج" باحضور شاعران در فرهنگسرای مهر برگزار شد.
کد خبر: ۴۸۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴ - 27August 2015

شب شعر

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، همزمان با سالروز میلاد حضرت امام رضا(ع) فرهنگسرای مهر اقدام به برگزاری شب شعری با عنوان "هشتمین سراج" کرد. هدف از برگزاری این شب شعر تکریم شعر و ادبیات آیینی و مذهبی ایرانی –اسلامی عنوان شده است. در این مراسم که با حضور شعرایی از جمله پرویز بیگی حبیب آبادی، حمیدرضا شکارسری، حسین اسرافیلی، فرامرز عرب عامری و بیش از 50 تن از شعرای صاحب کتاب برگزار شد، اشعار بسیاری در مدح و مقام حضرت امام رضا(ع) خوانده شد. همچنین شاعرین حاضر در برنامه در مراسمی نمادین کتابهای شعر خود را به یکدیگر اهدا کردند.

شعر آیینی در دوره معاصر به حماسه آفرینی روی آورده است

"سعید رنجبریان" مدیر فرهنگی هنری منطقه 19 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رییس فرهنگسرای مهر در این مراسم گفت: فضای موجود در مضامین و محتوای شعر آیینی از آغاز تا دورهی معاصر، سیر بالندهای را طی کرد و این رشد در روزگار ما در حال تکوین است.

مدیر فرهنگی هنری منطقه 19 که میزبانی این برنامه را برعهده داشت، گفت: شعر آیینی در دورهی معاصر، علاوه بر بهره مندی از متعلقات گسترده و متنوعی مانند؛ شهادت، دفاع مقدس، فرهنگ عاشورا و... در سرودههایی که به نوعی در منقبت و مرثیهی ائمه ی اطهار و دیگر بزرگان مذهب بر جای مانده است، شاعر به شکوه و حماسه آفرینی آنان و هدفمند بودن شهادت طلبی و آرمانهای آنان اشارات خاصی داشته و بیش تر به این ابعاد پرداخته است تا سوگ صِرف و مرثیهی اندوه بار.

سعید رنجبریان گفت: اگر در گذشته شعر مذهبی پیرامون چند موضوع با ابهام فلسفی مضامین موجود در آن میچرخید، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل تأثیرپذیری از چند عامل، شاعرانی چون؛ علی معلم، سلمان هراتی، سیدحسن حسینی، قیصر امین پور و... به فلسفه و نگرشی صحیح در مضامین دینی دست پیدا کردند.

رییس فرهنگسرای مهر مطالعات دقیق و عمیق آنان در قلمرو مفاهیم دینی را موثر در سرودههایشان دانست و ادامه داد: حضور شخصیتهای مطرح انقلابی چون: شهید مرتضی مطهری که در ارایهی دانش و بینش مذهبی به جامعه، با سخنرانی و کتابهایی ارزنده، در پیرایش تاریخی مسائل دینی قدمهای ارزندهای برداشتند و توانستند تا حدودی از این طریق بدعتها و نارواییهایی را که بر تاریخ اسلام گذشته بود، بزدایند؛ عامل مؤثری در ایجاد فضای مناسب برای ظهور و پیدایش ادبیات انقلابی و مذهبی به شمار میآید.

مدیر فرهنگی هنری منطقه 19 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم اظهار امیدواری کرد تا شاعران اهل بیت مورد عنایت امام هشتم قرار گیرند و به روایتی منقول درباره ضامن آهو بودن علی بن موسی الرضا به نقل از دکتر مهدوی دامغانی اشاره کرد و گفت: ایشان درباره این روایت بررسی کرده بودند که ضامن آهو بودن علی بن موسی الرضا به چه صورت است که در عیون الاخبار رضا نقل شده است، او توضیح داد: حاکم خراسان به قصد شکار به صحرا میرود، یوزش به قصد شکار آهویی میدود، آهو کنار دیواری میایستد و یوز شکاری وقتی که آهو نزدیک دیواری میشود از او فاصله می گیرد، اما وقتی که آهو از دیوار دور میشود، به قصد شکار به سمت آهو هجوم میآورد. حاکم خراسان جویای علت این موضوع میشود که چرا این یوز شکاری این عسر و حرج را دارد و کامل نزدیک نمیشود، پشت دیوار را بررسی میکنند و میبینند که بقعهای است و متوجه میشوند که این بقعه، بقعه علی بن موسی الرضاست. او گفت: بنا به این روایت، به نوعی استناد ضامن آهو بودن علی بن موسی الرضا را به این واقعه مربوط میدانند.

شعر آیینی ریشه در باورها، اعتقادها و عقاید مردم ایران دارد

پرویز بیگی حبیب آبادی در شب شعر « هشتمین سراج» در فرهنگسرای مهر گفت: شعر آیینی از قرن چهارم تاکنون در ادبیات ما یک حضور جاری و ساری داشته است که این بر میگردد به نگاه ویژهای که مردم به ادبیات آیینی دارند.

وی گفت: این علاقمندی از گذشته بوده، امروزه هم هست و در آینده نیز تداوم خواهد داشت و ریشه در باورها و اعتقادها و عقاید مردم ما دارد.

پرویز بیگی حبیب آبادی درباره اهمیت برگزاری شبهای شعر از سوی فرهنگسراها گفت: حتی اگر دو شاعر به مشاعره با یکدیگر بپردازند، این اتفاق سبب ارتقای کیفی شعر خواهد بود، حال که فرهنگسرای مهر چنین برنامههایی را میگذارد که بیش از 50 شاعر، بیش از چند ساعت شعرخوانی میکنند، این اتفاق در ارتقای کیفی شاعران موثر خواهد بود و به بالندگیشان خواهد افزود.

بهمن بیگی گفت: شاعر در هر دوران هم از اتفاقات زمان خود تاثیر میپذیرد و هم بر آنها تاثیر گذار است و شعر با محیط اطراف تطبیق پیدا میکند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار