سرپرست سابق رایزنی فرهنگی ایران در كابل:

تداوم حکومت داری طالبان معادلات افغانستان را پیچیده‌تر می‌کند

نوروزی گفت: اگر طالبان بخواهند همین شیوه حکومت داری و نوع تعاملشان با سایر جریان‌های سیاسی و اجتماعی اثرگذار در افغانستان ادامه دهند، معادلات افغانستان را پیچیده‌تر خواهند کرد.
کد خبر: ۴۸۴۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲ - 19October 2021

تداوم حکومت داری طالبان معادلات افغانستان را پیچیده‌تر می‌کند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مجتبی نوروزی» سرپرست سابق رایزنی فرهنگی ایران در کابل در گفت‌وگویی با بیان اینکه موضوع افغانستان در این روز‌ها تبدیل به معادله‌ای بسیار پیچیده‌تر از قبل شده است، اظهار داشت: در این معادله پیچیده، متغیر‌ها و بازیگران متعدد داخلی و خارجی دخالت دارند که خواسته‌ها منافع آن‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد.

نوروزی درباره بازیگران خارجی که در افغانستان می‌توانند نقش اثرگذاری داشته باشند، مطرح کرد: مهم‌ترین بازیگران در این حوزه همسایگان افغانستان هستند، زیرا پیوند‌های جدی در سطوح مختلف سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی با این کشور دارند و در نتیجه هم تأثیر و هم تاثر بیشتری از معادلات افغانستان دارند. این مسئله سبب می‌شود حساسیت همسایگان افغانستان نسبت به مسائلی که در این کشور رخ می‌دهد بیشتر باشد.

وی افزود: بدون تردید هماهنگی کشور‌های همسایه افغانستان و اتخاذ موضع نزدیک به هم و گذر از بعضی از تعارض منافع می‌تواند در حل معادلات پیچیده افغانستان مؤثر باشد. وزرای خارجه افغانستان وقتی بپذیرند دور یک میز جمع شوند و در یک جلسه مشترک، مسائل افغانستان را صریح حل کنند می‌تواند تأثیر جدی در سطح منطقه‌ای روی معادله افغانستان داشته باشد.  

سرپرست سابق رایزنی فرهنگی ایران در کابل درباره شرایط آینده افغانستان بیان کرد: این موضوع کاملاً به نوع بازی و رفتار طالبان باز می‌گردد.

وی گفت: طالبان اگر ملاحظات و مطالبات سایر اقشار و اقوام در افغانستان را در نظر بگیرند و به یک دولت فراگیر تن بدهند و همچنین از برخی از تندروی‌های پیشین خود گذر کنند تا رفتاری را در چارچوب مورد پذیرش بین المللی انجام دهند، مسئله افغانستان می‌تواند راه حل مناسبی داشته باشد. البته متأسفانه این مسئله تا به امروز در رفتار طالبان چندان به چشم نیامده است.

 نوروزی بیان کرد: اگر طالبان بخواهند با همین شیوه حکومت داری و نوع تعاملشان با سایر جریان‌های سیاسی و اجتماعی اثرگذار در افغانستان ادامه دهند و در حقیقت قصد تسلط بر همه جریان‌ها را داشته باشند، معادلات افغانستان پیچیده‌تر خواهد شد و به سمت سخت شدن مسئله خواهد رفت.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها