نماینده ادوار مجلس:

عضویت در گروه بریکس؛ گام پیشروی ایران در مسیر منطقه‌گرایی

فلاحت‌ پیشه با بیان اینکه تلاش ایران برای عضویت در پیمان همکاری شانگهای و «آ سه آن» در قالب رویکرد منطقه‌گرایی تعریف می‌شود، گفت: ایران می‌تواند با یک گام اساسی به گروه بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بپیوندد که ۲۴ درصد گردش مالی خارج از یورو و دلار را دارد.
کد خبر: ۴۸۴۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳ - 20October 2021

عضویت در گروه بریکس؛ گام پیشروی ایران در مسیر منطقه‌گرایی

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حشمت‌الله فلاحت‌ پیشه» نماینده ادوار مجلس در گفت‌وگویی با اشاره به اهمیت برقراری ارتباط دولت جدید با کشور‌های آسیای میانه و همسایگان، اظهار داشت: در دنیای امروز ۳ جریان اصلی در مناسبات بین کشور‌ها وجود دارد.

وی افزود: جریان نخست معتقد به جهانی‌سازی است و کشور‌هایی همچون آمریکا، ژاپن و استرالیا مدافع این جریان هستند. جریان دوم مدعی اتکا به خود هستند؛ کشور‌های حامی این جریان معتقد هستند باید منفرد و جداگانه از دیگر کشور‌ها کار کرد.

فلاحت پیشه عنوان کرد: جریان سوم مدافع منطقه‌گرایی است. ایران کشوری است که سیاست‌های آن در قالب این محور شکل می‌گیرد. تلاش ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای و نیز حضورش در «آ سه آن» در قالب همین جریان تعریف می‌شود.

 استاد دانشگاه تأکید کرد: در آینده هم ایران می‌تواند با یک گام اساسی به گروه بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بپیوندد که ۲۴ درصد گردش مالی خارج از یورو و دلار را دارد.

وی افزود: در جریان نو منطقه‌گرایی هدف این است که کشور‌ها صرفاً در مقابل جهانی‌سازی، نیستند بلکه سازوکار‌هایی را در بین خود، در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی، نظامی، سیاسی، حتی علمی و فرهنگی ایجاد کنند و به‌جای منفعل بودن و پذیرش احکام و قواعد کشور‌های غربی، خودشان به‌صورت فعال عمل کنند، حضور ایران هم در این قالب مهم و قابل‌تعریف است.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: مهم این است که ایران در دل سازمان همکاری‌های شانگهای بتواند شاخص‌های اقتصادی و نفوذ فرهنگی خود را تقویت کرده و در قالب موافقت‌نامه‌های امنیتی توان نظامی و دفاعی خود را بهبود و گسترش دهد. در آن صورت تبدیل به یک عضو فعال در سازمان همکاری‌های شانگهای می‌شود که می‌تواند از این عضویت برای تقویت چانه‌زنی خود در دنیا استفاده می‌کند.

فلاحت پیشه گفت: در شرایط کنونی که کشور تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارد، اگر دستگاه دیپلماسی منفعل عمل کرده و شاخص‌های اقتصادی روزبه‌روز به سمت ضعف پیش بروند، آنگاه است که قدرت‌هایی که در قالب همکاری شانگهای حضور دارند و قدرت‌های شرقی امروز ایران را به‌عنوان یک خاکریز می‌بینند نه به‌عنوان یک عضو مقتدر.

منبع: میزان  

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها