با هدف افزایش تعاملات فرهنگی صورت گرفت؛

امضای تفاهم‌نامه همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و سازمان بسیج عشایری سپاه امام رضا (ع)

تفاهم‌نامه همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و سازمان بسیج عشایری سپاه امام رضا (ع) در راستای افزایش تعاملات فرهنگی، امضا شد.
کد خبر: ۴۸۴۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹ - 20October 2021

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، تفاهم‌نامه همکاری در راستای افزایش تعاملات فرهنگی بین اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و سازمان بسیج عشایری سپاه امام رضا (ع) با حضور حجت‌الاسلام «علی‌اکبر سبزیان» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و سرهنگ پاسدار «عیسی صفری» رئیس سازمان بسیج عشایری سپاه امام رضا (ع) امضا شد.

حجت‌الاسلام سبزیان در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته وحدت و ولادت امام جعفر صادق (ع)، اظهار داشت: انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری در جهت حرکت در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به نوعی عقد اخوت و هم‌افزایی برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای به همه اقشار جامعه و در همه طبقات است.

وی افزود: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بر این باور است که حرکت در این مسیر نیازمند همکاری همه جانبه دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دولتی و غیردولتی به ویژه نهادهای مردمی است.

این مسئول تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی از شروع نهضت جمهوری اسلامی در سال 1340 تا به امروز کتاب و کتابخوانی بوده است. ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به جوانان تأکید ویژه‌ای بر آگاهی و توانایی دارند، به عبارتی ایشان روی دیگر آگاهی را توانایی خواندند.

سبزیان با بیان اینکه انس با کتاب باید بصورت همگانی افزایش یابد، گفت: نتیجه این انس بالارفتن سطح آگاهی جامعه، همراهی و درک متقابل نظام جمهوری اسلامی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان به مسأله «نهضت تبیین» پرداختند، منظور از این نهضت این است، آنهایی که می‌دانند به آنانی که نمی‌دانند بگویند به عبارتی اشاره به این مساله دارد که شبهات را تبیین کنید و این تبیین قاعدتا در گرو کتاب و مطالعه است.

وی با اشاره به اینکه قشر عشایر افرادی با استعدادهای بالا و فراوان هستند، افزود: کتابخانه‌ها به‌عنوان فرهنگسراهای اجتماعی در جامعه می‌توانند نقش بسزایی در جهاد تبیین داشته باشند چراکه فعالیت و برنامه‌های کتابداران صرفا محدود به فضای کتابخانه‌ها نیست و می‌توانند با حضور در میان اقشار مختلف جامعه نقش اصلی این حرکت و جهاد را ایفا کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، گفت: در همین راستا می‌توان با اعزام کاروان در میان عشایر علاوه بر ترویج فرهنگ رضوی و آشنایی بیشتر با سیره اهل‌بیت (ع)، از این مسأله به‌عنوان یک شروع خوب و پر برکت در جهت برگزاری فعالیت‌های فرهنگی در میان این قشر استفاده کرد.

ضرورت شناسایی نیازهای مطالعاتی جامعه عشایری

در ادامه محمدحسن عفت‌پناه مسئول بسیج اقشار سپاه امام رضا (ع) گفت: همانگونه که عشایر با ورود خود در حوزه حفاظت از مرز و بوم این کشور نقش بسزایی در طول تاریخ ایفا کردند می‌توانند در مرزهای دانش نیز افتخارآفرینی کنند.

وی با اشاره به جمعیت 7 هزار و پانصد خانواری عشایر، افزود: این تفاهم‌نامه نقطه عطفی برای حرکت در مسیر افزایش علم و دانایی در میان این قشر است.

عفت‌پناه با تأکید به تعریف یک جامعه هدف در اجرای این تفاهم‌نامه، بیان داشت: باید نیازهای مطالعاتی این جامعه هدف مشخص شود و با توجه به آن محتواسازی و ارائه خدمات شود تا با نتیجه‌گیری و بررسی‌های انجام شده، بتوانیم حداکثر استفاده را از انعقاد این قبیل تفاهم‌نامه‌ها کرده باشیم.

انعقاد تفاهم‌نامه گامی به سوی افزایش مهارت‌های اجتماعی

در پایان عیسی صفری رئیس سازمان بسیج عشایری سپاه امام رضا (ع) با اشاره به تفاهم‌نامه سازمان بسیج عشایری با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال 98، گفت: پس از بررسی‌های انجام شد و انجام مقدمات مسأله بومی کردن این تفاهم‌نامه برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای به قشر عشایر در استان خراسان رضوی به مرحله اجرا رسید.

وی افزود: هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه ترویج فرهنگ مطالعه و به تبع آن افزایش مهارت‌های اجتماعی و درک و آگاهی قشر عشایر در حوزه‌های مختلف اعم از مسائل اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی است.

براساس این تفاهم‌نامه مقرر شد اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در خصوص معرفی کتابخانه‌های واقع در شهرستان‌های دارای بافت جامعه عشایری با اولویت مناطق پرجمعیت به‌عنوان کتابخانه معین به سازمان جهت ارتباط با حوزه‌های مقاومت بسیج، برنامه‌ریزی و تدوین سازوکار مناسب برای تحویل کتب و منابع توسط کتابخانه معین به نماینده سازمان (سفیرکتاب) جهت ارائه خدمات امانی به مناطق عشایری، هماهنگی جهت برگزاری جلسات جمع‌خوانی توسط کتابداران در مناطق عشایری، مشارکت با سازمان در برگزاری مسابقات کتابخوانی بالاخص جشنواره کتابخوانی رضوی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی، تهیه وارسال بسته‌های فرهنگی، تبلیغی برای ارائه به مناطق هدف، انجام فعالیت‌های بخش کودک از جمله قصه‌گویی و کاردستی برای کودکان از تعهدات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی به شمار می‌رود.

همچنین سازمان بسیج عشایری سپاه امام رضا (ع) متعهد شد نسبت به اعلام حوزه‌های مقاومت بسیج و معرفی نمایندگان بسیج عشایری به‌عنوان سفیران کتاب جهت ارتباط با کتابخانه‌های معین و ارائه خدمات به مناطق هدف، همکاری با اداره‌کل در ارائه خدمات کتابخانه‌ای و مشارکت در برگزاری مسابقات کتابخوانی در جامعه هدف، تحویل اقلام فرهنگی، تبلیغی توسط سفیران کتاب از کتابخانه‌های معین و توزیع این اقلام در مناطق عشایری و استرداد به کتابخانه مذکور در زمان پایان مهلت امانت، بررسی نیاز شناختی مناطق عشایری با توجه به شیوه زندگی و اعلام به اداره‌کل جهت گردآوری منابع مورد نیاز برای ارائه خدمات اقدام کند.

امضای تفاهم‌نامه همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و سازمان بسیج عشایری سپاه امام رضا (ع)

امضای تفاهم‌نامه همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و سازمان بسیج عشایری سپاه امام رضا (ع)

امضای تفاهم‌نامه همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و سازمان بسیج عشایری سپاه امام رضا (ع)

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار