راغده مصری:

پیروزی‌های مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین به یکدیگر گره خورده‌اند

یک استاد دانشگاه و محقق لبنانی گفت: پیروزی‌های مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین به یکدیگر گِره خورده اند؛ به ویژه پس از آنکه انقلاب اسلامی ایران مسأله فلسطین را به یک مسأله اسلامی و فراتر از آن به یک مسأله بین‌المللی تبدیل کرد.
کد خبر: ۴۸۴۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳ - 20October 2021

پیروزی‌های مقاومت اسلامی در لبنان وفلسطین به یکدیگر گره خورده‌اندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، راغده مصری استاد دانشگاه و محقق از لبنان از سلسله وبینار‌های سی‌و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: مقاومت اسلامی در حالی تأسیس شد که شعار‌ها و اهداف استراتژیک و بزرگ انقلاب اسلامی در ایران را در رأس اولویت‌های خود قرار داد که ازجمله مهمترین این اهداف استراتژیک مبارزه با نظام استکبار جهانی بوده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران، آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ و اسرائیل را به عنوان یک غده سرطانی که باید از صحنه روزگار محو شود، معرفی کرد، بنابراین، مقاومت اسلامی نیز همچون انقلاب اسلامی ایران سَر دادن همین شعار‌ها را در دستور کار خود قرار داد؛ ما در انقلاب اسلامی ایران ابعاد و مفاهیم آزادی‌بخش را مشاهده کردیم.

مصری اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران آزادسازی «قدس شریف» را به عنوان محور اصلی شعار‌های خود مطرح کرد و امروز شاهد آن هستیم که نه تنها مسلمانان که تمامی آزادگان در سراسر جهان بر لزوم آزادسازی «قدس شریف» تأکید دارند.

استاد دانشگاه لبنان تصریح کرد: درحال حاضر این صهیونیست‌ها هستند که اراضی ملت مظلوم فلسطین را تحت اشغال خود درآورده‌اند، رژیم صهیونیستی در طول تاریخ خود سلسله تجاوزات گسترده‌ای را نیز علیه حاکمیت ملی لبنان مرتکب شده است. پس از این تعرضات مقاومت اسلامی در این کشور متولد شد.

مصری با بیان اینکه مقاومت اسلامی در لبنان بر اساس شعارها، ارزش‌ها و اصولِ انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت اظهار کرد: پس از آن این شایعه مطرح شد که قدرت مقاومت در لبنان رو به اضمحلال است و هدف اصلی و اساسی از این القائات تضعیف روحیه ملت لبنان بود.

وی ادامه داد: لبنانی‌ها از ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران الهام گرفتند و در وهله اول برای دفاع از اراضی اشغالی خود به پا خاستند با این حال، هدف اصلی لبنانی‌ها همواره آزادسازی فلسطین بوده است، شعار اصلی لبنانی‌ها «جنگ، جنگ تا پیروزی» و «پیش به سوی قدس» بوده است.

مصری با بیان اینکه گروه کوچکی از انسان‌های مؤمن توانستند طی یک عملیات نظامی، دستاورد بسیار بزرگی را خلق کنند و در سال ۲۰۰۰ رژیم صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی از خاک لبنان کردند، اظهار داشت: در همان زمان سید حسن نصرالله در سخنانی تأکید کرد: «دوره متحمل شدن شکست‌ها پایان یافت و دوره تحقق پیروزی‌ها آغاز شد»؛ پس از آن، پیروزی‌های مقاومت اسلامی یکی پس از دیگری ادامه پیدا کرد؛ این پیروزی‌ها نه تنها در لبنان که در دیگر کشور‌های اسلامی ازجمله در فلسطین و نوار غزه محقق شدند.

استاد دانشگاه در لبنان خاطر نشان کرد: پیروزی‌های مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین به یکدیگر گِره خوردند؛ به ویژه پس از آنکه انقلاب اسلامی ایران مسأله فلسطین را به یک مسأله اسلامی و فراتر از آن به یک مسأله بین‌المللی تبدیل کرد، انقلاب اسلامی ایران کاری کرد که مسأله فلسطین دیگر یک مسأله عربی نباشد. همین سیاست و استراتژی به سلسله شکست‌های متعدد جهان اسلام در برابر بیگانگان پایان داد.

وی در ادامه به تحلیل جنگ‌های لبنان در سال ۲۰۰۶ و جنگ اقتصادی که از سوی آمریکا در این کشور به وجود آمد پرداخت و گفت: آمریکا در این جنگ، کشور‌های حامی مقاومت از جمله سوریه، لبنان، ایران و دیگر کشور‌ها را تحت شدیدترین فشار‌های اقتصادی قرار داده است بنابراین مقاومت اسلامی برای مواجهه با جنگ اقتصادی تلاش کرد راهکار‌ها و طرح‌های جایگزین را در دستور کار خود قرار داد.

وی با اشاره به بحران کمبود بنزین و مازوت در لبنان که به دلیل جنگ اقتصادی خارجی علیه این کشور به وجود آمد، گفت: در این میان متأسفانه احتکارکنندگان نیز با اقدامات خود باعث تشدید هرچه بیشتر بحران لبنان شدند زمانی که وضعیت به این مرحله رسید دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد که سوخت مورد نیاز را از ایران وارد خواهد کرد، باید گفت این اقدام خود به تنهایی گام قدرتمندانه‌ای در مسیر شکستن تحریم‌های اقتصادی علیه لبنان بود در واقع این اولین بار است که محور مقاومت یک پیروزی اقتصادی بزرگ را در برابر آمریکا محقق می‌سازد و هیبت آمریکا را در هم می‌شکند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار