رئیس کل دادگستری استان تهران:

۶۰ در صد از پرونده‌های ورودی به شورای حل اختلاف با صلح و سازش مختومه شده است

حشمتی مهذب گفت: بیش از ۳۰ هزار پرونده در شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ به شورای حل اختلاف وارد شد که ۶۰ در صد از پرونده‌ها با صلح و سازش مختومه شده است.
کد خبر: ۴۸۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵ - 21October 2021

۶۰ در صد از پرونده‌های ورودی به شورای حل اختلاف با صلح و سازش مختومه شده استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، محمدجواد حشمتی مهذب رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست شورای معاونین دادگستری استان تهران با اشاره به حاکمیت اخلاق در جامعه اسلامی اظهار داشت: باید با رعایت اخلاق در رفتار، تأثیر مثبت بگذاریم و از تکریم ارباب رجوع غفلت نکنیم، تا مردم و مراجعان از برخوردهای همکاران رضایت بیشتری را داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: توجه به اتقان آرا، جهت پیشگیری از خسارات و شلوغی دادگاه‌های تجدید نظر ضروری است؛ چرا که منتهی به جلب رضایت مردم می‌شود. موانع و مشکلات مربوط به افزایش اتقان آرا مورد بررسی قرار گیرد و راهکار مناسب برای حل آن ارائه شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در موضوع رفع اطاله دادرسی، اقدامات مختلفی به‌صورت حجمی و کمی به صورت قابل توجهی انجام گرفته، ولی باید بیشتر اقدام شود.

حشمتی مهذب با تاکید بر ضرورت نظارت بر دستگاه‌ها گفت: باید طوری عمل شود که بازرسی‌ها اثربخشی لازم را داشته باشند و در خصوص توقیف اموال مردم نیز به مساله نظارت بر آن توجه شود که ظرف ۳ تا ۶ ماه توقیف‌های صورت گرفته تعیین تکلیف شوند.

رئیس کل دادگستری استان تهران بر پیگیری سند تحول قضائی توسط رؤسای کمیته‌ها از نظر کاربردی و اجرایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود تاکید کرد و گفت: موضوع زندان و زندانیان یکی از چالش‌های موجود است که وظیفه ما را سنگین می‌کند.

مسعود ستایشی، قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه این نشست گفت: یکی از موضوعات مهم در ارتباط با زندانیان، اهتمام در پایش و اشتغال زندانیان است.

ستایشی با بیان اینکه وکلا برای ایجاد صلح و سازش باید اهتمام لازم را داشته باشند، گفت: با نظارت بر دفاتر خدمات الکترونیک قضائی و جلوگیری از ایجاد دعاوی ناقص و بی‌مورد از تکثر پرونده‌های وارده به دادگستری جلوگیری شود که این امر نظارت دقیق و بیشتری را می‌طلبد.

یحیی جعفری، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران ضمن ارائه گزارش از عملکرد محاکم عمومی وانقلاب تهران گفت: با افزایش نظارت در محاکم تهران تاکنون ۵۱ بازدید از مجتمع‌های قضائی صورت گرفته است.

علی اصغر حیدر نژاد، معاون نظارت و بازرسی دادگستری استان تهران در شورای معاونین در خصوص گزارش عملکرد در شش ماهه اول سال گفت: ۷۴۰ مورد بازرسی و نظارت، ۱۲۴ فقره مأموریت‌های موردی و تعداد کثیری بررسی و پاسخگویی به درخواست‌ها و عریضه‌های مردمی صورت گرفته است.

غلامرضا مهدوی، معاون قضائی رئیس کل و رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران گفت: بیش از ۳۰ هزار پرونده در شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ به شورای حل اختلاف وارد شد که ۶۰ در صد از پرونده‌ها با صلح و سازش مختومه شده است.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران عنوان کرد: با استفاده از شورای حل اختلاف ویژه و اعضای افتخاری و تلاش‌های دلسوزانه صورت گرفته موفق به اخذ رضایت از اولیای دم در مورد ۳۰ نفر از محکومان به قصاص در استان تهران شده‌ایم.

مهدوی گفت: در شورای حل اختلاف پرونده‌ها در صورتی که پس از چهار ماه تعیین تکلیف نشود به عنوان معوقه محسوب شده و با حساسیت ویژه در جهت رسیدگی به آن تلاش می‌شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها