الوقت منتشر کرد؛

بیدادگاه در سرزمین آپارتاید؛ نقض حقوق فلسطینی‌ها ادامه دارد

حکم اخیر دادگاه صهیونیستی اولین حکم متجاوزانه علیه فلسطینی‌ها نیست. بیش از این نیز دادگاه‌های رژیم صهیونیستی با صدور احکامی به نقض حقوق فلسطینی‌ها پرداخته‌اند.
کد خبر: ۴۸۵۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲ - 23October 2021

بیدادگاه در سرزمین آپارتاید؛ نقض حقوق فلسطینی‌ها ادامه داردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، دادگاه‌های رژیم صهیونیستی به صدور احکام و رفتار‌های تبعیض آمیز خود علیه فلسطینی‌ها همچنان ادامه می‌دهند. به تازگی نیز دادگاه رژیم صهیونیستی درخواست کمیته مراقبت از آرامگاه‌های اسلامی در قدس مبنی بر توقف اقدام شهرداری و دو نهاد حافظ محیط زیست و گسترش قدس به تخریب منطقه یادمان سرباز گمنام در قدس شرقی را رد کرد و درگیری‌هایی میان نیرو‌های صهیونیستی و فلسطین رخ داد.

مهند جباره، نماینده کمیته مراقبت از مقابر اسلامی گفت: اگرچه ما ثابت کردیم که این زمین بخشی از زمین‌های قبرستان است و در آن قبر‌هایی است، اما شهرداری اسرائیل اصرار دارد در آن یک پارک عمومی بسازد. وی گفت، دادگاه رژیم صهیونیستی با این حکم خود احترام به مردگان و هتک حرمت مقابر را نادیده گرفته و به درخواست منع شهرداری قدس از ادامه تخریب و نبش قبر توجهی نکرد.

یادمان سرباز گمنام پس از کشته شدن تعدادی از سربازان ارتش اردن و غیرنظامیان در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ در قبرستانی که مستقیماً زیر دیوار قدیمی قدس از سمت شرقی و نزدیکی مسجد الاقصی قرار دارد نصب شده است. عکاس خبرگزاری فرانسه می‌گوید، در پی این تخریب و نبش قبر توسط نیرو‌های صهیونیستی استخوان‌هایی دیده شد و پس از آن درگیری‌هایی میان نیرو‌های پلیس رژیم صهیونیستی و جوانان فلسطین رخ داد. فلسطینی‌ها به سمت این نیرو‌ها که از باتوم و بمب‌های صوتی برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند، سنگ پرتاب کردند.

همچنین در پی یورش نیرو‌های اشغالگر به شهر بیت لحم و بازداشت اسیر آزاده رغد رائد شمروخ درگیری‌هایی میان فلسطینی‌ها و این نیرو‌ها رخ داد. نیرو‌های اشغالگر شمروخ را که ماه اوت پس از گذراندن دوره محکومیت خود آزاد شده بود، مجددا بازداشت کردند. در این درگیری‌ها تعدادی از فلسطینی‌ها به دلیل پرتاب بمب‌های گازی به سمت منازل دچار حالت خفگی شدند. نیرو‌های صهیونیستی همچنین به تعدادی از این منازل یورش برده و آن را تفتیش کردند. در شهر الخلیل هم نیرو‌های صهیونیستی با در دست داشتن حکم احضاریه به منزل اسیر آزاده ثائر حلاحله یورش بردند.

تبعیض نژادی سرزمین آپارتاید

حکم اخیر دادگاه صهیونیستی اولین حکم متجاوزانه علیه فلسطینی‌ها نیست. بیش از این نیز دادگاه‌های رژیم صهیونیستی با صدور احکامی به نقض حقوق فلسطینی‌ها پرداخته اند. از جمله کمتر از یک ماه پیش نیز، دادگاه صهیونیستی منطقه قدس رایی را صادر کرد که بر اساس آن حضور تعداد محدودی از نیایشگران یهودی در صحن مسجد الاقصی مشروط به اینکه نیایش آن‌ها در سکوت برگزار شود، جرم محسوب نمی‌شود. اقدام این دادگاه رژیم صهیونیستی در حالی انجام می‌شود که روزنامه عبری زبان اورشلیم پست شهریور سال گذشته پس از امضای توافق عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و امارات در مطلبی نوشت: انتخاب اسم «توافق ابراهیم» برای توافق صلح با امارات، اقدامی بیهوده نبود، بلکه صلح میان ادیان می‌طلبد که حق یهودیان برای اقامه نماز در «معبد هیکل» به رسمیت شناخته شود. معبد هیکل اصطلاحی کذائی از سوی [رژیم]اسرائیل است که برای مسجد الاقصی به کار می‌برد. با این حال صدور این حکم با اعتراض شدید فلسطینی‌ها و گروه‌های مقاومت روبرو شد و دادگاه مرکزی رژیم صهیونیستی با صدور حکمی جدید از حکم صادره پیشین علیه «مسجدالاقصی» عقب نشینی و اعلام کرد که شهرک‌نشینان اجازه برپایی مراسمات ویژه خود در مسجدالاقصی را ندارند. عقب نشینی دادگاه رژیم صهیونیستی از حکم صادره علیه مسجدالاقصی پس از اعتراضات گسترده فلسطینیان در سطوح سیاسی و مردمی، اتفاق افتاد. پس از تشدید درگیری‌ها در قدس اشغالی به دنبال حکم مذکور، پلیس رژیم صهیونیستی نیز خواستار تجدیدنظر در این حکم شده بود.

همین هفته نیز کابینه «نفتالی بنت»، نخست وزیر افراطی رژیم صهیونیستی، مصوبه‌ای را به‌عنوان قانون به تصویب رساند که براساس آن به پلیس این رژیم اختیار جدیدی را تفویض می‌کند تا بتواند بدون دریافت مجوز از دادگاه، خانه فلسطینیان ساکن سرزمین اشغالی ۱۹۴۸ را تفتیش و بازرسی کند. لایحه توسعه اختیارات پلیس که منجر به تصویب و تبدیل آن به قانون تفتیش بدون نیاز به حکم دادگاه شد، توسط «گدعون ساعر»، وزیر دادگستری کابینه رژیم صهیونیستی و با هدف اصلاح قانون کیفری این رژیم ارائه شد که مخالفانی نیز در کابینه داشت، اما سرانجام با موافقت اکثریت اعضای کابینه به تصویب رسید.

این در حالی است که جرم و جنایت در جامعه فلسطینیان ساکن سرزمین اشغالی ۱۹۴۸ به‌طور سازماندهی‌شده از جانب رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد. رژیم صهیونیستی طی دهه‌های اخیر برای مقابله با خطر حضور شهروندان فلسطینی در سرزمین ۱۹۴۸ اقدام به توسعه باند‌های مافیایی و فساد در جامعه فلسطینیان ۱۹۴۸ کرده است. باند‌های فساد معمولاً توسط دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی سازماندهی‌شده، در اختیار برخی بازنشستگان دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی قرار دارد و یا آنکه دستگاه امنیتی با هدایت برخی مجرمان سابقه‌دار این باند‌ها را سازماندهی و مدیریت می‌کند.

کنار این سازماندهی آن‌ها از برخی جاسوسان خود نیز بهره می‌گیرند. کسانی که در کرانه باختری به فلسطینیان خیانت می‌کنند و با جاسوسی برای صهیونیست‌ها در جامعه فلسطینیان جایگاهی ندارند از سوی دستگاه امنیتی به مناطق فلسطینی‌نشین ۱۹۴۸ منتقل می‌شوند و با باند‌های فساد اقدام به همکاری می‌کنند، همین امر موجب شده است جرم و جنایت در جامعه فلسطینیان ۱۹۴۸ توسعه یابد. در این جامعه همه فلسطینیان می‌دانند این باند‌ها چگونه مدیریت می‌شوند، اعضا و فعالان آن چه‌کسانی هستند و بومیان فلسطینی در این باند‌ها عضویت ندارند بلکه وابستگان به دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی اعضا و گردانندگان این باند‌ها را تشکیل می‌دهند.

اوایل امسال نیز، دادگاه مرکزی رژیم صهیونیستی حکم تخلیه شماری از خانواده‌های فلسطینی را از محله شیخ جراح در قدس اشغالی صادر کرده بود که با مخالفت اهالی این محله مواجه شد. گروه‌های مدافع شهرک سازی‌ها مدعی هستند این منازل در اراضی متعلق به یهودیان بنا شده است؛ موضوعی که فلسطینی‌ها آن را رد می‌کنند و در نهایت واکنش کوبنده مقاومت فلسطین باعث شد تا اجرای این حکم متوقف شود.

حتی از نظر تاریخی نیز دستگاه‌های قضایی رژیم صهیونیستی بار‌ها و بار‌ها حقوق فلسطینی‌ها را با صدور احکام یکطرفه خود زیرپا گذاشته اند و این رویه بار‌ها و بار‌ها تکرار شده است.

پیشتر سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی با عنوان «سیاست‌های نژادپرستانه اسرائیل فلسطینی‌ها را محاصره کرده است»، می‌گوید که ظلم و ستم اسرائیل محدود به فلسطینی‌های کرانه باختری و نوار غزه نمی‌شود، بلکه شهرک‌ها و روستا‌های فلسطینی‌نشین در سرزمین‌های اشغالی را هم شامل می‌شود. به گفته دیدبان حقوق بشر، این سیاست را اسرائیل در راستای منافع صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی (عرب‌های ۴۸) به کار گرفته است، به گونه‌ای که امکان دستیابی فلسطینی‌ها به اراضی با هدف ساخت منازل مسکونی و امکان رشد طبیعی جمعیت را محدود کرده است.

مقاومت تنها راه حل فلسطین

با ادامه شرایط تبعیض نژادی در مناطق اشغالی فلسطین همزمان با ادامه اشغالگری‌ها و پایمال کردن حقوق شهروندان فلسطینی، مشخص است که در واقع فلسطینی‌ها برای کسب حقوق خود راهی جز مقاومت در برابر اشغالگران نخواهند داشت. برای فلسطینی ها، مقاومت تنها راه حل مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی است و سازش در برابر این رژیم دستاوردی برای فلسطینی‌ها به همراه نخواهد داشت. همان گونه که سازش تشکیلات خودگردان فلسطین در برابر صهیونیست‌ها در واقع به عقب نشینی بیشتر و بیشتر در برابر تجاوزات تل آویو منجر شده است و شهرک سازی در سرزمین‌های فلسطینی با وجود مذاکرات سازش، اما همچنان با سرعت و تعداد بسیار بیشتری ادامه دارد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار