به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، حجتالاسلام والمسلمین «محمد فرضی» کارشناس علوم قرآنی در گفتوگویی پیرامون سیره نبوی «پیامبر اکرم (ص)»، اظهار داشت: یکی از رویکردهای مهم «پیامبر اکرم (ص)» انجام اقداماتی در راستای ایجاد وحدت در جامعه اسلامی و عدالت محور بودن برنامههای تدوین شده برای جامعه است این دو خصیصه سبب شد تا دین اسلام در مدت زمان کوتاهی جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد.
وی در همین راستا ادامه داد: یکی از مهمترین کلیدواژههای «پیامبر اکرم (ص)» چه بعد از بعثت و چه قبل از به بعثت وحدت بود که به عنوان یکی از دغدغههای این «خاتمالانبیاء (ص)» شناخته میشد.
وحدت برای حفظ جامعه اسلامی
حجتالاسلام فرضی اهمیت وحدت را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: وحدت برای حفظ جامعه اسلامی یکی از مهمترین امور محسوب میشود این مهم به قدر حیاتی است که «امیرالمؤمنین (ع)» تربیت یافته و پرورش یافته دست «پیامبر اکرم (ص)» نیز آن را در دستور کار خود قرار دادند لذا شاهدیم که بعد از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» با این که، ولی جامعه محسوب میشدند، اما ترجیح میدهند تا خانهنشین شوند و به وحدت جامعه اسلامی خدشهای وارد نشود ایشان در این مدت سکوت پیشه کردند و مصائب بسیاری را پشت سر گذاشتند، ولی هرگز به خود اجازه ندادند تا وحدت جامعه اسلامی را به خطر بیندازند.
وی به رویکرد «پیامبر اکرم (ص)» در جهت ایجاد وحدت اشاره و تاکید کرد: «پیامبر اکرم (ص)» در مکه اعلام احد اخوت کردند حتی ایشان در مدینه با توجه به جنگ بین دو قوم و وس و خزرج بازهم زمینهای را برای اتحاد و وحدت فراهم کردند تا کینهها و جنگهای چندین ساله بین این دو قوم خاموش شود و جای آن برادری شکل بگیرد همین وحدت است که بعدها سبب میشود جامعه اسلامی بتواند در برابر کفار صفآرایی کند و حتی جانفشانیهایی که در جنگهای بعدی از بسیاری از یاران و انصار «پیامبر اکرم (ص)» صورت گرفت نتیجه تدبیر «پیامبر اکرم (ص)» به منظور ایجاد وحدت اسلامی بود امری که «پیامبر اکرم (ص)» از ابتدای بعثت شان آن را پایهگذاری کردند.
کارشناس علوم قرآنی به لزوم وحدت اسلامی اشاره و ابراز کرد: به روایت تاریخ؛ در یکی از جنگها که مسلمانان زخمیهای بسیاری دادند فردی که برای رسیدگی به زخمیها وارد میدان شده بود مقداری آب با خود آورد تا به زخمیها بدهد، اما زخمی اول زخمیان دیگر را بر خود ارجحیت داد و خواست تا آب به دیگران داده شود کسی که برای امدادرسانی به زخمیان حضور داشت آب را برای زخمی دیگر برد، اما او نیز آب را نخورد و به دیگر زخمیان اشاره کرد تا آنها نیز از آن آب نخورند این زنجیره ادامه یافت تا امدادرسان به نهمین نفر رسید که متوجه شد او شهید شده است وقتی آب را برای زخمیان قبلی بازگرداندن متوجه شد همه آنان به شهادت رسیده اند و حاضر شدند تشنگی را به جان بخرند، ولی با از خود گذشتگی به دیگران کمک شود؛ این دستاورد آموزهها و تربیتی است که توسط «پیامبر اکرم (ص)» در جامعه اسلامی رواج یافت و تا مدتها به فرهنگ تبدیل شده بود.
وحدت؛ مصلحت عامه
حجتالاسلام فرضی بیان کرد: «پیامبر اکرم (ص)» فردی بودند که جامعهای تحت مصلحت عامه را فراهم کردند ایشان تاکید داشتند که زیر سایه وحدت یکپارچگی ایجاد خواهد شد و در چنین شرایطی جامعه اسلامی از آسیبهای بیرونی مصون خواهد ماند.
وی تاکید کرد: جامعه امروز نیز در سطح جهان اسلام نیازمند همان بحثی است که «پیامبر اکرم (ص)» در ابتدای شکلگیری جامعه اسلامی بر آن توجه، تاکید و هدف خود را متمرکز بر ایجاد آن کرده بودند امروز مقام معظم رهبری نیز بارها بر وحدت جامعه اسلامی تاکید کردهاند و از سیاستمداران جهان اسلام درخواست کردند تا به این نکته کلیدی توجه داشته باشند که مهمترین عامل برای رشد اسلامی و بالا بردن قدرت و امنیت وحدت اسلامی مهمترین عنصر محسوب میشود.
وحدت اسلامی زمینه را برای حکومت «امام زمان (عج)» فراهم میکند
کارشناس علوم قرآنی ارزش و جایگاه وحدت در جامعه اسلامی را مورد بررسی قرار داد و افزود: وحدت ضرورت و نیاز مبرم جامعه اسلامی محسوب میشود، زیرا وحدت علاوه بر امنیت، یکپارچگی و همدلی زمینه و مقدمهای برای حکومت «امام زمان (عج)» فراهم میکند.
حجتالاسلام فرضی یکی از ضروریاتهای وحدت اسلامی را عدم توجه به نیازها و منافع شخصی دانست و ابراز کرد: وحدت عناصر ویژهای را طلب میکند که یکی از مهمترین و خاصترین آنها عدم توجه به منافع شخصی است با نگاهی به سیره و سبک زندگی «پیامبر اکرم (ص)» متوجه میشویم ایشان هرگز توجهی به منافع شخصی نداشتند و همواره به شکلی زندگی میکردند که با مردم عادی و فقیر جامعه هم سطح باشند، «پیامبر اکرم (ص)» همواره جامعه را دعوت به تبعیت از امر خداوند متعال میکردند و خود را عبد حقیقی پروردگار قرار میدادند همین عبد بودن یکی از امتیازات ویژه «پیامبر اکرم (ص)» محسوب میشد.
تربیت جامعه جاهلیت
کارشناس علوم قرآنی به تلاشهای «پیامبر اکرم (ص)» برای تشکیل جامعه اسلامی اشاره و تصریح کرد: «پیامبر اکرم (ص)» برای رشد و گسترش اسلام و اخلاق و انسانیت در بین جمعیت جاهل و سرسخت دوران پیش از بعثت تلاش بسیاری کردند، ایشان جامعه جاهلیت را با آموزش و تربیت به تعالی نزدیک کردند، «پیامبر اکرم (ص)» تعلیم را با صبر و خون دل به جامعه جاهلیت تزریق کردند ایشان هرگاه وارد مجلسی میشدند در هر کجا که جا بود مینشستند و هرگز مکان خاصی را برای نشستن انتخاب نمیکردند در بیان سلام همواره متقدم بودند همین نکات است که زمینه را برای تحول در جامعه جاهل و خشک آن زمان فراهم کرد.
وی به رویدادهای پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» اشاره و بیان کرد: پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» برخی بیتدبیریها سبب شد تا جامعه سیره نزول اخلاقی را در پیش بگیرد و مردم آرام آرام خوی نبوی را فراموش کردند اگرچه «امیرالمؤمنین (ع)» در سالهای بعد تلاش وافری برای زدودن آسیبهای پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» کردند و تلاش داشتند تا اسلام ناب محمدی و اخلاق نبوی در همان ۵ سال ولایتشان که بر گرفته از قرآن کریم بود را گسترش دهند و تا حدود زیادی موفق بودند، اما انحرافات در زمان جامعه سایر «ائمه معصومین (ع)» همچنان ادامه داشت و دشمنان همواره با امامان به مبارزه میپرداختند.
خود محوری
کارشناس علوم قرآنی به جامعه پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» اشاره و بیان کرد: تاریخ به ما میآموزد برخی خودمحوریها و منافع شخصی زمینه راه برای ایجاد تنش در جامعه اسلامی فراهم میکند توجه به منافع شخصی زمینه را برای ایجاد این تفکر در اذهان افراد ایجاد میکند که به فکر «حق من از دنیا»، «حق من از انقلاب»، «حق من از جنگ» باشند همین سهمخواهی در زمان «پیامبر اکرم (ص)» و بعد از رحلت ایشان بود که مسیر انحراف اسلام را رقم زد و بشریت را از رسیدن به سرمنزل مقصود باز میداشت «امیرالمؤمنین (ع)» بارها و بارها حتی در نهجالبلاغه به این نکته اشاره و تاکید داشتند که وحدت نکته مهمی در جامعه اسلامی است و این سهم خواهیها بود که جامعه را به تباهی کشاند «اهل بیت (ع)» نیز پس از «امیرالمؤمنین (ع)» تلاش کردند تا وحدت را بار دیگر به جامعه اسلامی بازگردانند و همگی در راستای اهداف بلند به «پیامبر اکرم (ص)» برای هدایت جامعه اسلامی قدم برداشتند.
حجتالاسلام فرضی نکات مهم در جامعه اسلامی را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اهداف «پیامبر اکرم (ص)» حکومت اسلامی بر محور عقلانیت و وحدت زمینه ارتقاء توان و دانش برای جامعه اسلامی رقم خواهد زد تا درک بشریت از حیات و زندگی در دو دنیا را ارتقا بخشد و سرانجام شاهده فراهم شدن زمینهسازی برای ظهور شویم.
منبع: میزان
انتهای پیام/ ۹۱۱