یادداشت/ سردار علی آزادی

دفاع مقدس تداعی حماسه ملتی نجیب و آزاده

دفاع مقدس، فرصت نمایش خالصانه‌ترین و زیباترین مناجات و دعاها را پدید آورد.
کد خبر: ۴۸۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۳ - 25October 2021

دفاع مقدس تداعی حماسه ملتی نجیب و آزادهگروه اجتماعی دفاع‌پرس- سرتیپ دوم ستاد علی آزادی فرمانده انتظامی استان کردستان؛ دفاع مقدس نمودار مجموعه‌ای از برجسته‌ترین افتخارات ملت ایران در دفاع از مرز‌های میهن اسلامی و جانفشانی دلاورانه در پای پرچم برافراشته اسلام و قرآن است.

این روز‌ها هنگامی که یادی از دفاع مقدس می. شود، دنیایی از شرف و حماسه ملتی نجیب و آزاده در اذهان تداعی می‌شود که عطر معنویت و صفای خاصی به ما ارزانی می‌دارد.

ملتی که با پرورش رزمندگانی حماسه‌آفرین مفهوم روشن (تعبد در برابر ولایت) را به نمایش گذاشتند و با انگیزه (ادای تکلیف) در پی (مرجع و رهبر) خود سر از پا نشناخته، به جبهه‌های حق علیه باطل شتافتند و طلوع عشقی بی‌بدیل را ترسیم کردند و به پیروزی بزرگی که حفاظت از وجب به وجب سرزمین اسلامی و صیانت از مکتب و عقیده بود، دست یازیدند.

در بیان دفاع مقدس و انگیزه مردم ایران با برخورداری از رهبری توانا و آگاه، هوشمندانه و با انگیزه‌های دینی و ملی درمقابل دشمن متجاوز به پا خاست و صحنه‌های زیبایی از وفاق ملی را به نمایش گذاشت. انگیزه حضور مردم ما دینی، عقیدتی وملی بود. دفاع ما نبردی صددرصد شرافتمندانه بود و به همین دلیل حاضر نشدیم مقررات انسانی و اسلامی را در این جنگ زیر پا بگذاریم.

از ویژگی‌های این حماسه می‌توان اشاره به دفاعی بودن آن کرد و بی تردید، مقدس‌ترین جهاد، جهادی است که به عنوان دفاع از حقوق انسانی صورت گرفته باشد و در جنگ تحمیلی، رژیم بعث عراق، جنگی ناخواسته را به کشور ما تحمیل کرد و با نادیده گرفتن استقلال سرزمین ما به ایران اسلامی تجاوز کرد از این رو مردم قدرتمند ایران، در دفاعی مقدس، از حق خود که دفاع از استقلال سرزمین و هویت دینی- ملی خود بود، دفاع کردند.

رزمندگان در مرز‌های جنوب و جنوب غرب در حال عقب راندن دشمنان از خاکشان بودند، دیگر نیرو‌های مسلح به ویژه ژاندارمری، شهربانی و کمیته برای تامین امنیت دیگر مرز‌ها و داخل کشور و کاهش فشار‌های ناشی از تحریم‌های اقتصادی غربی‌ها در حال مقابله با باند‌های قاچاق و احتکار، قاچاقچیان مواد مخدر و تروریست‌هایی بودند که قصد ناامن کردن شهر‌ها و مناطق دور از فضای جنگ را داشتند.

اگر در چارچوب وظایف و مسئولیت‌های نیرو‌های انتظامی در آن دوران اعم از شهربانی، ژاندامری و کمیته مداقه شود، قطعا نقش این سازمان در کاهش تبعات بی شمار جنگ در سطوح و لایه‌های شهری، روستایی وحتی مرز‌ها (غیر درگیر) به وضوح قابل مشاهده است.

نیروی انتظامی که مرکب بود از ژاندارمری، شهربانی و کمیته انقلاب اسلامی، علاوه برکمک به امنیت شهرها، مقابله با ضد انقلاب بویژه منافقین را در دستور کار خود داشت و به عنوان یک نیروی تازه نفس در عرصه‌های امنیت داخلی انجام وظیفه می‌کرد. ضمنا باید یادآوری شود که در مواقع بمباران شهر‌ها توسط هواپیما‌های عراقی، نیرو‌های انتظامی در حفاظت اموال مردم و حراست از منازل خالی از سکنه، انتقال مردم به نقاط امن و. در کنار مجموعه‌های امدادرسان نقش موثری داشتند.

به ۸۵۰۰ شهید ناجا در دوران دفاع مقدس باید اشاره کرد که با احساس تکلیف و وظیفه، باشور و شوق حسینی (ع) و عشق به امامت امت و انقلاب اسلامی انجام می‌شد، سازماندهی جدیدی را در قالب یگان‌های رزم که دوشادوش بسیجیان جان برکف، سپاهیان سلحشور و ارتشیان غیور، وارد معرکه جنگ و دفاع از آب و خاک و کیان این سرزمین شدند وبا اهدای خونشان در مقابل دنیای استکبار ایستادند، مردانه مقاومت کردند و با تقدیم شهدای والامقام در تاریخ انقلاب درخشیدند.

در دوران دفاع مقدس که زیر ساخت‌های کشور عمدتا آسیب دیده بود و دنیا ما را محاصره اقتصادی کرده بود برای تامین و پشتیبانی از جبهه ها، مردم به میدان آمده و نگذاشتند رزمندگان و فرزندانشان در میدان نبرد با مشکلات تدارکاتی مواجه شده و دغدغه خدمات پشتیبانی راداشته باشند، هرکس هرچه داشت در طبق اخلاص گذاشت و با تمام داشته هایش رزمندگان اسلام را پشتیبانی می‌نمود.

مردم در کرونا و سیل هم مانند دوران مقدس پای کار بودند و بعد از دفاع مقدس هم در حوادث و بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی، همین مردم و نسل‌های بعد از دوران جنگ تحمیلی، حماسه آفریدند در زمان وقوع سیل و زلزله و یا یوم‌الله‌هایی چون ۲۲ بهمن، ۹ دی، روز قدس و... با شور و شعور در صحنه حاضر شدند و با همدلی و همیاری بازوان یکدیگر گردیدند.

انتهای پیام/ ۲۴۱

نظر شما
پربیننده ها