نماینده مردم در مجلس:

دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد

عباس‌زاده مشکینی با اشاره به دومین نشست همسایگان افغانستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران و سایر همسایگان افغانستان بر تشکیل دولت فراگیر تأکید دارند و دنبال افغانستان عاری از خشونت، امن و بدون جنگ هستند.
کد خبر: ۴۸۵۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱ - 25October 2021

دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محمود عباس‌زاده مشکینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به دومین نشست پیش روی وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان درباره تحولات این کشور، اظهار داشت: برگزاری این نشست مهمترین مؤلفه تأثیرگذار در شکل‌گیری دولت و امنیت افغانستان است، طبیعتاً نزدیکی کشور‌های همسایه به تحقق برنامه‌ها و پیشنهادات برای صلح و ثبات در افغانستان کمک می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جمع‌بندی نظرات و پیشنهادات درباره تحولات افغانستان به نفع مردم افغانستان و کشور‌های همسایه است. جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین کشور‌های آسیا است و با توجه به داشتن هزار کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و اشتراکات فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی و منافع مشترک، نشست وزرای خارجه تأثیر فراوانی در سامان یابی افغانستان دارد.

عباس‌زاده مشکینی گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اشتراکات نام برده بالاترین نقش را در سامان یابی افغانستان دارد لذا تهران محور رایزنی‌ها قرار گرفته است و امیدواریم نشست وزرای ۶ کشور همسایه افغانستان در سطح وزرای خارجه، نتایج و پیشنهاد‌های مشخصی برای مردم افغانستان داشته باشند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مبتکر این نشست ۶ جانبه، موجب طرح بهترین و کارشناسی‌ترین پیشنهادات خواهد شد، تحقق پیشنهادات به کمک همه کشور‌ها نیاز دارد. دولت فراگیر هم باید در افغانستان شکل گیرد تا انگیزه‌ها و اهداف مشخص شود.

وی در ادامه مطرح کرد: ایران و چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان، افغانستانِ عاری از خشونت، امن، دارای رفاه، بدون جنگ، مستقل و با حاکمیت اراده مردم را خواهانند، این چنین کشوری می‌تواند منافع جمهوری اسلامی و ۵ همسایه دیگر را تامی کند لذا امیدوارم نشست موفقیت آمیزی باشد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار