کارشناس مسائل بین‌الملل:

افشاگری علیه بن‌ سلمان از نظر حقوقی جایگاه مهمی دارد

مرندی با بیان اینکه یک فرد امنیتی که اقدام به افشاگری علیه بن سلمان کرده است، نفر دوم در دستگاه امنیتی سعودی بوده و رابطه بسیار نزدیکی با رؤسای سازمان سیا داشته است، گفت: باتوجه ‌به چنین جایگاهی، این افشاگری از جایگاه حقوقی مهمی برخوردار است.
کد خبر: ۴۸۵۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸ - 26October 2021

افشاگری علیه بن‌سلمان از نظر حقوقی جایگاه مهمی دارد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محمد مرندی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی با اشاره به اتهامی که به محمد بن سلمان زده شده است، اظهار داشت: یک مقام سابق امنیتی عربستان سعودی گفته است، بن سلمان قصد داشته است بعد از قتل جمال خاشقجی، او را نیز در کانادا ترور کند.

وی با بیان اینکه فرد مذکور نفر دوم در دستگاه امنیتی سعودی بوده است و رابطه بسیار نزدیکی با رؤسای سازمان سیا داشته است، تصریح کرد: باتوجه به چنین جایگاهی، این افشاگری از اهمیت زیادی برخوردار است. از سوی دیگر محمد بن سلمان آن فرد را متهم کرده که ۵۰۰ میلیون دلار از عربستان سرقت کرده‌اند، اما آن مأمور امنیتی سابق مدعی است این مبلغ هدایای حاکمان به او بوده است.

 کارشناس مسائل بین‌الملل به چالش‌های خاندان سعودی اشاره و بیان کرد: مهم‌ترین مشکل خود محمد بن سلمان است، زیرا همان‌طور که مقام امنیتی سابق دستگاه سعودی اعلام کرده است، بن سلمان یک شخصیت غیرعادی دارد. وقتی بن سلمان به‌زور پدرش روی کارآمد، نخست‌وزیر لبنان را گروگان گرفت و کتک زد درحالی‌که نخست‌وزیر لبنان متحد سعودی‌ها بود و این اقدام در تاریخ معاصر سابقه نداشته است.

وی از جنگ یمن به‌عنوان یک جنایت عظیم دست‌پخت بن سلمان یادکرد و افزود: دولت‌های غربی از کانادا تا انگلیس و آمریکا همگی در این جنایت عظیم شریک هستند، زیرا همه آن‌ها به عربستان سعودی سلاح می‌فروشند و مشاوران خود را در اختیار عربستان قرار می‌دهند.

مرندی درباره تبعات جنگ یمن برای عربستان اظهار کرد: این جنگ سبب شده است ذخایر ارزی عربستان به‌شدت کاهش پیدا کند. در حقیقت علاوه بر جنایت‌هایی که عربستان علیه مردم یمن انجام می‌دهد، قدرت اقتصادی عربستان را به‌شدت تضعیف کرده است. ادامه این جنگ قطعاً برای عربستان ناممکن است، زیرا حتی آمریکا با آن قدرت زیاد، در عراق و افغانستان بعد از هزینه‌های زیاد مجبور به عقب‌نشینی شد و قطعاً عربستان شرایط بدتری خواهد داشت.

وی افزود: همچنین محاصره قطر از سوی عربستان که چند سال به طول انجامید، به هیچ نتیجه‌ای نرسید. در کنار این مسائل قتل جمال خاشقجی قرار دارد که زمانی به خاندان آل سعود نزدیک بود.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار