تحلیل شرایط منطقه و محور مقاومت در گفتگوی تفصیلی دفاع پرس با دکتر اسداللهی-2 و پایانی

مشکلی از سوی مرزهای عراق نداریم؛"جلولا" تا "بصره" کمربند امنیتی ایران در مقابله با داعش/ شباهت‌های" مشعل" با "عرفات"

در گفتگوی دفاع پرس با کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا می خوانید: چگونگی تشکیل هلال اخوانی، اشتباه "مشعل" و برخی حماسی ها از کجا آغاز شد، تروریست ها به نزدیکی کاخ بشار اسد رسیدند اما ایران آنها را به عقب راند، اختلاف طالبان با داعش برای ایران فرصت است و ...
کد خبر: ۴۸۵۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴ - 20June 2015

مشکلی از سوی مرزهای عراق نداریم؛

خبرگزاری دفاع مقدس-رسول بابازاده، عباس کلاهدوز: دکتر مسعود اسداللهی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و استاد دانشگاه، سالهاست وقت خود را به پژوهش و تحقیق درباره تحولات منطقه و بخصوص لبنان اختصاص داده است. وی که به تازگی پس از چند سال زندگی در لبنان به کشور بازگشته به واسطه حضور چند ساله در این کشور مهم عربی، تسلط خوبی به اوضاع و احوال منطقه پر آشوب و بحرانی غرب آسیا دارد. او در بخش اول مصاحبه تفصیلی با دفاع پرس به نکات ارزنده ای پیرامون خاستگاه جریان افراطی و تندرو اهل سنت، تبارشناسی داعش و علت شکست های مکرر محور غربی-عبری-عربی-ترکی از جبهه مقاومت به رهبری ایران پرداخت. در ادامه بخش دوم این گفتگو از منظرتان می گذرد.

((برای مطالعه بخش اول این گفتگو اینجا را کلیک کنید))

** چگونگی  تشکیل هلال اخوانی/ اشتباه "مشعل" و برخی حماسی ها از کجا آغاز شد

دفاع پرس: آقای دکتر هلال اخوانی چگونه شکل گرفت و اساسا رفتار این جریان را در مسائل متاخر منطقه غرب آسیا چگونه می بینید؟

دکتر اسداللهی: به دنبال پیروزی اخوانی ها در انتخابات مغرب، روی کار آمدن اخوانی ها در لیبی، پیروزی حزب النهضة در تونس و به دست گرفتن قدرت در مصر توسط مرسی و حتی سقوط علی عبد الله صالح در یمن که به دنبال آن حزب اصلاح نقش موثری در قدرت داشت، هلال اخوانی شکل گرفت که آنرا موج اخوانی نام گذاری کردند. اشتباه خالد مشعل و برخی در حماس اینجا بود. در حالی که ایران به حماس به عنوان یک همپیمان استراتژیک نگاه می کرد ولی حماس به ایران نگاه تاکتیکی داشت.

** سلفی ها خوارج زمان اند و اخوانیها منافقین زمانه

ایران در جریان تحولات اخیر متوجه شد که اخوانیها دروغ می گویند یعنی در دیدار با ایران در حرف یک چیزی می گویند ولی درعمل کار دیگری را انجام می دهند. وقتی ایران به این عملکردشان اعتراض می کرد، می گفتند این "تقیه سیاسی" ما است. ما به آنها می گفتیم که تقیه در شیعه به این معنا است که مثلا وقتی یک فرد شیعه می خواهد در بین اهل سنت نماز بخواند، به خاطر حفظ جان خود باید مثل اهل سنت نماز بخواند. چون اگر به طریقه اهل سنت نماز نخواند جانش در خطر است، لذا فقه تشیع اجازه داده است به خاطر حفظ جان به شیوه اهل سنت نماز خوانده شود. عمل و رفتار شما تقیه نیست بلکه نفاق است. به نظر من سلفی ها خوارج زمان هستند و اخوانی ها منافقین زمانه هستند.

** اخوان امروز، دیگر اخوان "حسن البنا" و ضد اسرائیلی نیست

دید ایرانیها نسبت به اخوانیها، همان نگرشی است که زمان "حسن البنا" به آنها داشته اند. یعنی آنها را ضد اسرئیلی و ضد آمریکایی می دانند در حالی که اخوان المسلیمن نسبت به زمان "حسن البنا" خیلی فرق کرده و الان در درون اخوان یک جریان سلفی است.

** درباره "حماس کویت" چه می دانید؟

دفاع پرس:آقای دکتر؛ پس از فتنه سوریه و اشتباهات برخی از مسئولان حماس در قبال این کشور و با وجود اینکه سایر گروه های جهادی در فلسطین موضع به مراتب بهتر به حماس در اینگونه رویدادها دارند، آیا بازهم می بایست با حماس کار کرد و به آنها اعتماد داشت؟

اسداللهی:ما نباید حماس را از دست بدهیم. ولی باید ماهیت و واقعیت حماس را بشناسیم. 10 سال پیش یک فلسطینی به من گفت خالد مشعل و اطرافیان آن معروف به حماس کویت هستند زمانی که صدام به کویت حمله کرد، آنها در کویت ماندند و بعد از طریق بغداد از کویت خارج شدند. این فلسطینی به من گفت که حماس کویت معروف به سلفی گری هستند و معمولا حماس کسانی را مسوول دفترشان در برخی کشورها قرار می دهد که گرایش سلفی داشته باشند که مبادا در تغییر مذهب دهند.

بنا بر برخی گفته ها که هنوز سندی درباره آن موجود نیست، یکی از مسئولان شاخه سیاسی حماس در جلسهای گفته که همپیمانی ما با ایران یک همپیمانی تاکتیکی بوده است. ما فقط در یک دوره ای به ایران نیاز داشتیم و الان که موج اخوانی سر کار آمده دیگر نیازی به ایران نداریم. قطر و مصر از ما حمایت می کنند. پس الان نیازی به ایران نداریم. به نظرم این اشتباه استراتژیک آنها بود.

** شباهت های رفتاری "خالد مشعل" با "یاسرعرفات"/کاخ قطری که "مشعل" اجازه فعالیت سیاسی در آن را ندارد

وقتی خالد مشعل دمشق را از دست داد مجبور شد به قطر برود و لذا از مرزهای فلسطین دور شد. یعنی دقیقا همان وضعیتی که برای یاسر عرفات پیش امد. یاسرعرفات تا سال 1982 در لبنان بود و بعد اسرائیل حمله کرد و لبنان را گرفت و یکی ازشرط های این رژیم این بود که فلسطینی ها از لبنان خارج شوند. لذا یاسرعرفات به تونس رفت و از فلطسین فاصله گرفت. پس خالد مشعل یاسرعرفات دوم شد. الان خالد مشعل در قطر در یک کاخی در بیابان ساکن است که از فلسطین و لبنان فاصله دارد و به آن اجازه فعالیت سیاسی نمی دهند. اسرائیلی ها هر وقت خواستند ترورش کنند به راحتی می توانند ترورش کنند. این اشتباه خالد مشعل به خاطر تفکرات اخوانی اش است. خالد قبل از اینکه یک مجاهد و رهبر جریان سیاسی باشد یک اخوانی است.

دفاع پرس:عملکرد گردان های القسام را چگونه ارزیابی می کنید؟

** فقط روی گردان های "عز الدین القسام" حماس می توان حساب باز کرد

اسداللهی: فقط شاخهای از حماس که باقی مانده و می توان روی آن حساب باز کرد، گردان های القسام در داخل است. که الان این جناح با خالد مشعل مشکل دارند.

دفاع پرس: با وجود این چند دستگی در حماس الان رهبران آن چگونه این جنبش را مدیریت می کنند؟

اسداللهی: یکی از خصوصیات اخوانی ها نظم تشکیلاتی آنهاست که فوق العاده قوی است و فرد نمی تواند از تصمیمات تشکیلات تخطی کند. مگر اینکه آن فرد بخواهد از تشکیلات خارج شود. یعنی نظم اخوانیها نظمی آهنین است. این اشتباه اتفاق افتاد و در واقع حماسی که روی آن حساب باز شدهه  بود به سمتی دیگر رفت و البته خودش ضربه خورد.

دفاع پرس: به خوبی به اشتباهات بخشی از حماس و کل جریان اخوان در موضوع سوریه اشاره کردید حال سئوال اینجاست با این سرمایه گذاری که محورغربی-عبری-عربی برای براندازی نظام سوریه کردند و در ادامه بحران آفرینی را به عراق کشادند چرا تاکنون به اهداف خود نرسیده اند؟

** تروریست ها به نزدیکی کاخ بشار اسد رسیدند اما ایران آنها را به عقب راند

اسداللهی: قبل از اینکه بحث عراق پیش بیاید ما مشغول بحران سوریه بودیم. سوریه در یک برههای خیلی بحرانی شده بود. تروریستها به نزدیکیهای کاخ بشار اسد آمده و جاده فرودگاه را بسته بودند، در این جا بود که ایران وارد عمل شد و سوریه از این بحران نجات داد. البته نه تنها نجات داد بلکه مسیر جنگ در سوریه نیز از آن به بعد عوض شد و پیروزیهایی در غوطه شرقی و غربی، حرم حضرت زینب، حلب و القلمون صورت گرفت. با توجه به این شرایط همپیمانان تروریست ها متوجه شدند توطئهای که درست کرده بودند نه تنها عمل نکرد، بلکه برعکس جواب داد و باعث شکست آنها در سوریه شد. از این رو بود که غربی ها و متحدانشان دیدند که نه با این حربه نمی توان به ایران  و محور مقاومت ضربه زد پس روش جایگزین دیگری را طراحی کردند و آن بحران آفرینی در عراق بود.

** رشد داعش از دل جریان افراطی اهل سنت/داعش خطرناک تر از القاعده است

البته به این نکته نیز باید توجه داشت که نباید به پدیده داعش به عنوان یک پدیده امنیتی نگاه کنیم و فکر کنیم که این پدیده را دستگاههای امنیتی غربی ایجاد کرده اند. بلکه دستگاههای امنیتی از زمینههای موجود در جریان افراطی اهل سنت برای رشد داعش بهره برداری کردند که خیلی خطرناکتر از القاعده و دیگر گروهها تروریستی است.

دفاع پرس: شما در مصاحبهای گفته بودید که حتی یک موضع گیری از بن لادن نیست که علیه شیعه صحبت کرده باشد، در این باره و تشکلی داعش توضیح دهید؟

اسداللهی: بله همین طور است. ابومصعب الزرقاوی و افرادی که از منطقه شامات به افغانستان رفتند، آنها خیمهای جدا از ابو مصعب الضرقاوی زدند که از همان موقع معلوم بود دیدگاههای آنها فرق می کند. لذا اسامه بن لادن بعد از اینکه صدام سقوط کرد، ابو مصعب الزرقاوی را فرستاد به عراق تا شاخهای از القاعده را آنجا تشکیل دهد. زرقاوی "القاعده" را تشکیل داد اما مستقل عمل کرد.

** پشت پرده سقوط موصل به دست داعش و چراغ سبز بارزانی به آنها

داعش در شهر حاشیهای رقه سوریه شکل گرفت که قدرتش خیلی محدود بود. بنابراین در اوایل نتواستند تاثیر گذار باشند، بیشتر آنها با "جبهه النصره" درگیر بودند. اما یک دفعه مشاهده شد که شهر موصل یکی از مهمترین شهرهای عراق به راحتی تحت تصرف داعش درآمد که بعدا مشخص شد که این اشغال یک توطئهای منطقهای و بین المللی بود. آمریکاییها، اسرائیلیها، عربستان، امارات، ترکیه، قطر و "بارزانی" در امارات تشکیل جلسه دادند که ما باید شهر موصل را در اختیار داعش قرار دهیم تا اینکه این گروه به محوری علیه نفوذ ایران درعراق و سوریه تبدیل شوند. حتی بارزانی در روزهای نخست اشغال موصل سخنرانی کرده بود و گفته بود که داعش با ما کاری ندارد. هدف داعش از بین بردن شیعه ها است. ولی وقتی داعش به اربیل حمله کرد بارزانی از ایران خواست که به دادش برسد.

سقوط موصل یک توطئه بود، این شهر با جنگ سقوط نکرده بود. یعنی وقتی عربستان درمنطقه شکست خورد و دید که توان درگیری مستقیم با ایران را ندارد لذا در صدد این برآمد که بوسیله داعش ایران را درگیر بحران جدیدی کند.

** نزدیک بود کربلا و نجف به دست داعش بیافتد، اما ایران...

بزرگی می گفت که نگویید بغداد سقوط می کرد، بلکه بغداد سقوط کرده بود همه اهالی آن فرار کرده بود، حتی نزدیک بود کربلا و نجف هم سقوط کند. تا اینکه ایران در آن شرایط رفت به عراق و مانع از سقوط بغداد شد البته فتوای آیت الله سیستانی نیز در این امر تاثیر بسزایی داشت. این اولین فاز توطئه بود.

** درباره کمربند امنیتی که "جرف الصخر"، بغداد  و سامرا را امن کرد

داعش به سمت پایین عراق سرازیر شد عربستان و همپیمانهای آنها که داعش را برای تحقق اهداف خود به عراق انتقال داده بودند معتقد بودند که چون داعش از حمایت اهل سنت عراق برخوردار است، همه این مناطق را اشغال خواهد کرد و به مناطق شیعه نشین نفوذ می کند. اما بر خلاف پیش بینی آنها، درمرحله اول ایران با کمک مستشاری به دولت عراق و مجاهدین شیعی موفق شدند مناطق شیعه نشین را تثبیت کنند و یک محور امنیتی که از کربلا شروع می شود تا جرف الصخر، بغداد و سامرا امن کردند. در مرحله بعد نیز وقتی تکریت که شهر صدام بود از دست داعش سقوط کرد و به دست دولت عراق افتاد، اوج پیروزی و نفوذ ایران در عراق نمایان شد. از این رو اینها دیدند که با این توطئه هم نتوانستند از نفوذ ایران درعراق بکاهند. 

استدالال آمریکاییها و برخی از متحدانش این است که ایران را در بحرانهای منطقهای به گونهای وارد کرده اند که خارج از توان و تحمل اقتصادی اش است. این بحران خیلی به توانهای اقتصادی و حتی اجتماعی ایران ضربه وارد می کند. حالا که ایران خودش را وارد این بحرانها کرده است پس هر روز برای این کشور باید بحران  اضافه کنیم. بحران اول سوریه بود بعد عراق و سپس یمن که البته در تمامی این موارد به دلیل خطای محاسباتی شکست خورده اند.

دفاع پرس:با وجود شکست های پی در پی آمریکایی ها و اعراب مرتجع درمنطقه غرب آسیا چرا آنها محور جدیدی را در یمن باز کردند و جنگ یمن را آغاز کردند؟

** دلایل منفعت آمریکا از جنگ یمن

اسداللهی: بازیگر اصلی در تحولات یمن آمریکا است. اما عربستان پیشنهاد حمله به یمن را داد. یعنی حمله به یمن به دستور آمریکا نبود، عربستان پیشنهاد داد و آمریکا هم چراغ سبز نشان داد، چون شکست و پیروزی عربستان در یمن به نفع آمریکا است.

اگرعربستان در یمن پیروز شود، در واقع ایران شکست خورده است و این شکست ایران برای آمریکا خیلی خوب است که ایران در تنگه "باب المندب" نمی تواند حضور داشته باشد. تنگه هرمز که دست ایران است و تنگه باب المندب هم دست متحدان ایران در یمن است، پس اگر تنگه باب المندب بسته شود تنگه سوئز نیز خود به خود از حیض انتفاع می افتد. اگر عربستان شکست بخورد، آمریکاییها به سعودیها می گویند که شما بدون ما نمی توانید کاری را انجام دهید.

 نفع دیگر این شکست و یا پیروزی عربستان در این جنگ برای آمریکا این است که انبار مهمات عربستان خالی شده است دوباره باید این مهمات پر شود. لذا از این طریق میلیونها دلار از طریق فروش تسلیحات به عربستان به جیب آمریکاییها خواهد رفت.

از طرف دیگر نتیجه جنگ عربستان علیه یمن باعث تعمیق فتنه شیعه و سنی می شود. حالا چه عربستان شکست بخورد و یا پیروز شود.

دفاع پرس: آقای دکتر با دیدن تحولات گسترده منطقه و اتفاقاتی که هر روز در این منطقه می افتد این نکته به نظر می رسد که رژیم صهیونیستی بهترین استفاده را دارد می کند چراکه الان دیگر کمتر از این رژیم سفاک بحثی در رسانه های منطقه و افکار عمومی مطرح می شود، نظر شما در این باره چیست؟

بله دقیقا درست است. فلسطینیها می گویند که تحولات اخیر منطقه برای ما فلسطینیها فاجعه بود. دیگر کسی از ما صحبت نمی کند و ما به فراموشی سپرده شده ایم. 52 روز رژیم صهیونیستی ما را بمباران کرد، جهان عرب سکوت کرده بود و حرفی نمی زد. حتی اتحادیه عرب برای بررسی این جنگ تشکیل جلسه هم نداد. درحالیکه وقتی جنگ عربستان علیه یمن شروع  شد دو روز بعد جلسهای تشکیل شد و علیه یمن بیانیه صادر شد. به هر حال این استراتژی عمیقی است که ایران را در سوریه، عراق، لبنان و یمن در گیر کنند.

** مشکلی از طرف مرزهای عراق نداریم؛ از "جلولا" تا "بصره" کمربند امنیتی ماست/احتمال خطر نفوذ داعش از پاکستان و افغانستان

اسداللهی: درباره حضور داعش در مرزهای شرقی ایرانی که اخیرا یکی از فرماندهان ارتش به آن اشاره کرد چه نظری دارید؟

دفاع پرس: آخرین حربه آنها درباره ایران بحث ناآمن کردن مرزهای ماست. داعش در افغانستان حضور پیدا کرده است. از طرفی طیفی از طالبان در پاکستان حضور دارند که فرقی با داعش ندارد. پس حضور داعش درافغانستان و طالبان در پاکستان برای ایران خطراتی را دارد.

فرق عراق با افغانستان برای ایران در این است که در عراق ما یک حاشیه امنیتی را در کنار مرزهایمان از جلولاء تا بصره ایجاد کردیم و این شهرها سپرامنیتی ما هستند. ولی آن طرف یعنی در مرز افغانستان و پاکستان این حاشیه امنیتی خیلی وجود ندارد. یعنی اگر داعش در افغانستان حضور قوی پیدا کند مرزهای ما ناامن می شود.

** اختلاف طالبان با داعش برای ایران فرصت است

دفاع پرس: با توجه به بحثی که درباره طالبان و داعش گفتید سفر اخیرهیئت سیاسی طالبان به ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

اسداللهی: اختلاف دیدگاه شدیدی بین طالبان و داعش بوجود آمده است. داعشی ها نسبت به "ملاعمر" رهبر طالبان انتقاد ایدولوژیکی دارند. داعشیها مدعی هستند که ملاعمر امارت اسلامی در چارچوب افغانستان تشکیل داده درحالی که به ادعای آنها دراسلام اعتقادی به این مرزها وجود ندارد و خلافت اسلامی باید تشکیل شود و خلیفه مسلمین حاکم برهمه مسلمانهای جهان است. داعش در افغانستان از طالبان عضوگیری می کند. لذا اگر این سفر صورت گرفته باشد به نظر من این سفر نشان دهنده نگرانی طالبان از حضور داعش در افغانستان است که این نگرانی طالبان برای ایران فرصت است.

** علت اینکه پاکستان به عربستان در جنگ یمن نه گفت درگیری اش با طالبان بود

دفاع پرس: وضعیت در پاکستان که از دیرباز خواستگاه جریان های سلفی و طالبان است، چگونه است؟

اسداللهی: نظام پاکستان و ارتش با طالبان این کشور درگیرهستند. این برای ما یک فرصت تلقی می شود. درست است که همین ارتش پاکستان طالبان افغانستان را تشکیل داد تا اینکه به افزایش نفوذ پاکستان در افغانستان منجر شود ولی همین گروه به معضلی بزرگ در این کشور تبدیل شده است.

علت اینکه پاکستان به عربستان در حمله به یمن نه گفت "نوازشریف" نبود، ارتش پاکستان بود که گفت ما خودمان با طالبان و القاعده درگیرهستیم. این درگیری نیز برای ایران یک فرصت است. ما در پاکستان طالبانی نداریم که مقابل داعش بجنگند، بلکه با داعش هم همکاری می کند.

** آمریکا قصد دارد یک 598 دیگری را به ما تحمیل کند

یک نکته مهمی که باید به آن اشاره تقابل شدیدی است که در منطقه بوجود آمده است. بر این اساس   آمریکاییها می گویند که ما ایران را در این بحران ها غرق خواهیم کرد. تحریم از یک طرف، بحران از طرف دیگر تا اینکه ایران در پرونده هستهای آن چیزی که مد نظر ماست امضاء کند. یعنی یک 598 دیگری را به ما تحمیل کند.

عربستان اهداف خاص خودشان را علیه ایران دارند چون عربستانیها با هرگونه توافقی هستهای با ایران مخالف هستند. همینکه پرونده هستهای ایران امضاء شد یعنی ایران از این حصار خارج شده است. آمریکاییها می گویند که ما کاری می کنیم که این توافق هستهای عملا هیچ دستاوردی برای ایران نخواهد داشت.

دفاع پرس:برگردیم به بحث داعش؛ آیا پدیده داعش امنیتی است یا یک پدیده مذهبی و اجتماعی و راهکارهای مقابله با این پدیده خطرناک چیست ؟

اسداللهی: تقابل با این گروه فقط امنیتی و نظامی نیست. چون این گروه ریشه در تفکر افراطی اهل سنت دارد. این نکته بدان معناست که مثلا اگر ابوبکر بغدادی را بکشیم معلوم نیست که اوضاع بهتر شود یا نه. امکان دارد یکی بعد از او بیاید که به مراتب بدتر باشد. یعنی علاو بر تقابل امنیتی باید شناختی عمیق به تفکرات داعش داشته باشیم.

اگر به بیانیههای داعش توجه کنید، می بینید از آیات استفاده می کنند و به زعم خود استدلال شرعی دارند. مثلا وقتی گفته می شود که چرا شما مرتکب این جنایات می شوید، میگویند که «اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» اینها کافرهستند خدا گفته بر این ها شدید باشید، شدید بودن یعنی سرشان را ببرید. وقتی گفته می شود که پس چرا ذبح می کنید؟ می گویند پیامبر در فلان جنگ گفت که «جئناکم بالذبح.» پیامبر در آن زمان در رجز خوانی می گفتند ولی هیچموقع آنرا انجام نمی دادند چون جنگ روانی بود. پیامبری که درجنگها تاکید می کردند درختان را هم نکَنید، کودکان و زنان و سالخوردگان و ... را نکشید.

** در داعش برای عملیات انتحاری باید 3 ماه در انتظار باشی/باید مراکز تکفیرشناسی تاسیس شود

تقابل با این گروهای تکفیری باید تقابل همه جانبه باشد. یعنی باید در ایران مراکزی برای تکفیر شناسی تاسیس شود. یعنی چطور ممکن است یک زن 26 ساله استرالیایی که مسیحی بوده، مسلمان شده، شوهر و دو بچه خود را رها کرده و به سوریه آمده و به داعش پیوسته است. این چه نوع تفکری است که باعث شده این زن جذب این گروه شود!! یا یکی از بزرگان چطور می شود در داعش سه ماه طول می کشد که نوبت به فرد برای انجام عملیات انتحاری برسد.

** همه اتفاقات القلمون و عرسال/چرا داعش در القلمون به النصره حمله کرد

دفاع پرس: از سوریه، عراق  و یمن گفتیم مایلیم درباره لبنان و درگیری های حزب الله با داعش در منطقه القلمون و عرسال نیز نکاتی را بیان کنید؟

اسداللهی: پیروزیهای نظام سوریه در یک سال اخیر باعث شد که تروریست شهرها را درغرب سوریه یا جنوب غربی از دست بدهند و به یک منطقه کوهستانی در بین ارتفاعات بین سوریه و لبنان مستقر شوند. که البته شهرهای القلمون پارسال آزاد شد. فقط در ارتفاعاتی که پر از تپه و کوه است و خیلی برای جنگهای چریکی مطلوب بود، تعدادی از گروههای تروریستی درآنجا مستقر شدند. این گروههای تروریستی خانواده های خود را در شهر عرسال در لبنان که ساکنان آن سنی است، مستقر کرده اند. در کنار این شهر اردوگاهی درست شده است که جمعیت آن بیش از جمعیت خود شهر عرسال است. سازمان ملل تحت کمک به آوره گان به این اردوگاه کمک می کند که آنها این کمکها را به تروریست ها می فرستند.

این منطقه به مرکز بمب گذاری ماشینها و عملیات ترور تبدیل شده بود. حزب الله یک برنامه عملیاتی طراحی کرده بود که با زمستان خیلی سردی مواجه شد که سید حسن نصرالله به آب شدن برف کوهستانها اشاره کرد و گفت که به محض اینکه هوا خوب شود به آنجا حمله خواهیم کرد، تا اینکه این عملیات را شروع کردند. البته یک جنگ روانی هم به راه انداخته بودند که تعداد گروههای تروریست آنقدر زیاد است که اگر حزب الله به آنها حمله کند، تعداد زیادی از مجاهدان خود را از دست خواهد داد. بعدها معلوم شد که قسمتی از آن جنگ روانی بود و بخشی هم به اختلافات داخلی  بین جبهه النصره و داعش مربوط می شود.

همزمان با حمله حزب الله به آنجا داعش هم به آنها حمله کرد. جبهه النصره داعش را متهم کرد که به نفع ایران و حزب الله جنگ می کند. ولی علتاش این بود که داعش می خواهد حاکم بشود و دید که حزب الله به النصره حمله کرده است از آن طرف هم داعش حمله کرد. چون وقتی داعش به جبهه النصره حمله می کند به این معنی نیست که همه آنها  را از بین ببرد اکثرا اعضای النصره با داعش بیعت می کنند.

حزب الله پیشروی های خوبی تا به امروز در این جبهه دارد. اگر این تروریستها به سمت شمال غربی بروند، به سمت شهر عرسال می روند و اگر به سمت شمال شرقی بروند به شهر یبرود می روند. اما با توجه به این که خانوادههای آنها در عرسال هستند آنها بیشتر دراین شهر تجمع می کنند.

** چرا حزب الله به شهرک عرسال حمله نمی کند؟/آمریکایی ها از ارتش لبنان خواسته اند که حزب الله را کمک کند

 پس اگر به طرف عرسال بروند، حزب الله با یک مشکلی مواجه خواهد شد. که د رصورت درگیری در این شهر مردم عرسال ممکن است مورد اصابت موشکها قرار بگیرند. لذا چون ارتش لبنان درعرسال مستقر است می خواهند به حالت قیچی وار یعنی ارتش از یک طرف و حزب الله از طرف دیگر اجازه ندهند این تروریست ها به سمت عرسال فرار کنند تا درهمان ارتفاعات با آنها بجنگند. ارتش لبنان خیلی خوب از حزب الله حمایت می کند. به خاطر اینکه بیشتر فرماندهان ارتش مسیحی هستند لذا آنها هم از داعش می ترسند که اگر داعش وارد لبنان شود مسیحی و مسلمان نمی شناسد همه را می کشد. نکته جالب اینجاست که آمریکاییها از ارتش لبنان خواسته اند که حزب الله را کمک کنند.

** آمریکا به خاطر امنیت اسرائیل خواستار ثبات در لبنان است

آمریکاییها وقتی از داعش حمایت می کند که داعش ضد شیعه بجنگد، اما اگر داعش خطری برای جهان عرب باشد با آن شدیدا برخورد می کنند. آمریکاییها به راحتی می توانند داعش را از بین ببرند، چون ستون نظامی داعش آشکارا در جاده حرکت می کنند. آمریکایی ها فقط افرادی را درون داعش می کشند که در حال طراحی عملیات در کشورهای غربی هستند. به عنوان مثال "ماجد الماجد" را آمریکاییها پیدا کردند و اطلاعاتش را به ارتش لبنان دادند که ارتش دستگیرش کرد.

آمریکایی ها خواهان ثبات در لبنان هستند. چون اگر لبنان به هم بریزد امنیت اسرائیل به خطر می افتد چون اوضاع مشوش میشود و هرکسی می تواند به اسرئیل موشک بزند. به همین خاطر آنها در لبنان علیه گروههای تروریستی همکاری می کند.

 دفاع پرس: آینده القلمون را چگونه تصور می کنید؟

اسداللهی: القلمون تابعی از شرایط سوریه وعراق است. خود القلمون را حزب الله می تواند آزاد کند. اما اگر این وضعیت در سوریه که هرروز یه جایی سقوط می کند ادامه پیدا کند به نظر می رسد وضعیت جور دیگری رقم بخورد.

** حمله به ادلب سوریه یک طرح ترکی بود/چرا ارتش سوریه حال جنگیدن ندارد

دفاع پرس: چرا وضعیت سوریه در ماه های اخیر اینقدر نگران کننده شده است؟

با حمله به یمن، ترکها هم حمله به ادلب را شروع کردند. حمله به ادلب کاملا یک طرح ترکی بود. نیروهایی از جبهه النصره و ارتش آزاد که در ترکیه آموزش دیده بودند، همزمان به ادلب و جسر الشغور اعزام شدند و این شهرها به اشغال خود در آوردند.

از طرفی ارتش سوریه که حال جنگیدن ندارد. چون شاکله ارتش سوریه علوی ها هستند و آنها 12 درصد جمعیت سوریه را تشکیل می دهند که در این بحران تلفات زیادی دادهاند. کشور را با 12 درصد نمی شود سر پا نگه داشت.

سنیهای سوریه دو دسته هستند؛ دسته اول با داعش و مخالفان هستند، دسته دوم هم نه با نظام هستند نه با داعش. یعنی در واقع دوست ندارند جان خود را برای نظام بدهند. لذا اگر سنی ها به جنگ فرستاده شوند یا به داعشی می پیوندند یا اینکه فرار می کنند. بنابراین یک درصد نمی شود به آنها اطمینان کرد. البته گروه های مجاهد شیعی و لبنانی در سوریه هستند و بسیج مردمی نیز حضور فعالی دارد اما در طرف مقابل مرتبا هزاران نفر به گروه های تکفیری اضافه می شوند.

** فرصتی که نظام سوریه سال گذشته از دست داد

از طرفی باید این نکته را یادآور شد که نظام سوریه متاسفانه فرصت را از دست داد. نظام یک سال پیش وضعیت اش خیلی خوب بود. روسیه  و ایران دیدگاهی مشترکی که دارند این است که راه حل بحران سوریه فقط سیاسی است. با راه حل نظامی نمی شود با معارضان مبارزه کرد. چون مرزها باز است و ازهرطرف نیرو وارد می شود.

دیدگاهی در نظام سوریه هست که هیچ نوع مخالفی را به رسمیت نمی شناسد. روسیه مخالفان را به مسکو دعوت کرد و از دولت بشار اسد هم خواست که نماینده خود را به این نشست اعزام کند. دولت سوریه هم به جای اینکه وزیر امور خارجه خود را به مسکو بفرستد، بشار الجعفری نماینده اش در سازمان ملل را فرستاد. این نشست عملا به نتیجهای نرسید. این نشست فرصت خوبی برای بشار اسد بود، چون در آن زمان دولت در موضع قدرت بود ولی الان درموضع ضعف است اگر مذاکره ای دوباره صورت گیرد باید امتیاز بدهد نه امتیاز بگیرد.

** هدف آمریکایی ها در این شرایط سقوط بشار نیست بلکه سوریه ضعیف شده است

دفاع پرس: آینده سوریه را چگونه می بینید؟ اگر فرض محال نظام بشار اسد سقوط کند، چگونه وحوشی مثل داعش، النصره، جیش الاسلام و ... می توانند یک دولت تشکیل دهند؟

اگر شرایط همانگونه که الان است، پیش رود، نگران کننده است. اگر خدای نکرده در سوریه اتفاقی بیفتد، تمام دستاوردهای ایران درعراق، سوریه و .... از دست خواهد رفت.

خود غربی ها و آمریکاییها معتقد هستند که نباید بشار اسد در این شرایط سقوط کند. چون می دانند جایگزیی غیر از داعش وجود ندارد. هدف آنها تضعیف نظام بشار اسد است یعنی می خواهند دولت بشار را ضعیف و ضعیف تر بکنند تا اینکه بشار آن چیزی را که آنها به دنبالاش هستند، امضا کند.

** ترکیه، عربستان و قطر اختلافات درخصوص ایران، سوریه و عراق را کنار گذاشتند/مشکل عربستان با تشکیلات اخوان هست نه اخوان کشوری

دفاع پرس: اخیرا سید حسن نصر الله در سخنرانی خود از اتحاد کامل ترکیه، قطر و عربستان درخصوص سوریه و عراق سخن گفته است. بحث سید حسن نصر الله در این باره ناظر به چیست؟

اسداللهی: تا زمانیکه ملک عبد الله زنده بود، عربستان حاضر نبود تحت هیچ شرایطی با اخوانیها ارتباط بر قرار کند. اما وقتی پادشاه عربستان مرد و ملک سلمان روی کار آمد، شرایط برای تقویت خط اخوانی که از سوی آمریکا دنبال می شد، فراهم شد.  آمریکاییها به عربستانی گفتند که مگر شما نمی خواهید با ایران مبارزه کنید؟! پس باید اختلافات را کنار بگذارید. لذا بی درنگ عربستانیها بیانیهای صادر کردند که ما با اخوانیهای کشوری مشکل نداریم، ما با تشکیلات اخوانی که می خواهد اسلام اخوانی را در جهان حاکم کند، مشکل داریم. یعنی در واقع راه را برای مذاکره و ائتلاف باز کردند. اختلافاتی که بر سر اسلام اخوانی داشتند به صورت موقت کنار گذاشتند و همه برای مبارزه با ایران، حزب الله و شیعیان متحد شدند.

** مشکل داخل لبنان الان فقط اردوگاه فلسطینیان «عین الحرة» است که مثل بمب ساعتی شده

دفاع پرس: آقای دکتر برای جمع بندی مباحث بفرمائید که به نظر شما برگ برنده در تحولات منطقه در دست ایران است یا عربستان؟

اسداللهی: در تمام صحنههای منطقه بجز سوریه ایران دست بالا را دارد یعنی در لبنان و عراق ایران پیروز است. در یمن هدف ایران فقط شکستن محاصره است بزرگترین معضل در یمن همین محاصره است و گرنه خود یمنیها سلحشور و جنگجو هستند. مشکل اساسی ما سوریه و مرزها است. اگر در سوریه ایران ضربه بخورد تمام دستاوردهایی که در عراق، لبنان و ... به دست آورده است، از دست می دهد.

سید حسن نصر الله درسخنرانی اخیر خود گفته بود که اگر نیاز باشد اعلام بسیج عمومی می کنیم. ولی درسخنرانی بعدی خود درسالروز عید مقاومت گفت که وضعیت ما در منطقه خیلی خوب است. اگر نیاز باشد اعلام بسیج عمومی می کنیم که جوانان شیعه برای جنگ علیه گروهها تکفیری متحد شوند. نگران سید الان از سوریه است. در لبنان شرایط بهتر است ارتش لبنان و حزب الله سیطره اطلاعاتی بر گروههای تکفیری دارند. مشکل داخلی لبنان فقط در اردوگاه فلسطینیها بخصوص در اردوگاه «عین الحرة» که به بمب ساعتی تبدیل شده است. یعنی هر لحظه ممکن است این اردوگاه به یک معضل امنیتی تبدیل شود. از طرفی اسرائیلیها جنگ روانی به راه انداخته اند که به لبنان حمله خواهند کرد. اما به نظر من اسرائیل اصلا در این شرایط حمله نخواهد کرد، چون بهترین گزینه برای اسرائیل جنگ شیعه و سنی است.

دفاع پرس: با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

**تنظیم از سیروس فتح الله

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ابوالفضل
|
-
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
0
1
باسلام
تشکر از مصاحبه جالبتان. اگر امکان دارد فایل ویدیویی یا صوتی کامل این مصاحبه را قرار دهید.
باتشکر
نظر شما
پربیننده ها