کارشناس مسائل سیاسی:

هدف آمریکا تسلط بر منابع انرژی و کنترل اقتصاد جهان است

ثروتی با بیان اینکه هدف آمریکا تسلط بر منابع انرژی و کنترل اقتصاد جهان است، گفت: قدرت‌های هژمونیک تلاش داشته و دارند با تسلط بر منابع انرژی و روند بازار، کنترل خود را بر اقتصاد و نظام مالی جهان افزایش دهند.
کد خبر: ۴۸۶۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵ - 30October 2021

هدف آمریکا تسلط بر منابع انرژی و کنترل اقتصاد جهان است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «هادی ثروتی» کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی در گفت‌وگویی با بیان اینکه انرژی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در تداوم توسعه و بهبود وضعیت بشر دارد، اظهار داشت: وجود انرژی سبب می‌شود بتوانیم در مؤلفه‌های مختلف، راه پیشرفت و توسعه را ترسیم کنیم. پیدایی انرژی‌های فسیلی موجب شد، دو موج انقلاب صنعتی در اروپا رخ دهد.

وی از تحول در جهان با پیدایش نفت به‌عنوان یک انرژی گفت و بیان کرد: کشف نفت سبب رشد و توسعه در کشور‌ها شد، زیرا کشور‌های جهان در باب توسعه مجبور بودند از انرژی استفاده کنند تا در حوزه صنعت رشد کنند؛ بنابراین نقش انرژی در رفاه و توسعه بشر بی‌بدیل است.

 کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی پیدایش انرژی را موجب ایفای نقش قدرت‌های بزرگ از جمله آمریکا برای اعمال هژمونی در جهان دانست و اظهار کرد: قدرت‌های هژمونیک تلاش داشته و دارند با تسلط بر منابع انرژی و روند بازار، کنترل خود را بر اقتصاد و نظام مالی جهان افزایش دهند.

وی با بیان اینکه کشور‌هایی که دارای منابع انرژی مانند نفت و گاز هستند در ابتدا یک نقش ژئوپلتیکی داشتند، تصریح کرد: این کشور‌ها نه‌تن‌ها نقش ژئوپلتیکی خود را حفظ کردند بلکه نقش ژئواکونومی و ژئواستراتژیک نیز ایجاد کرده‌اند. به‌عنوان مثال خاورمیانه به‌عنوان یک منبع سرشار انرژی در حاشیه قلب زمین یک شرایط بسیار ویژه‌ای را پیدا کرده است.

ثروتی با تصریح بر اینکه قدرت‌های هژمونیک به دنبال تسلط بر کشور‌های دارای انرژی هستند، عنوان کرد: اهمیت انرژی و امنیت انرژی زمانی بیشتر شد که بسیاری از کشور‌های دارای ذخایر انرژی از تحت‌الحمایگی خارج و مستقل شدند و در واقع به سمت توسعه‌یافتگی حرکت کردند.  

 استاد دانشگاه افزود: روند توسعه‌یافتگی و صنعتی شدن در کشور‌های دارای ذخایر انرژی که گامی برای رفاه محسوب می‌شود، سبب شد بسیاری از کشور‌ها نیاز بیشتری به انرژی پیدا کنند. این نیاز در دوران فراصنعتی و به‌طور ویژه بعد از جنگ جهانی دوم بیشتر شده است و هنوز هم ادامه دارد.

وی با اشاره به چین و هند به‌عنوان دو کشور خواهان انرژی گفت: این کشور‌های نوظهور در عرصه قدرت، در اواخر قرن بیستم روند توسعه و صنعتی شدن را به‌سرعت آغاز کردند، زیرا به‌عنوان بزرگ‌ترین درخواست کنندگان و نیازمندان انرژی بودند و هستند. 

کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی با تصریح بر اینکه موضوع امنیت انرژی بعد از جنگ اعراب و اسرائیل مطرح شد، اظهار کرد: در پی این جنگ و تحریم نفتی، مشکلاتی در صدور نفت از سال ۱۹۴۳ به بعد به وجود آمد. از آن زمان برای کشور‌ها زنگ هشدار نواخته شد و متوجه شدند اگر صدور نفت و مواد اولیه به کشور‌های صنعتی انجام نشود، با مشکل بر می‌خورند.

هادی ثروتی در مصاحبه با رادیو گفتگو از ارائه راهکار‌هایی توسط برخی از کشور‌ها برای زمان‌های بحرانی که صدور نفت و انرژی متوقف شوند گفت و عنوان کرد: کشوری مانند ژاپن طرح «امنیت جامع» را در این راستا ارائه داد؛ بنابراین مسئله امنیت انرژی به بعد از دهه ۷۰ مربوط است، اما ضرورت آن در سال‌های اخیر بیشتر احساس می‌شود و طبیعتاً در این راستا قدرت‌های برتر و نوظهور هدف‌گذاری‌هایی انجام داده‌اند.

 استاد دانشگاه ضمن اشاره به انرژی‌های نو و تجدید پذیر تصریح کرد: علی‌رغم ورود این نوع انرژی‌ها از جمله انرژی هسته‌ای، اما همچنان نفت و گاز جایگاه خود را در انرژی جهان دارند. آخرین پژوهش‌ها نشان می‌دهد هنوز نیاز به انرژی‌های نفت و گاز در حال افزایش است، زیرا روند صنعتی شدن در همه کشور‌ها یکسان نیست.

وی افزود: با اینکه بعضی از پیشگامان جهان سوم مانند چین و هند روند صنعتی شدن را دارند طی می‌کنند و به‌عنوان ابرقدرت‌های جدید عرضه اندام می‌کنند، اما بسیاری از کشور‌ها هنوز در روند توسعه به نقطه مطلوب نرسیدند و همچنان به نفت و گاز نیاز وافر و جدی دارند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار