یادداشت/ رحیم محمدی

ضرورت افزایش آمادگی در مقابل حملات سایبری

اختلال در سیستم سوخت‌رسانی کشور که در نتیجه حمله سایبری به این سیستم در اواخر هفته گذشته صورت گرفت، ضرورت افزایش امنیت سایبری زیرساخت‌های کشور را دو چندان می‌کند.
کد خبر: ۴۸۶۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۹ - 31October 2021

ضرورت افزایش آمادگی در مقابل حملات سایبریگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- رحیم محمدی؛ اواخر هفته گذشته مردم کشورمان با مراجعه به جایگاه‌های عرضه سوخت با مشکل مواجه شدند، مشکلی که ناشی از حمله سایبری به زیرساخت‌های عرضه سوخت در کشور بود به همین جهت شاید نیمی از جایگاه‌های سوخت کشور از مدار توزیع خارج شدند و این مسئله موجب شد تا بار دیگر توجه به زیرساخت‌های سایبری در کشور بیش از گذشته اهمیت یابد.

حمله سایبری که روی داد از آن جهت مهم بود که با تعطیلی جایگاه‌های عرضه سوخت، چرخه حمل و نقل کالا و مسافر دچار خدشه می‌شد و این می‌توانست تبدیل به بستری مناسب برای ایجاد نارضایتی مدنی و اعتراضات خیابانی تبدیل شود. 

البته این حمله سایبری که هنوز مبدأ آن به صورت رسمی اعلام نشده است، اولین مورد از این گونه حملات به زیرساخت‌های سایبری دستگاه‌های مختلف نیست، زیرا سال گذشته نیز چنین حملاتی سایبری صورت گرفته بود؛ مانند حمله به زیر ساخت‌های سایبری شرکت راه آهن که موجب شد فعالیت‌های این شرکت با اختلال مواجه شود.

پس این موضوع نشان می‌دهد دستگاه‌های متولی باید هم در بعد نظارتی و هم در بخش اجرایی به موضوع مورد اشاره بیش از گذشته اهمیت دهند؛ زیرا در این مورد اخیر سازمان پدافند غیر عامل اشکالات زیر ساخت‌های سایبری شرکت نفت را اعلام کرده بود، اما این اشکالات رفع نشد پس می‌توان گفت اینجا بعد نظارتی ضغیف عمل کرد که در نتیجه «خط اول پدافند غیرعامل با حمله سایبری به سامانه سوخت شکست».

هرچند این گونه اقدامات در سایر کشور‌ها هم اتفاق می‌افتد، مانند آنچه که اوایل امسال در حمله به خط لوله انتقال سوخت در آمریکا رخ داد و بواسطه آن دولت آمریکا مجبور شد برای بازگرداندن شرایط به وضع عادی، به حمله کنندگان سایبری مبلغ پنج میلیون دلار پول دیجیتال باج دهد، اما این نافی مسئولیت دستگاه‌ها برای بروزرسانی سیستم‌های امنیتی فضای مجازی نمی‌شود؛ تلاشی که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و از هزینه کردن در این بخش دریغ نکنند، زیرا همواره عنوان شده پیشگیری بهترین راه حل برای جلوگیری از بروز مشکل است.

انتهای پیام/ 231 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار