یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

«نشست تهران»؛ راهبرد مهم برای بازگشت آرامش به افغانستان

نشست تهران نقش راهبردی و مهم در صلح و ثبات پایدار در افغانستان دارد و زمانی امنیت به کابل بازمی‌گردد که قدرتهای منطقه‌ای و جهانی  به دنبال یک طرح جامع صلح باشند.
کد خبر: ۴۸۶۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ - 02November 2021

........گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- سمانه حسن‌خانی؛ جنگ آمریکا در افغانستان ۲۰ سال و اندی بدون اینکه چشم‌اندازی برای خاتمه آن وجود داشته باشد طول کشید.

تلاش‌های باراک اوباما رییس جمهور اسبق آمریکا هم برای حل بحران افغانستان از طریق نظامی بی نتیجه ماند، دونالد ترامپ هم به جای راه حل سیاسی، دنبال افزایش اقدامات نظامی بود.

جو بایدن در قامت چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا اما برنامه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را مشخص و قطعی کرد اما وعده داد حمایت از دولت و نیروهای مسلح افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکایی ادامه پیدا کند.

از چندی قبل طالبان هم موفق شد پس از سالها شهرهای مختلف افغانستان را به راحتی تصرف کند؛ به دنبال این اتفاق سقوط بدون مقاومت پایتخت و هرج و مرج در فرودگاه بین‌المللی کابل و استیصال شهروندان پای پله‌های هواپیما و سقوط افرادی که به امید فرار خود را به چرخ‌های هواپیما چسبانده بودند، گوشه‌ای از ظلم آمریکایی ها به مردم افغانستان را به جهانیان نشان داد.

صلح و ثبات پایدار در افغانستان در صورتی به دست خواهد آمد که قدرتهای منطقه‌ای و جهانی  به دنبال یک طرح جامع صلح باشند و در این راستا جمهوری اسلامی ایران همواره به امنیت منطقه‌ای توجه دارد.

دومین نشست همسایگان افغانستان در تهران با حضور وزرای خارجه پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، چین و روسیه با هدف حل مشکلات افغانستان هفته گذشته برگزار شد. 

این نشست کمک می‌کند تا تصیمات لازم از سوی کشور‌های همسایه برای مواجهه با مسائل و مشکلات کابل با همفکری اتخاذ شود.

اگر این کشور ناامن باشد یک خطر امنیتی برای تمام منطقه و همسایگان خواهد شد، بنابراین استقلال، ثبات، امنیت و آرامش افغانستان برای ایران مهم است و با روسیه و چین که عضو دائمی شورای امنیت هستند، درباره بحران افغانستان در این نشست رایزنی شد.

اجلاس تهران همچنین بر رویکرد نهاد‌های بین‌المللی مثل سازمان ملل، اتحادیه اروپا و همه کشور‌های جهان نسبت به تحولات این منطقه تاثیر دارد. نشست تهران برای افغانستان یک اقدام لازم بود که پیش از این هم صورت گرفت و در مقطعی که طالبان در افغانستان حاکمیت دارد این نشست‌ها اهمیت دارد.

مسئولان افغانستان باید تلاش کنند خود را با معیار‌ها و موازین اسلامی، انسانی و بین‌المللی هماهنگ کنند و به دنبال تشکیل دولت فراگیر باشند و از مسیر برگزاری انتخابات، مشروعیت داخلی و بین‌المللی خود را تثبیت کنند.

جمهوری اسلامی ایران همچنین چندین سال است که میزبان سخاوتمندی برای مهاجران افغانستانی ها بوده، بنابراین ایران به عنوان بازیگر تأثیرگذار می‌تواند با برگزاری این نشستها گامی مثبت و هدفمند برای بحران افغانستان بردارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار