به گزارش دفاعپرس از رشت، حجتالاسلام «سعید مهدوی» مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان امروز در جمع خبرنگاران از برگزاری دومین جشنواره استانی «حبیب» ویژه تولیدات رسانهای تشکلهای دینی و فعالان رسانهای استان گیلان خبر داد و اظهار داشت: جشنواره «حبیب» با بهرهگیری از سیره مؤمنین اهل رسانه همچون «حبیب نجار» که از این شخصیت در سوره آل یاسین یاد شده است، برگزار خواهد شد.
وی با تأکید بر ضرورت انعکاس تلاش مجموعههای دینی و گروههای جهادی بهویژه در رزمایش مواسات و دفاع از نظام سلامت افزود: این مجاهدتها با بهرهگیری از آموزههای دینی و باورمندی به عمل نیک انجام گرفته است فلذا رهبر معظم انقلاب اسلامی خواستار بروز و ظهور آوینیها برای روایت فتحی دیگر شدند.
مهدوی با بیان اینکه امروز رسانه بیشتر از هر دوره دیگری اثرگذاری دارد، خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی برای اینکه بتواند کارکردهای اجتماعی تشکلهای دینی اعم از هیئتهای مذهبی، طلاب جهادی، فعالان فرهنگی، هیئتامنای مساجد و ... را انعکاس دهد اقدام به برگزاری جشنواره حبیب کرده است، زیرا فعالیت رسانهای حضور در میدان جنگ روایتهاست.
وی برگزاری جشنواره حبیب را ابتکار سازمان تبلیغات اسلامی استان گیلان دانست و تأکید کرد: هدف از برگزاری جشنواره حبیب این است که تشکلهای دینی در کنار فعالیتهای اجتماعی و تبلیغی، فعالیت مؤثر رسانهای در فضای مجازی داشته باشند.
وی با اشاره به ارسال ۶۰۰ اثر از ۱۵۰ تشکل دینی به نخستین جشنواره استانی حبیب در گیلان، تصریح کرد: امیدواریم شاهد جهش تولیدات هیئتهای مذهبی و تشکلهای دینی و قرآنی در جشنواره امسال باشیم.
مهدوی با بیان اینکه جشنواره حبیب در چهار محور اصلی برگزار میشود، خاطرنشان کرد: تعظیم شعائر دینی با هدف انعکاس عملکرد تشکلهای فرهنگی، دینی و قرآنی در برگزاری مراسم مذهبی مانند محرم و صفر و اربعین و اطعام غدیر و نیمه شعبان و ... نخستین محور است.
وی دومین محور جشنواره مذکور را خدمات اجتماعی تشکلهای دینی و هیئتهای مذهبی و مؤسسات قرآنی و مساجد و پایگاههای بسیج دانست و متذکر شد: همه خدمات اجتماعی یک تشکل دینی بهویژه در نهضت مواسات و امور خیریه بهداشت و درمان مورد توجه این جشنواره است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان جمعیت، خانواده، ازدواج آسان، به هنگام و پایدار، فرزندآوری، سبک زندگی اسلامی و تربیت نسل حسینی را محور سوم جشنواره حبیب دانست و افزود: محور سوم یکی از اولویتهای گفتمانی سازمان تبلیغات اسلامی و یکی از محورهای مهم جشنواره حبیب است؛ لذا هنرمندان و فعالان رسانهای میتوانند در این محور شرکت کنند.
وی با بیان اینکه کشور و استان گیلان با خطر پیری جمعیت مواجه است، تأکید کرد: متأسفانه شاهد روند مناسبی در نظام بهداشتی کشور نیستیم که به پیر شدن جمعیت کمک میکند؛ در واقع عدم حمایت از فرزندآوری بیشتر و افزایش پدیده سقط جنین و جایگزین کردن عمل سزارین بهجای زایمان طبیعی و ... منجر به پیر شدن جمعیت شده است.
مهدوی با ابراز تأسف از پرورش حیوان خانگی بهجای فرزند، تصریح کرد: مشکل ما حمایت از حیوانات نیست، اما با ترویج فرهنگ نگهداری از حیوان بهجای فرزند مخالفت داریم، زیرا عواطف مادری خرج حیوانی میشود که به عالم وحش تعلق دارد و باید رها شود؛ خانه محل پرورش خلیفهالله است نه حیوان.
وی با بیان اینکه محور چهارم جشنواره در حوزه فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی مساجد و ائمه جماعت محله است، تصریح کرد: آثار ارسالی به جشنواره حبیب باید در چهار قالب مستند، فیلم کوتاه، کلیپ و نماهنگ حداقل ۲۳ دقیقهای و در قالبهای رایج ویدیویی باشد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان از پیشبینی امتیازات ویژه برای آثار ارسالی از شهرستانها خبر داد و خاطرنشان کرد: تولیدات در دو بخش فنی (تصویر، صدا، تدوین و کارگردانی) و محتوایی (فیلمنامه) بررسی میشود؛ همچنین خلاقیت در انتقال پیام، نکات برجسته، توجه به زبان محلی و مؤلفههای بومی در ارزیابیها مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی پایان دی ۱۴۰۰ را آخرین مهلت ارسال آثار دانست و افزود: علاقهمندان میتوانند تولیدات خود را بهصورت لوح فشرده به ادارات تبلیغات اسلامی شهرستانها تحویل دهند؛ همچنین امکان بارگذاری فایل در سایت سازمان تبلیغات اسلامی و ارسال فایل به شماره ۰۹۲۰۲۳۱۷۰۱۱ وجود دارد.
مهدوی با بیان اینکه آثار ارسالی باید مربوط به دو سال اخیر باشد و امکان ارسال چندین اثر در هر بخش وجود دارد، تأکید کرد: اختتامیه جشنواره در نیمه دوم اسفند ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.
وی از برگزاری دورههای آموزشی هنر و رسانه در راستای جشنواره حبیب خبر داد و اظهار داشت: این دورهها که در آبان و آذر برگزار خواهد شد به آموزش تصویر و تدوین و کارگردانی و سوژه یابی جهت ارتقای کیفیت تولیدات اختصاص دارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان جشنواره حبیب را زمینهساز رشد و ارتقای بسیج رسانهای مردمی بهمنظور مقابله با تهاجم فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: جشنواره حبیب به دنبال الگوگیری از شخصیتهای مجاهد رسانهای است، زیرا دین باوران در جنگ رسانهای باید رسانه را جدی بگیرند.
وی از رسانههای انقلابی خواست مصون از درگیریهای جناحی و باندی باشند و تأکید کرد: متأسفانه تقوای رسانهای مورد غفلت واقع شده و بهواسطه همین عدم تقوا از ظرفیت رسانهای مؤمنانه جهت صفآرایی مقابل دشمن مشترک اسلام و ایران بهرهگیری نشده است. امروز دشمن از رسانه برای مسخ کردن هویت فردی و جمعی و دینی و سیاسی و ملی و فرهنگی و اقتصادی نهایت بهرهبرداری را دارد، اما هنوز جبهه خودی بهویژه تشکلهای دینی و مذهبی از ظرفیت رسانهای در دسترس خویش برای دفاع از هویت دینی و ملی ایران استفاده نمیکند و بخش عمدهای از هنر و توانمندی رسانهای ما در امور سطحی و کاذب با محوریت خودخواهیهای شخصی و حزبی و جناحی به هدر میرود.
مهدوی جشنواره حبیب را نوعی جهت دهی به جامعه دینی برای آغاز مجاهدت رسانهای و تبلیغی دانست و افزود: تشکلهای دینی و مجموعههای مذهبی و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نقش آفرین اصلی این هماورد رسانهای آخرالزمانی باشند. همانگونه که شهید حسین فهمیدهها با بستن نارنجک به دور کمر خویش از هجوم دشمن جلوگیری کردند، امروز نیز جوانان و نوجوانان هیئتی باید با گوشیهای موبایل خود به جنگ رسانهای هویت سوز دشمن بروند.
وی با بیان اینکه باید از فرصت جشنواره حبیب برای فریاد زدن خطرات تهاجم فرهنگی و مسخ هویتی استفاده کنیم، متذکر شد: حجم صدمات تهاجم کرونا بهمراتب کمتر از فرهنگ مهاجمی است که مقام مادری را تنزل داده و خانواده را مسخ کرده است، زیرا کرونا موجب اختلال در فضای ریه و تنفس میشود، اما ویروس غرب زدگی در عقلانیت اختلال ایجاد میکند و اصالت انسانی را از بین میبرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به افزایش آمار طلاق، تأکید کرد: جوانان در برزخ کاهش سن بلوغ و افزایش سن ازدواج هستند و جشنواره حبیب باید فراتر از مسائل سیاسی و جناحی، پژواک مطالبه جامعه بهویژه نسل جوان باشد.
انتهای پیام/