حملات مرگبار در افغانستان هزار کشته و زخمی طی ۳ ماه گذشته برجا گذاشت

در نتیجه حملات خشونت‌بار در افغانستان طی سه ماه گذشته، بیش از ۴۰۰ غیرنظامی جان باخته و نزدیک به ۵۲۰ تن دیگر زخمی شدند. مسئولیت این حملات را داعش بر عهده گرفته است.
کد خبر: ۴۸۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰ - 04November 2021

حملات مرگبار در افغانستان هزار کشته و زخمی طی ۳ ماه گذشته برجا گذاشتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پس از تسلط طالبان بر کابل، در جریان سه ماه گذشته دستکم چهار حمله انتحاری و انفجاری مرگبار در افغانستان صورت گرفته است.

در نتیجه این حملات، بیش از ۴۰۰ غیرنظامی که عمدتاً شیعیان و هزاره‌ها بوده، شهید و نزدیک به ۵۲۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

با آن‌که داعش به‌صورت آشکار مسوولیت این حملات را برعهده گرفته، طالبان، اما این گروه را تهدیدی علیه امنیت ملی افغانستان نمی‌دانند و مدعی هستند که داعش وجود فیزیکی در افغانستان ندارد.

مسوولان در حکومت سرپرست طالبان تأکید دارند که گروه داعش سرکوب شده و فعالیت ملموسی ندارد و مسوولان مردم اطمینان می‌دهند که «عوامل فتنه» را در افغانستان از بین می‌برند و هر گروهی که بخواهند امنیت را اخلال کنند، سرکوب خواهد شد.

طالبان در بیست‌وچهارم مرداد ماه سال جاری پس از سقوط حکومت پیشین، بر افغانستان تسلط یافت. با آمدن طالبان مردم احتمال می‌دادند که دیگر شاهد خشونت و جنگ نخواهند بود؛ اما دیری نپایید که داعش تحرکات خود را آغاز کرد و نخستین حمله مرگبار خود را در فرودگاه کابل انجام داد. در آن حمله که در چهاردم شهریور انجام شد، دستکم ۱۸۳ نفر از جمله ۱۳ نیروی آمریکایی کشته و نزدیک به ۲۰۰ نفر دیگر که همه شهروندان افغانستان بودند، زخمی شدند. این حمله مرگ‌بارترین حمله پس از به قدرت رسیدن طالبان به حساب می‌آید. گروه داعش، یک روز پس از این حمله، مسوولیت آن را برعهده گرفت و از عامل انتحاری به نام «عبدالرحمن لوگری» یاد کرد.

پس از این حمله، گروه داعش در شانزدهم مهر یک حمله انتحاری را در «مسجد گذر سیدآباد» قندوز در میان نمازگزاران انجام داد. براساس آمار‌های برخی رسانه‌ها و منابع مردمی، در نتیجه این حمله انتحاری ۱۵۰ نمازگزار که همه از مذهب شیعه و هزاره بودند، شهید و نزدیک به ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند. اما آمار‌هایی که توسط برخی دیگر از نهاد‌های خبری منتشر شد، تلفات این رویداد را ۵۰ شهید و ۱۴۳ زخمی اعلام کرد. مسوولیت این حمله را نیز گروه داعش برعهده گرفت. این گروه اعلام کرد که این حمله توسط «محمد اویغوری» انجام شده است. این حمله خشم مردم را برانگیخت و آن‌ها از تأمین نشدن امنیتشان توسط طالبان انتقاد کردند. اهالی محل شماری از جان‌باختگان این رویداد را در قبرستانی کنار هم به خاک سپردند.

یک هفته بعد گروه داعش حمله مشابهی را در مسجد شیعیان در ولایات قندهار انجام داد. این حمله در بیست‌وسوم مهر ماه سال جاری در «امام‌بارگاه فاطمیه» صورت گرفت. قربانیان این حمله انتحاری، نمازگزارانی بودند که برای ادای نماز جمعه به این مسجد رفته بودند. در این حمله ۶۳ نمازگزار شهید و ۹۰ تن دیگر زخمی شدند. داعش مسوولیت این حمله را برعهده گرفت. این گروه عاملان این حمله را «انس خراسانی و ابوعلی البلوشی» نام برد و گفت که آنان دو حمله انتحاری را در میان نمازگزاران شیعه در قندهار انجام داده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، گروه داعش روز سه‌شنبه، یازدهم آبان، بر بیمارستان سردار محمدداوود خان حمله کرد. این گروه مسوولیت این حمله را برعهده گرفت و گفت که ۵ مهاجم به‌صورت هماهنگ به این بیمارستان حمله کرده‌اند. این حملات حوالی ساعت ۱۲:۰۰ روز سه‌شنبه انجام شد و تا ساعت ۷ شب ادامه داشت. مهاجمان در ابتدا یک حمله انتحاری را در داخل بیمارستان انجام دادند و سپس با نیرو‌های طالبان به درگیری پرداختند. طبق آماری که خبرگزاری فرانس پرس منتشر کرد، در این حمله ۱۹ نفر کشته و حدود ۵۰ تن دیگر زخمی شدند. ذبیح‌الله مجاهد، اما گفت که در این رویداد ۷ تن از جمله ۳ سه زن، یک کودک و ۳ نیروی امنیتی طالبان کشته و ۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

این حمله واکنش‌های بین‌المللی زیادی را در پی داشت. شماری از کشور‌ها و نهاد‌های حقوق بشری این حمله را محکوم کرده و آن را نقض حقوق بشر خواندند. اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن حمله بر بیمارستان نظامی سردار محمد‌داوود خان، آ‌ن را خلاف حقوق اساسی بشر و نقض آشکار ارزش‌های اسلامی خواند و گفت که اماکن بهداشتی درمانی و غیرنظامیان نباید هدف قرار گیرند. این اتحادیه تأکید کرد که چنین حملاتی در افغانستان مانع جدی برای صلح و امنیت است و عاملان اینگونه حملات باید پاسخگو باشند. سازمان جهانی بهداشت ضمن ابراز تسلیت به خانواد‌های قربانیان، اعلام کرد که تأسیسات و مراکز درمانی نباید هدف حمله قرار گیرد. همچنین وزارت‌های خارجه ایران و ترکیه نیز نسبت به این حمله واکنش نشان داده و آن را یک عمل غیرانسانی دانستند.

داعش در حالی به حملاتش شدت بخشیده که طالبان این گروه را تهدیدی برای امنیت افغانستان نمی‌دانند. بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت سرپرست طالبان، گفت داعشی که در افغانستان نام برده می‌شود، داعش «سوریه و عراق» نیست و این گروه وجود فیزیکی در افغانستان ندارد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها