تحلیلگر مسائل افغانستان:

طالبان با تشکیل حکومت فراگیر امنیت را در افغانستان برقرار کنند

روحی‌صفت گفت: انتظار می‌رود طالبان سر عقل آمده و حکومت فراگیر تشکیل دهند تا ضمن جلب اعتماد مردم افغانستان، امنیت هم برقرار شود.
کد خبر: ۴۸۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰ - 06November 2021

طالبان با تشکیل حکومت فراگیر امنیت را در افغانستان برقرار کنند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محسن روحی صفت» تحلیلگر مسائل افغانستان در گفت‌وگویی در ارزیابی خود از وضعیت فعلی افغانستان با توجه به حوادث تروریستی که طی هفته‌های اخیر رخ داده، اظهار داشت: یکی از تحولات مهمی که موجب شد آمریکا از افغانستان خارج شود و دولت را به طالبان تحویل دهد، این بود که بدون هیچ‌گونه توافق و نتیجه‌ای به دنبال انتقال حکومت بودند و اکنون این کشور در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد و طالبان هم نتوانسته دولت جایگزین را مستقر کند.

وی خاطرنشان کرد: این وضعیت نتیجه یک نوع شبه کودتا در افغانستان بود در حالی که مذاکراتش صورت گرفته و طالبان هم با تعدادی از احزاب و گروه‌ها بر سر حکومت انتقالی مذاکره می‌کرد، اما به نظر می‌رسد افرادی از سازمان اطلاعاتی کشور همسایه جنوبی یعنی پاکستان و برخی از اعضای طالبان این کودتا را ترتیب دادند و در حالی که قرار نبود وارد کابل شوند با تبانی این کار صورت گرفت.

 دیپلمات پیشین کشورمان معتقد است: چنین وضعیتی نشان دهنده این است که تشکیلاتی در افغانستان و کابل مستقر شده و از شکاف عمیقی در میان خودشان برخوردار هستند؛ و هر طرفی تلاش می‌کند تا قدرت کامل را به دست آورد برای همین است که شاهد انفجار‌ها و حوادث تروریستی در قندوز، قندهار و کابل هستیم.

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه همچنین اظهار کرد: به نظر می‌رسد این تحولات به‌نوعی تسویه حساب داخلی باشد که نیرو‌ها و افرادی در آن مشارکت دارند. در واقع نیرو‌هایی مانند داعش ارتباطاتی با برخی از افراد طالبان دارند و چنین اقداماتی را انجام می‌دهند. دیدیم که در حمله به یک بیمارستان در کابل فرمانده لشکر کابل که از طالبان بود کشته شد. همچنین اولین کسی که وارد ارگ شده و آنجا را گرفت هم کشته شد. همه این‌ها نشان می‌دهد نوعی تسویه حساب درونی در میان طالبان شکل گرفته که هر کدام سعی دارند قدرت را تثبیت کنند.

روحی صفت ادامه داد: ملابرادر در اولین مصاحبه‌اش گفته بود که احتمالاً پایتخت را از کابل به قندهار می‌برند. آن‌ها تصور می‌کردند قندهار که مرکز رهبرشان ملا هیبت الله است جای امن تری می‌باشد، اما در این مدت شاهد بودیم که شخص ملاهیبت الله هنوز به کابل نیامده و وارد فعالیت نشده است. این نشان می‌دهد که آن‌ها هنوز احساس ناامنی می‌کنند.

وی با بیان این که بخشی از طالبان، کابل را هم گرفتند به این معنا است که به دنبال تثبیت قدرت و کار زدن بقیه هستند، نتیجه این کار را چیزی جز آشوب، جنگ داخلی و تشتت و ناآرامی در افغانستان ندانست.

 دیپلمات پیشین کشورمان در ادامه بیان کرد: کشور‌های خارجی نیز تا حدی می‌توانند تأثیرگذار باشند، اما باید قبل از اینکه این وقایع به وقوع بپیوندد تلاش می‌کردند که حکومت فراگیر شکل بگیرد، اما این کار عملی نشد. حتی متدولوژی آمریکا هم بسیار غلط بود که به همسایگان فرصت ظهور نمی‌داد. تصور می‌کرد نیازی به مشارکت دیگران ندارد، اما ثابت شد که به‌طور کامل نمی‌توانند این کار را انجام دهند و ما امروز شاهد ادامه بی‌ثباتی هستیم. انتظار می‌رود طالبان سر عقل آمده و حکومت فراگیر تشکیل دهند تا ضمن جلب اعتماد مردم افغانستان، امنیت هم برقرار شود.

روحی صفت همچنین گفت: سیاست ما هم این است که بحران تشدید نشود، وضعیت آرام‌تر گردد و منافعمان را حفظ کنیم. این سلسله اقدامات و نشست‌هایی که با همسایگان نیز برقرار شده باید منجر به رایزنی‌هایی برای نزدیکی دیدگاه‌ها گردد تا بتواند تأثیرگذار باشد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها