دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نبرد سرنوشت‌ساز در قلب یمن/ چرا فتح «مأرب» برای انصار الله اهمیت راهبردی دارد؟

بعد از شکست‌های پی در پی نیرو‌های ائتلاف متجاوز سعودی در جبهه‌های مختلف استان «مأرب» حالا آمریکا نگران سقوط این استان توسط نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شده است.
کد خبر: ۴۸۷۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۳ - 07November 2021

نبرد سرنوشت‌ساز در قلب یمن/ چرا فتح «مأرب» برای انصار الله اهمیت راهبردی دارد؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بعد از ماه‌ها جنگ در مأرب یمن اکنون نشانه‌های پیروزی «انصارلله» در این نبرد آرام آرام آشکار می‌شود. با تسلط نیرو‌های «انصارالله» بر تمامی مناطق جنوبی استان مأرب صدای سقوط این استان توسط نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به گوش می‌رسد. این وضعیت به صورتی است که ترس از شکست را بعد از چند سال جنگ در یمن در وجود عربستان انداخته است. از طرف دیگر نیز به خوبی شاهد هستیم که نگرانی‌های آمریکا هم به عنوان پشتیبان عربستان سعودی در این نبرد تجاوزکارانه نیز روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

البته این پیروزی‌های اخیر «انصارالله» به هیچ عنوان تصادفی و اتفاقی نیست، بلکه این نیروی مقاومت بعد از چند سال نبرد در نقاط مختلف کشور یمن، ضمن آموزش و کسب تجربه‌های لازم برای حضور و پیروزی در جبهه‌های نبرد و تجهیز به سلاح‌های جدید ازجمله توانمندی‌های موشکی حالا به یک عنصر تعیین کننده در منطقه به خصوص در جنگ یمن تبدیل شده است.

دست پر نیرو‌های «انصارالله» یمن در جنگ با ائتلاف متجاوز سعودی آنجایی خود را نشان داده است که این نیروی مقاومت مردمی به توانایی غافلگیرکننده‌ای در حمله و ضربه زدن به منافع راهبردی عربستان سعودی دست پیدا کرده است. در واقع بعد از اینکه نیرو‌های «انصارالله» به توانمندی موشکی قابل توجهی در هدف قرار دادن شهر‌های مرزی عربستان با یمن، مراکز نظامی و تاسیسات نفتی این کشور دست پیدا کردند آنجا بود که شاهد تغییر موازنه قوا به نفع نیرو‌های «انصارالله» شدیم.

البته هرچه از زمان شروع جنگ در «یمن» می‌گذشت، شاهد افزایش سطح توانمندی‌های نظامی «انصارالله» یمن بودیم به‌صورتی که بعد از دستیابی به توان موشکی مشاهده کردیم که این نیروی مقاومت مردمی یمن به تکنولوژی ساخت و استفاده از پهپاد دست پیدا کرد و در کنار توان موشکی با استفاده از پهپاد نیز مواضع ائتلاف متجاوز سعودی چه در داخل کشور یمن و چه در داخل خاک عربستان سعودی را مورد هدف قرار داد.

حال به اهمیت و جایگاه استان «مأرب» در یمن و نقش تعیین کننده آن می‌پردازیم. استان «مأرب» در ۱۷۰ کیلومتری شمال شرقی «صنعاء» پایتخت یمن قرار دارد و اگر به خاطر داشته باشیم تمرکز ابتدایی درگیری‌های یمن بر روی همین استان قرار داشت؛ البته علت راهبردی بودن این استان را می‌توانیم حضور نیرو‌های «منصور هادی» و ائتلاف متجاوز سعودی در این استان بدانیم. بر این اساس آزادسازی استان «مأرب» را می‌توان بزرگترین دستاورد نظامی نیرو‌های «انصارالله» دانست که قطعا معادلات نظامی میدان جنگ یمن را به نفع نیرو‌های مقاومت و ارتش یمن تغییر خواهد داد.

بر این اساس، با توجه به آخرین وضعیت و تحولات میدانی جنگ یمن و تسلط نیرو‌های «انصارالله» بر مناطقی، چون «الجوبه» و «جبل مراد» شاهد عقب‌نشینی و بریده شدن دست نیرو‌های ائتلاف متجاوز سعودی از اغلب نواحی استان «مأرب» هستیم. همزمان باید این عقب‌نشینی نیز می‌بینیم که این مناطق تحت کنترل نیرو‌های دولت نجات ملی و «انصارالله» قرار گرفته است. تمامی این وقایع موجب شده است تا ارتش ملی یمن دست بالا را در معادلات جنگ یمن پیدا کند و در آستانه کسب پیروزی کامل بر ائتلاف متجاوز سعودی قرار بگیرد.

نکته مهم دیگر اینجاست که از آنجایی که استان «مأرب» اولین خط دفاعی نیرو‌های ائتلاف سعودی است با شکسته شدن این خط تمامی منافع نیرو‌های «منصور هادی» و ائتلاف متجاوز سعودی به خطر خواهد افتاد و از این روی می‌بینیم که عربستان سعودی به دنبال فراهم کردن زمینه دخالت دادن آمریکا در جنگ یمن بخصوص در وقایع اخیر استان «مأرب» است تا بلکه در عین ناامیدی بتواند زمان آزادسازی این شهر توسط نیرو‌های «انصارالله» را حداقل به عقب بیاندازد.

در آخر اینکه تسلط کامل نیرو‌های «انصارالله» بر استان «مأرب» راه را برای مقابله هرچه بیشتر و بهتر با اقدامات نظامی آمریکا در یمن هموار می‌کند و آمریکا نیز که خواستار چنین وضعیتی نیست تمام سعی و تلاش خود را می‌کند تا با انجام پشتیبانی‌ها و ارائه خدمات لجستیکی مانع از پیشروی نیرو‌های «انصارالله» شوند. ضمن اینکه استان «مأرب» به دلیل دارا بودن منابع فراوان نفت و گاز نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در تامین انرژی مناطق مختلف «یمن» دارد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار