عطوان بررسی کرد؛

سعودی از پیشروی یمنی‌ها در مأرب عصبانی شدند

تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به پیشروی نیرو‌های یمنی در نبرد «مأرب» و تلاش سعودی برای پایان جنگ یمن، گفت: سعودی‌ها در لبنان نیز همچون یمن در مخمصه بسیار بدی قرار گرفته اند.
کد خبر: ۴۸۷۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰ - 08November 2021

سعودی از پیشروی یمنی‌ها در مأرب عصبانی شدندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب اخیراً یک فایل ویدئویی را در خصوص آخرین تحولات عملیات آزادسازی شهر «مأرب» یمن و سردرگمی عربستان سعودی در این شهر، منتشر کرده است.

عطوان در این زمینه تأکید کرده است: سعودی‌ها به شدت ناراحت و عصبانی هستند. علت اصلی و اساسی این مسأله هم آن است که یمنی‌ها توانسته‌اند پیشروی‌های گسترده‌ای را در نبرد مأرب محقق سازند. یمنی‌ها طی هفته‌های اخیر موفق شدند شهر «الجوبه» در مأرب را به طور کامل فتح کنند. شهر مأرب هم اکنون از سه محور تحت محاصره یمنی‌ها قرار دارد. نیرو‌های یمنی همچنین توانسته‌اند به سد مأرب برسند.

این تحلیلگر مشهور جهان عرب در ادامه نیز افزوده است: گروه‌های مسلح تحت الحمایه عربستان سعودی به دنبال پیشروی‌های گسترده نیرو‌های یمنی در مأرب، بیانیه مشترکی را صادر و در آن اعلام کردند که ریاض، آن‌ها را تنها گذاشته است. این گروه‌ها صراحتاً از منصور هادی به عنوان یک عنصر شکست خورده یاد کرده و عنوان کردند که او نتوانسته است دستاوردی در شهر مأرب کسب کند.

عطوان همچنین تصریح کرده است: واقعیت این است که بیانیه مذکور یک بیانیه بی سابقه بود. این برای اولین بار است که متحدان عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای صراحتاً از مقامات این کشور انتقاد می‌کنند. آن‌ها خطاب به ریاض اعلام کردند که مأرب در حال سقوط است. بدیهی است که اگر مأرب به طور کامل به دست یمنی‌ها بیفتد، عربستان سعودی از حجم عظیمی از منابع نفتی، گازی و … در این شهر محروم می‌شود.

سردبیر روزنامه عرب زبان رأی الیوم یادآور شده است: اگر مأرب به دست یمنی‌ها بیفتد باید جنگ یمن را تمام شده دانست. عربستان سعودی خود به خوبی به این مسأله واقف است. اکنون سؤال این است که یمنی‌ها چگونه موفق به تحقق دستاورد‌های گسترده در مأرب شدند؟

وی افزود: پاسخ به سؤال مذکور این است که یمنی‌ها به خوبی دریافتند که چگونه باید با سعودی‌ها مقابله کنند. آن‌ها به همین منظور، مناطق جنوبی عربستان از جمله جیزان، نجران، عسیر و أب‌ها را به شدت بمباران کردند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اهداف سعودی را به دقت مورد اصابت قرار دادند و توانستند پیروزی‌های زیادی را در نبرد مأرب کسب کنند. سعودی‌ها مسیر مذاکره با ایران را برگزیدند، زیرا گمان کردند که شاید ایران بتواند آن‌ها را در مأرب نجات دهد.

عطوان تصریح کرد: سعودی‌ها به همتایان ایرانی خود اعلام کردند که ما می‌خواهیم از شر جنگ یمن خلاص شویم. پاسخ ایرانی‌ها چه بود؟ ایرانی‌ها پاسخ دادند که تصمیم گیری درباره یمنی‌ها در دست خود یمنی‌ها است. باید به این مسأله اشاره کنم که سعودی‌ها در لبنان نیز همچون یمن در مخمصه بسیار بدی گرفتار شده‌اند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار