توصیه دادستان کل کشور به کارشناسان دستگاه قضا برای جلوگیری از اطاله دادرسی

حجت‌الاسلام منتظری گفت: کانون کارشناسان و مرکز مشاورین باید آسیب‌هایی را که در دستگاه قضائی در حوزه وکالت و کارشناسی داریم، شناسایی کنند تا از اطاله دادرسی هم جلوگیری شود.
کد خبر: ۴۸۸۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵ - 08November 2021

به گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، حجت‌‌الاسلام «محمدجعفر منتظری» بعداز ظهر امروز (دوشنبه) در نشست کارآموزان کارشناسان رسمی استان تهران اظهار داشت: از اصول پذیرفته شده رایج در بین عقلای عالم در تمام اعصار و قرون عبارت است از رجوع جاهل به عالم؛ شرع مقدس اسلام نیز این اصل عقلایی را امضا کرده است.

وی با بیان اینکه انسان در هر رتبه‌ای از علم و دانش که باشد در حوزه‌های دیگر جاهل است، افزود: در تحقق عدالت در جامعه وقتی افرادی برای احقاق حق نیاز دارند به شخصی مراجعه کنند، خواسته یا ناخواسته به افرادی مراجعه می‌کنند که در این حوزه تخصص دارند.

منتظری بیان کرد: دستگاه عدالت را اگر به یک پرنده تعبیر کنیم، قطعاً جامعه وکلا و جامعه کارشناسی بال‌های این پرنده هستند.

دادستان کل کشور گفت: امروز حوزه قضائی و مراجعات مردم در محاکم بسیار گسترده است و این مراجعه برای احقاق حق، قاضی را ملزم به استفاده از نظر کارشناس در یک امر خاص می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی قاضی یک امر را به حوزه کارشناسی ارجاع می‌دهد، نظر کارشناس یک نظر پایه عدالت است.

منتظری بیان کرد: وای به حال کارشناسی که بر اساس جهل، رابطه یا پول برخلاف حق نظر بدهد؛ چرا که قاضی بر اساس نظر کارشناس حکم می‌دهد؛ هرچند نظر کارشناس برای قاضی طریقت دارد نه موضوعیت.

وی بیان کرد: آن زمانی که قلم کارشناسی را بر روی کاغذ می‌برید، فقط خدا را ببینید و اگر در موضوعی اشراف لازم را ندارید، حتماً از اظهار نظر کارشناسی خودداری کنید.

دادستان کل کشور گفت: کانون کارشناسان و مرکز مشاورین باید آسیب‌هایی را که در دستگاه قضائی در حوزه وکالت و کارشناسی داریم، شناسایی کنند تا از اطاله دادرسی هم جلوگیری شود.

منتظری تصریح کرد: همان‌گونه که قاضی در امر قضاوت باید چشمش را ببندد و نبیند طرف دعوا کیست و حکم صادر کند، شما هم به عنوان کارشناس باید همین‌گونه رفتار کنید.

وی گفت: در امر کارشناسی سعی کنید که همیشه به دنبال دانش و رشته‌ای که در آن تخصص دارید، باشید.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها