دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ایران و ۱+۴ در مذاکرات پیش رو چه انتظاراتی از یکدیگر دارند؟

روند پیگیری پرونده مذاکرات وین در دولت سیزدهم نسبت به رویکرد دولت دوازدهم که «هر توافقی بهتر از عدم توافق» است، متفاوت شده و به این‌که «تا همه چیز مورد موافقت قرار نگیرد، توافق انجام نشده است.» تغییر کرده است؛ لذا باید دید نتیجه مذاکرات در دوره جدید به چه سرانجامی خواهد رسید.
کد خبر: ۴۸۸۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 13November 2021

ایران و ۱+۴ در مذاکرات پیش رو چه انتظاراتی از یکدیگر دارند؟به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، تاکنون شش دور از مذاکرات وین میان ایران و دیگر اعضای توافق هسته‌ای و با حضور هیأت آمریکا در محل مذاکرات انجام شده است.

ایران و آمریکا از زمان خروج ایالات متحده به بعد مذاکرات مستقیمی نداشته‌اند و از طریق نمایندگان دیگر کشور‌های عضو کمیسیون مشترک برجام از مواضع یکدیگر مطلع می‌شدند؛ همچنین مذاکرات وین از ماه ژوئن و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به منظور بررسی نتایج مذاکرات قبلی و تشکیل تیم مذاکراتی جدید ایران متوقف شده بود.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ایران به دنبال مذاکره برای مذاکره نیست بلکه به دنبال مذاکرات نتیجه محور است و مقدماتی که برای این مذاکرات آماده شده، برای این است که این مذاکرات از بن‌بست وین خارج شود، اما اگر آمریکا بخواهد به روال قبل ادامه دهد، شرایط سختی وجود خواهد داشت.

این مذاکرات در حالی آغاز خواهد شد که برنامه‌های هسته‌ای کشور در ماه‌های گذشته روندی رو به پیشرفت داشته است؛ چنان که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جدیدترین توضیحات خود پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای کشور اعلام کرد که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد کشور از ۲۱۰ کیلوگرم عبور کرده و تاکنون نیز ۲۵ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد تولید شده است.

ناظران معتقدند که ایران بار‌ها اعلام کرده که اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند ما نیز به تعهدات برجامی خود عمل می‌کنیم؛ اما مشکل این است که طرف مقابل قصد عمل به تعهدات خود را ندارد و اگر بخواهند با همان سیاستی که در شش دور گذشته در مذاکرات وین از خود نشان دادند عمل کنند، دور جدید مذاکرات نیز نتیجه‌ای نخواهد داشت مگر آنکه آمریکایی‌ها سیاست‌های خود را عوض کرده باشند.

حال که بعد از گذشت حدود چند ماه از آخرین دور مذاکرات احیای برجام ایران تصمیم به از سرگیری این مذاکرات گرفته است کارشناسان معتقدند باید درباره نحوه و شرایط پیشروی در مذاکرات به نکات بسیاری توجه شود؛ آنان بر این باورند که ایران علاقمندی و پایبندی خود را به توافق برجام و مذاکرات ثابت کرده و دولت سیزدهم نیز که کار خود را چندماهی می‎شود که آغاز کرده علاقمند به ادامه مذاکرات برجامی است، چرا که آقای رئیسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری قول‌هایی را در این باره داده بود و حالا نیاز است برای اجرای این قول‌ها دست به کار شود، چرا که احقاق این وعده دولت می‌تواند به عملی شدن وعده‌های دیگر نیز کمک کند.

بنا بر موارد ذکر شده بازگشت آمریکا به برجام با هدف لغو تحریم‌ها امری بعید است. از این منظر است که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند، مسئله اصلی رفع تحریم‌ها است و بازگشت آمریکا به برجام اساسا مسئله نیست.

ایشان همچنین این احتمال که بازگشت آمریکا به برجام می‌تواند با هدف ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران باشد را مطرح کردند. سیاست خارجه به یکی از پارامتر‌های موثر در انتخابات‌های جمهوری اسلامی ایران تبدیل گشت و این اتفاق زمینه سو استفاده برخی گروه‌های خارجی و داخلی را فراهم کرد.

برخی از افراد و گروه‌ها با تحریف وقایع، به راحتی ناکارآمدی‌ها و ناتوانی‌ها را به عوامل خارجی گره زده و از پاسخگویی فرار می‌کردند. البته این اتفاق مسبوق به سابقه است که افرادی از تیم مذاکره کننده به صراحت و به طور مستقیم به طرف خارجی اذعان و اعلام کنند که پیروزی آن‌ها در گرو گرفتن امتیازاتی است.

شاید از همین باب بود که شعار هر توافقی بهتر از عدم توافق است توسط دولت در مذاکرات برجام مطرح شد؛ چرا که جدای از منافع و خطوط قرمز کشور، منافع حزبی و سیاسی مطرح بوده است.

پالس‌هایی نیز از داخل تیم بایدن مطرح شده است که به جهت حفظ تیم فعلی در قدرت و پیشبرد اهداف آمریکا بالاجبار باید امتیازاتی را به طرف ایرانی داد اما این امتیازات نهایتا باید همانند واردات هواپیما‌های مسافربری قبل از انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۴ باشد.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار