رییس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان یزد در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نقش ناجا در ایجاد امنیت اقتصادی می‌تواند پشتیبان خوبی برای رونق تولید و اشتغال باشد

حجت‌الاسلام «زارع» گفت: نقش ناجا در ایجاد امنیت اقتصادی می‌تواند پشتیبان خوبی برای رونق تولید و اشتغال و نقطه امیدی برای مردم باشد و بستر رونق اقتصادی و مقابله با فساد را مهیا سازد.
کد خبر: ۴۸۸۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴ - 13November 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، از آغازین روز‌های پیروزی شکوهند انقلاب اسلامی ایران تا روایت‌های ماندگار هشت سال دفاع مقدس تا امروز که در طلیعه گام دوم انقلاب قرار داریم، همواره دشمن از سنگر‌های مختلف و با ابزار و شیوه‌های متنوع نظام اسلامی را هدف قرار داده است و سعی بر تضعیف ارزش‌های انقلابی، توان و عزت این مرز و بوم دارد.

یکی از سازمان‌هایی که همواره در میدان دشمن شناسی به دنبال ایجاد بصیرت است سازمان عقیدتی سیاسی است. سازمان عقیدتی سیاسی ناجا نیز مانند سایر سازمان‌های عقیدتی سیاسی در نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران دارای وظایفی است که علاوه بر آموزش عقیدتی و سیاسی پرسنل جهت رشد مذهبی و سیاسی آنان، بر حفظ ارزش‌ها و عمل به‌موازین اسلامی در تمامی زمینه‌ها نظارت می‌کند و در راستای ایجاد بصیرت و دشمن شناسی گام برمی دارد.

از این رو با حجت الاسلام «اصغر زارع» رییس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان یزد به گفت‌وگو پرداختیم. وی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در یزد، به تبیین وظایف سازمان عقیدتی سیاسی و نقش نیروی انتظامی در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:

نقش ناجا در ایجاد امنیت اقتصادی می‌تواند پشتیبان خوبی برای رونق تولید و اشتغال باشد

دفاع‌پرس: سازمان عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی چه وظایفی دارد؟

حوزه عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی در زمان انقلاب و در زمان امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) پایه‌گذاری شد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی از الهامات الهی بر امام بزرگوار بود که امام این تصمیم را گرفتند و در تمام نیرو‌های مسلح یک نهادی ایجاد شد که در نیروی انتظامی و ارتش به عنوان سازمان عقیدتی سیاسی و در سپاه به عنوان نهاد نمایندگی ولی فقیه نامگذاری شد؛ که کار عقیدتی سیاسی در احکامی که به روسای ما و نمایندگان رهبر معظم انقلاب اسلامی در نیرو‌های مسلح اعطا شده است بحث هدایت دینی و توجیه سیاسی بوده است. ابتدا بحث دین و باور‌ها و اعتقادات مذهبی است که یک پلیسی که پلیس نظام اسلامی است و در آینده باید پلیس حکومت اسلامی باشد و اسلام حاکم بر همه شئونات جامعه اسلامی شود. این پلیس باید در تراز اهداف انقلاب گام بردارد و رشد کند و بالنده شود؛ لذا می‌طلبد که یک نهاد معنوی و سیاسی در کنار پلیس حضور داشته باشد تا بتواند افکار و اندیشه‌های نیرو‌های عزیز انتظامی را به سمت و سوی خدا سوق دهد.

همچنین آنچه که در فطرت پلیس نهادینه شده است شکوفا کند و یادآوری کند که برای چه و در چه مسیری باید حرکت کند. این قسمت اول عقیدتی سیاسی است که ابتدا باید از بعد اعتقادی که زیرساخت همه ابعاد دیگر است پلیس تقویت شود. قسمت دوم توجیه سیاسی نیرو‌های عزیز انتظامی است چون جهان امروز جهان سیاست است و هر کسی خود را سیاستمدار می‌پندارد، ولی نیرو‌های مسلح در مسائل سیاسی باید اصول سیاسی و مرام و مشی سیاسی خود را از فرمانده معظم کل قوا و رهبر حکیم و فرزانه انقلاب دریافت کنند؛ بنابراین عقیدتی سیاسی در اینجا نظرات سیاسی رهبر معظم انقلاب اسلامی را برای کارکنان تبیین می‌کند توضیح می‌دهد و آن‌ها را توجیه می‌کند که در مسیر خدمت، انحراف سیاسی در آن‌ها ایجاد نشود.

جناح بازی سراغ پلیس نیاید اگر نیرو‌های مسلح اهل جناح و جناح بازی شد دیگر نمی‌تواند آن اهداف انقلابی خود را آنچنان که حضرت آقا تبیین می‌کنند انجام دهد؛ بنابراین نیرو‌های مسلح نمی‌توانند در هیچ حزبی ورود پیدا کنند و عضو هیچ حزبی نمی‌توانند باشند و یک حزب داریم حزب ولایت و رهبری است؛ که هرچه رهبر معظم انقلاب اسلامی تبیین می‌کنند و فرمانی که صادر می‌کنند پلیس باید پیرو راهبرد‌های سیاسی و راهکار‌های سیاسی ایشان باشد که عقیدتی سیاسی این وظیفه را بر دوش دارد که کارکنان نیروی انتظامی را در این مسیر هدایت کند که به حمدالله تاکنون موفق بوده است.

در بحث اعتقادی ما بحث قرآن را داریم حتی خانواده‌های پلیس را در واحد فرهنگی با خانواده‌ها تماس گرفته می‌شود. مسابقات قرآن، نماز و اذان ویژه دانش آموزان پسر برگزار می‌شود. کلاس‌های اخلاق برای کارکنان مشاوره خانوادگی برای خانواده‌ها و کلاس‌های سیاسی هم مرتب دایر می‌شود و در مناسبت‌ها تقویت می‌شود. مثل انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که گذشت به حمدالله نیروی انتظامی در حوزه سیاسی به شدت فعالیت داشت و مردم با بصیرت بهتر و بیشتر در این مسیر حاضر شدند.

دیگر نقشی که عقیدتی سیاسی می‌تواند داشته باشد بحث تقویت اعتقادات و توجیه سیاسی است که باعث می‌شود پلیس با انگیزه بیشتر در مسیر ایجاد و تداوم امنیت تلاش کند. پلیسی که مکتبی باشد از اغتشاشات و شورش‌ها ابایی ندارد و مقابل آن‌ها می‌ایستند و مقابله می‌کنند و تاریخ هم چنین چیزی را تجربه کرده است. در جا‌هایی که دشمنان در جا‌هایی که می‌خواستند آشوب به پا کند پلیس به عنوان صف اول ایستاد و مقاومتی ایجاد کرد و آن‌ها را جمع کرد که این معلول  اعتقادات قوی آنان است که می‌دانند اگر اسلحه به دست دارند و تیری را شلیک می‌کنند و کسی را بازداشت می‌کنند در راستای از بین بردن دشمنی و تقویت نظام اسلامی است.

اصولاً امنیت در کشوری وجود داشته باشد همه دستگاه‌ها می‌توانند به اهداف خود برسند، حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی زمانی می‌توانند تدبیر لازم را داشته باشند که کشور امن باشد؛ لذا امیرالمومنین (علیه السلام) در نهج البلاغه در نامه‌ای که به مالک اشتر می‌نویسد یک جمله معروفی را دارد «اما سپاهیان ـ به اذن پرودگارـ دژ‌ها و پناهگاه هاى رعیت و زینت زمامداران و عزت دین و راه هاى امنیّت اند و قوام رعیت جز به وسیله آن‌ها ممکن نیست» ; (فَالْجُنُودُ، بِإِذْنِ اللهِ، حُصُونُ الرَّعِیَّةِ، وَزَیْنُ الْوُلاَةِ، وَعِزُّ (۱) الدِّینِ، وَسُبُلُ الاَْمْنِ وَلَیْسَ تَقُومُ الرَّعِیَّةُ إِلاَّ بِهِمْ).

تا زمانی که نیروی مسلح مقتدر داشته باشیم و دفاع کنند از حاکمیت، حاکمیت هم بر پاست و با توفیق به موفقیت نزدیک می‌شود و اگر خدای نکرده امنیت وجود نداشته باشد مانند بعضی از کشور‌های همسایه است که می‌بینیم، اما امنیت و اقتدار به دلیل رهبری الهی رهبر معظم انقلاب اسلامی است که نیرو‌های مسلح را که خود فرمانده کل آن‌ها هستند به سمت و سوی خوبی سوق می‌دهند که ان‌شاءالله آماده شوند نیرو‌های مسلح ما برای عصر ظهور که در آن ان‌شاءالله از امام زمان (عج) و حکومت جهانی مصلح کل دفاع کنند.

بنابراین امنیت مقوله‌ای است که ارزش آن زمانی مشخص می‌شود به فرمایش رسول اعظم (ص) که می‌فرمایند: دو نعمتی است که باید قدر آن را بدانیم، یک سلامتی و دو امنیت است. تا در امنیت هستیم نمی‌دانیم که چقدر با ارزش است. در صورتی که ایران در زمانی جنگ را داشت و این ناامنی را درک کرد. اگرچه جوانان امروز نبودند، ولی پدرانشان بودند و دیدند ناامنی را که موشک‌هایی بود که به کوچک و بزرگ و زن و مرد رحم نمی‌کرد. کشور قدر این امنیت را بیشتر می‌دانند؛ لذا پلیس یکی از ارگان‌هایی است که امنیت داخلی کشور به او سپرده شده است و بحمدالله تاکنون توفیقات خوبی را داشته است.

نقش ناجا در ایجاد امنیت اقتصادی می‌تواند پشتیبان خوبی برای رونق تولید و اشتغال باشد

دفاع پرس: در رابطه با دشمن شناسی و بصیرت شناسی اقدامات عقیدتی سیاسی ناجا چه بوده است؟

ملتی اگر بخواهد به سربلندی برسد باید روحیه مقاومت و بصیرت را روز به روز در خود تقویت کند،  اگر چنین شد هیچ دشمنی نمی‌تواند بر او غلبه کند.  تحریم و تهدید استکبار و اروپایی‌ها علیه ملت و کشور ما ادامه دارد و نباید دل به استکبار بست،  تنها راه موفقیت تکیه به داخل با همدلی و کار و فعالیت جدی است.

دولت آمریکا حتی به ملت خود رحم نمی‌کند و به دنبال ترویج نژادپرستی است این موضوع سند روشنی بر پایبند نبودن آن کشور به مقررات بین‌المللی است. دولتی که به مردم خود رحم نمی‌کند و  نسبت به شهروندان سایر کشور‌ها رحم و مروت ندارد و علیه آن‌ها از تمامی اهرم‌ها برای زورگویی، تجاوز و کشتار استفاده می‌کند قابل اعتماد نیست.

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون هرجا ظلم، کشتار و بی‌رحمی علیه محرومان عالم مشاهده می‌شود، دخالت دولت آمریکا و حامیانش به خوبی مشخص است. ماهیت اصلی این دولت و حامیان آن‌ها فقط فشار به ملت‌ها و سایر کشور‌ها برای تسلیم است، ولی در این ارتباط  به خصوص ملت ما با قدرت ایمان و ولایتمداری در برابر استکبار ایستاده است.

یکی از سرفصل‌های اساسی عقیدتی سیاسی است که مرتب به آن پرداخته می‌شود و ما ضمن اینکه در استان خودمان این برنامه را داریم و تبیین می‌کنیم از کلیپ‌هایی که سازمان از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی است ارسال می‌کند و برای کارکنان پخش می‌شود.

نهضت روشنگری داریم که از مرکز، افرادی که تحلیلگر‌های خوبی هستند در مسائل سیاسی اعزام می‌شوند که کل مجموعه نیروی انتظامی استان را در عرض سه چهار روز که در استان تشریف دارند تحت پوشش قرار می‌دهند و الحمدلله نتیجه خوب آن را در انتخابات دیدیم.

در بحث دشمن‌شناسی و عوامل نفوذی دشمن به شدت حساس هستیم و هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی و مکتوب کار می‌شود و مجلاتی تهیه می‌شود که موثر هم بوده است.

دفاع پرس: در بیانیه گام دوم انقلاب مهم‌ترین راهبرد و نگاه خوشبینانه آن به آینده است. نقش نیروی انتظامی در ایجاد فضای امید و نشاط به جامعه چیست؟

هر ارگان یک نقشی در این جریان دارد. نقش اصلی و اساسی ما ایجاد امنیت است که فرزندی به مدرسه می‌رود خانواده آن‌ها دلهره و نگرانی نداشته باشند. همین عدم دلهره و نگرانی جای خود را به نشاط و آرامش می‌دهد. زمانی که پدر و مادر حس کنند که در مملکتی آرام فرزندشان تحصیل می‌کند امیدشان به آینده تقویت می‌شود. کشوری اگر اینگونه نباشد نه نشاط در آن است نه از آرامش و سلامتی بهره‌ای می‌برد.

اگر انسان مدام استرس داشته باشد نشاط را خود به خود از بین می‌برد. ولی وقتی حس امنیت در وجود تک‌تک آحاد ملت باشد امید هم خود به خود جوانه میزند در وجود انسان و با تلاش بیشتر و کوشش بیشتر و امید به آینده روشن‌تر حرکت می‌کند، تلاش می‌کند و نتیجه آن بالندگی کشور، خانواده و نظام اسلامی است.

دفاع پرس: نقش نیروی انتظامی در مبارزه با مفسدان اقتصادی که از اهداف بیانیه گام دوم انقلاب است چیست و چه اقداماتی را در این زمینه انجام می‌دهد؟

نیروی انتظامی در جریان مبارزه با مفساد اقتصادی به عنوان ضابط قوه قضایی، فعال است. هر جا دستور قضایی باشد نیروی انتظامی مقتدرانه ورود می‌کند و آن را انجام می‌دهد.

نقش ناجا در ایجاد امنیت اقتصادی می‌تواند پشتیبان خوبی برای رونق تولید و اشتغال باشد. در این راستا نیروی انتظامی در این برهه حساس کشور می‌تواند نقطه امیدی برای مردم باشد و بستر رونق اقتصادی و مقابله با فساد را مهیا سازد.

پس از صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، می‌توان با اتکا به تجربیات ۴۰ ساله و نیرو‌های فعال کشور بسیاری از کاستی‌های موجود را برطرف کرد و گام‌های بهتری در جهت تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی ایران برداشت.

برخی ناکارآمدی‌های موجود در حوزه اقتصادی، تحریم‌ها و سوء مدیریت‌ها مردم را در تنگنا قرار داده و بهترین راه برای حل این مسائل تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه اقتصاد مقاومتی است و همه باید دست به دست هم دهند تا این مهم در کشور محقق شود و بتوانیم اقتصادی پایدار و مقاوم و در تراز انقلاب اسلامی را محقق سازیم.

دفاع پرس: تاثیر عملکرد پلیس و نیرو‌های مسلح که در بطن اجتماع هستند، در سبک زندگی مردم چیست؟

نوع برخورد حکیمانه پلیس با مردم تاثیرگذار است. در مجموعه خود نیروی انتظامی کلاس‌هایی برگزار می‌شود و خانواده‌ها دعوت می‌شوند و سبک زندگی اسلامی تبیین می‌شود که اگر کل خانواده‌های نیروی انتظامی در سراسر کشور با سبک زندگی اسلامی آشنا شوند قطعاً اثرات زیادی بر افراد پیرامونی خود خواهند گذاشت. وقتی آن‌ها اسلامی زندگی کنند در رفتار و برخورد طبیعی است که این فرهنگ به دیگران هم منتقل می‌شود.

منتهی در جامعه ما خیلی نمی‌خواهیم در مسائل فرهنگی و سیاسی و سبک زندگی اسلامی پلیسی رفتار کنیم. پلیسی رفتار کردن جواب نمی‌دهد. باید بیشتر دستگاه‌های فرهنگی ورود پیدا کنند و فرهنگ‌سازی کنند. از طریق رسانه ملی یا فضای مجازی همانطور که دشمن تلاش می‌کند که فرهنگ اسلامی را از بین ببرد، همه نهاد‌های فرهنگی هم که یکی از آن‌ها می‌تواند پلیس و سازمان عقیدتی سیاسی باشد باید ورود پیدا کند و سبک زندگی اسلامی را ترویج کند و مقابل جنگ سایبری دشمنان بایستد و مقابله کند.

دفاع پرس: نیروی انتظامی با اجرای طرح «همیاران پلیس» و «پلیس افتخاری» در نظر دارد که از جوانان برای تامین امنیت استفاده شود، نظر شما چیست؟

یکی از اهداف پلیس افتخاری استفاده از جوانان است. هدف دوم دخالت دادن مردم در تامین امنیت خودشان. اگر امنیت تنها به وسیله پلیس ایجاد شود قدر آن را آنچنان که شایسته است نمی‌دانند، اگرچه مردم ایران مردمی قدرشناس و پای کار هستند اما اگر از فرزندان خود همین مردم چه آقا و خانم به عنوان پلیس افتخاری دعوت شود و ورود پیدا کنند در مسائل امنیتی می‌بینند که پلیس باید چقدر تلاش کند زحمت بکشد تا این امنیت ایجاد شود.

این باعث می‌شود که خود به عنوان مبلغ و پلیس در جامعه تلاش کنند و اگر کسی می‌خواهد حرکتی خلاف امنیت جامعه انجام دهد این‌ها چشم بینای پلیس هستند و اعلام می‌کنند و ضمن اینکه تذکر می‌دهند که این امنیتی که امروز شما می‌بینید به سادگی به دست نیامده است و چه قدر شهید دادیم و چقدر شهید می‌دهیم.

یکی از ارگان‌هایی که هنوز کتاب شهادت به روی آن مفتوح است نیروی انتظامی است و شاهد شهادت تعدادی زیادی از عزیزانمان هنوز هستیم. پلیس ما پلیس مردممداری است و مردم باید زحمات و خدمات پلیس را بدانند که یکی از این راه‌ها حضور خود مردم به عنوان پلیس افتخاری است.  

گفت‌وگو از ندا دهقانی زاده

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار