به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، حجتالاسلام «محمدهادی هدایت» کارشناس علوم قرآنی در گفتوگویی پیرامون جایگاه حضرت «فاطمه معصومه (س)»، اظهار داشت: حضرت «فاطمه معصومه (س)» دارای جایگاه و ارزش بالایی در بین «اهل بیت (ع)» هستند تا حدی که ایشان را بهعنوان یکی از وعده داده شدگان نام میبرند به این صورت که ولادت و حضور حضرت «فاطمه معصومه (ع)» توسط «ائمه معصومین (ع)» به مردم وعده داده شده بود.
وی در همین راستا ادامه داد: در روایتی از کتاب بحارالانوار جلد ۲ صفحه ۲۱۶ آمده است روزی عدهای از اهالی ری به دیدن «امام صادق (ع)» رفتند آنان در معرفی خود به این امام بزرگوار خود را اهل ری خواندند، اما «امام صادق (ع)» ۳ مرتبه آنان را بهعنوان اهالی قم نام برد آنان دلیل این برخورد «امام ششم (ع)» را جویا شدند و «امام صادق (ع)» به آنها فرمودند: خداوند حرمی در مکه دارد و «پیامبر اکرم (ص)» حرمی در مدینه و «امیرالمؤمنین (ع)» نیز حرمشان در کوفه است و حرم ما اهل بیت در قم قرار دارد، زیرا در آینده یکی از دختران و اولادان ما در قم دفن خواهد شد.
شخصیت استراتژیک حضرت «فاطمه معصومه (س)»
حجتالاسلام هدایت به شخصیت استراتژیک حضرت «فاطمه معصومه (س)» اشاره کرد: تأکید «امام صادق (ع)» برای حضور حضرت «فاطمه معصومه (س)» در قم بیانگر اهمیت جایگاه مهمی است که این امامزاده بزرگوار در جهان اسلام دارند، چون وجود حضرت «فاطمه معصومه (س)» در قم یک حرکت استراتژیک برای «اهل بیت (ع)» و شیعیان محسوب میشود، لذا ما شاهد وعده حضور ایشان از زبان جدشان یعنی «امام صادق (ع)» و بعد از آن پدر بزرگوارشان «امام کاظم (ع)» هستیم این امر نشان میدهد که حرم ایشان در قم بر شکل گیری و قدرت مکتب شیعه تأثیر بسیاری دارد، لذا «اهلبیت (ع)» منتظر ایشان بوده و حضور ایشان را به مردم نوید داده بودند.
وی در مورد شخصیت محوری حضرت «فاطمه معصومه (س)» برای شیعیان اظهار کرد: «امام صادق (ع)»، «امام کاظم (ع)»، «امام رضا (ع)» و حتی «امام جواد (ع)» بارها و بارها بر فضیلت زیارت حضرت «فاطمه معصومه (ع)» تأکید کردهاند، آنان فرمودهاند هر کسی که حضرت «فاطمه معصومه (س)» را در قم زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد، این مهم نشان دهنده اهمیت حضور این بانوی بزرگوار در قم دارد.
کارشناس علوم قرآنی بزرگترین و مهمترین معجزه حضرت «فاطمه معصومه (ع)» را شکلگیری شهر قم دانست و تأکید کرد: شهر قم در گذشته منطقهای کویری و خشک بوده و مرکزیتی نداشت، اما حضور حضرت معصومه در این منطقه سبب شد قم به مرکز جهان تشیع تبدیل شود.
وفات حضرت «فاطمه معصومه (س)»
هدایت به علت شهادت حضرت «فاطمه معصومه (س)» اشاره و تصریح کرد: هنگامی که «امام رضا (ع)» مجبور به پذیرش ولایت عهدی مامون شد و به خراسان رفت، نامهای به خواهر بزرگوارشان حضرت «فاطمه معصومه (س)» نوشته و از ایشان درخواست کردند که به دیدار برادر بیایند لذا حضرت «فاطمه معصومه (س)» نیز به همراه تعدادی از برادران و اقوام خود مسیر مشهد را در پیش گرفت، ایشان هنگامی که به شهر ساوه رسیدند توسط مأموران مامون که موظف به نابود کردن این گروه بودند مورد حمله قرار گرفتند.
کارشناس علوم قرآنی در همین راستا بیان کرد: در این حمله تعدادی از همراهان حضرت «فاطمه معصومه (س)» به شهادت رسیدند و خود ایشان نیز دچار جراحاتی شدند، سپس ایشان دستور دادند که مرا به شهر قم ببرید، هنگامی که حضرت «فاطمه معصومه (س)» به شهر قم رسیدند شیعیان اشعری قمی آن حضرت را به محله سادات یا محله میر که امروز در ابتدای خیابان عمار یاسر قم واقع است بردند و حضرت «فاطمه معصومه (س)» پس از گذشت ۱۷روز به سبب جراحات وارده وفات کردند.
علل دعوت «امام رضا (ع)» از خواهر گرامیشان
وی علل دعوت «امام رضا (ع)» از خواهر گرامیشان حضرت «فاطمه معصومه (س)» را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: «امام رضا (ع)» خواهر گرامیشان حضرت «فاطمه معصومه (ع)» را به ایران دعوت کردند، اگر چه این بانوی بزرگوار نتوانست «امام رضا (ع)» را ببیند و به ظاهر این سفر ناموفق بود، اما در حقیقت هدفی ارزشمند و بلند پشت این سفر قرار داشت، زیرا با حضور حضرت «فاطمه معصومه (س)» در قم شیعه مرکز و پایتختی نوین پیدا میکند و بدین ترتیب میتواند رشد و توسعه بیشتری یابد، در حقیقت تمدن شیعه از حضور حضرت «فاطمه معصومه (س)» در قم کلید خورد لذا موعود بودن این شخصیت بزرگوار و حضور استراتژیک ایشان چهرهای عملیاتی به خود گرفت و نتایجی پر بار در بر داشت، «امام رضا (ع)» به واسطه علم امامت خود اشرافی کاملی بر حقیقت حضور حضرت «فاطمه معصومه (س)»در قم داشتند.
کارشناس حوزه و دانشگاه به دیدار سعد اشعری با «امام رضا (ع)» اشاره و بیان کرد: هنگامی که سعد اشعری بعد از شهادت حضرت معصومه (س) به دیدار «امام رضا (ع)» رفت، «امام هشتم (ع)» خطاب به سعد تأکید کردند: برای ما بین شما حرمی است، هر کسی آن را زیارت کند وارد بهشت میشود بدین ترتیب قم خانه «اهل بیت (ع)» و پایگاه شیعیان است.
جایگاه علمی حضرت «فاطمه معصومه (س)»
وی به علم حضرت «فاطمه معصومه (س)» اشاره و بیان کرد: «حضرت معصومه (س)» جایگاه علمی ویژهای دارند، در روایات آمده است گروهی از دانشمندان برای دیدار «امام موسی کاظم (ع)» به درب خانه ایشان رفتند، ولی این امام بزرگوار در خانه نبودند آنان برگه سوالها را به حضرت «فاطمه معصومه (س)» تحویل دادند و ایشان پاسخ تمام سوالات را در برگه نوشتند سپس برگه را به آنان دادند این گروه در هنگام خروج از شهر با «موسی بن جعفر (ع)» برخورد کردند و برگه سوالات را به خدمت ایشان دادند تا پاسخهای صحیح را دریافت کنند، هنگامی که «امام موسی کاظم (ع)» برگهها را نگاه کردند و متوجه پاسخ سوالات شدند از آنان پرسید چه کسی به این سوالات پاسخ داده آنان در جواب گفتند که دختر شما حضرت «فاطمه معصومه (س)» سوالات را پاسخ دادهاند، در همین زمان «موسی بن جعفر (ع)» سه بار تکرار کردند پدر به فدای او، زیرا تمام سوالات پاسخ دادهشده از سوی حضرت «فاطمه معصومه (س)» به صورت دقیق و کامل درست بودند.
حجتالاسلام هدایت جایگاه حضرت «فاطمه معصومه (س)» به عنوان یک امامزاده بزرگوار را مورد بررسی قرار داد و افزود: امامزادههای بسیاری وجود دارند، اما ۳ امامزاده هستند که «ائمه معصومین (ع)» مستقیماً در مورد آنان زیارتنامه بیان کردهاند، بعد از حضرت «علی اکبر (ع)» و حضرت «عباس بن علی (ع)»، حضرت «فاطمه معصومه (س)» است که زیارتنامه ویژه دارند که از سوی برادر بزرگوارشان «امام رضا (ع)» تدوین و بیان شده است.
مضامینی بلند و مفاهیمی بسیار ارزنده در زیارتنامه حضرت «فاطمه معصومه (س)»
حجتالاسلام هدایت به بخشی از زیارت حضرت «فاطمه معصومه (س)» اشاره و خاطرنشان کرد: زیارتنامه حضرت «فاطمه معصومه (س)» دارای مضامینی بلند و مفاهیمی بسیار ارزنده است، در بخشی از زیارتنامه زائر از خداوند میخواهد تا حضرت «فاطمه معصومه (س)» را شفیع و شفاعت کننده او در بهشت قرار دهد، بدین ترتیب که هنگامی که فرد به بهشت وارد شد در مراتب بهشت رشد کند و وی را به بهشتیان و «ائمه اطهار (ع)» معرفی نمایند، در ادامه بیان میکند پس از اینکه حضرت «فاطمه معصومه (س)» زائر را به بهشتیان معرفی میکند دست او بگیرد و نزد حوض کوثر ببرد. در این زیارتنامه کلمات به نحوی قرار گرفته که نشان میدهد حضرت «فاطمه معصومه (س)» میتوانند شفاعت کننده ما در کنار حوض کوثر باشند. زیارتنامه این بانوی بزرگوار دعایی بسیار ارزشمند است که نیازمند تدبر و تفکر بسیار خصوصاً برای جوانان دارد.
منبع: میزان
انتهای پیام/ ۹۱۱