یادداشت/

مردم مازندران در دل جنگ، سوسنگرد را بازسازی کردند

مردم و رزمندگان استان مازندران در حین جنگ تحمیلی، طی ۱۹ ماه شهر سوسنگرد را بازسازی کردند.
کد خبر: ۴۸۹۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳ - 17November 2021

مردم مازندران در دل جنگ، سوسنگرد را بازسازی کردندگروه استان‌های دفاع‌پرس ـ ولی‌الله شیرامه؛ یکی از وقایع حماسی که با ویژگی‌های خاص خود، در روند جنگ تحمیلی و دفاع مقدس آثار و برکات تعیین‌کننده داشت و در عین حال با وجود اهمیت فراوان، مظلومانه در محاق غفلت قرار گرفته است حماسه آزادسازی سوسنگرد در ۲۶ آبان ۱۳۵۹ است.

اکنون که این حماسه به سال چهلم گذشته است چند نکته حائز اهمیت است.

به دلیل رویکرد رئیس جمهور وقت بنی‌صدر و تفکر لیبرالی او وضعیت نگران کننده‌ای به وجود آمده بود. به همین دلیل خطر نفوذ دشمن به عمق خاک ایران و اشغال استان خوزستان وجود داشت. مرحوم سرلشکر ظهیرنژاد طی نامه‌ای به بنی‌صدر اعلام کرده بود که تیپ زرهی ـ تیپ اصلی عمل کننده ـ را برای آزادسازی سوسنگرد نیاز داریم، این درخواستبا مخالفت شدید بنی‌صدر مواجه شد، وقتی شهید چمران از این موضوع با خبر می‌شود، ساعت ۲ بامداد با دفتر امام خمینی (ره) تماس می‌گیرد و با تدبیر قاطعانه امام (ره) رمینه حضور تیپ ۹۲ زرهی را در عملیات فراهم می‌شود و سبب آزاد سازی سوسنگرد می‌شود.

مهمترین عامل این پیروزی صدور فرمان امام خمینی (ره) در روز ۲۵ آبان ۵۹ بود که در آن فرموده‌ بودند: «بایستی تا فردا سوسنگرد آزاد شود» و سرانجام سوسنگرد قهرمان در ۲۵ آبان به فرمان معمار کبیر انقلاب و توسط فرزندان امام راحل در پاسخی سریع و بی‌درنگ به دشمن متجاوز را از خاک کشور بیرون راندند و سوسنگرد را از چنگ دشمن آزاد کردند.

در این میان نقش بی‌بدیل آیت‌الله خامنه‌ای، نماینده حضرت امام (ره) در شورای عالی دفاع، نقشی استراتژیک و مهم بود. ایشان با دستور حضرت امام (ره) عملیات آزادسازی سوسنگرد را به همراه شهید چمران انجام دادند. آنچه در این میان ارزش این حماسه را پر رنگ می‌کند نقش ویژه آیت‌الله خامنه‌ای و شهید چمران و مقاومت رزمندگان و مردم شهر سوسنگرد است.

رزمندگان مازندران در شرایطی که علیرغم نبرد با منافقین در گنبد، جنگل‌های مازندران، درگیری با سربداران بودند، ۴۳ شهید در فاصله ۱۳۵۹/۷/۲۸ تا ۱۳۶۰/۳/۱۵ در منطقه سوسنگرد تقدیم ایران اسلامی کردند؛ با عنایت به اعتقاد حضرت امام (ره) که در حین جنگ نباید زندگی مردم مختل شود علیرغم حجم خرابی‌ها گسترده تصمیم به بازسازی مناطق ویران شده گرفتند.

لذا با بازدید میدانی حضرت حجت‌السلام روحانی نماینده فقید حضرت امام (ره)، آیات عظام «علی معلمی»، «نورالله طبرسی» و «جباری» از منطقه سوسنگرد باعث شد که با مشورت مسئولین استانی از جمله مرحوم «مجدآرا» استاندار وقت خوزستان در تاریخ چهارم خرداد ۱۳۶۱ طی نامه‌ای به محضر حضرت امام (ره) تقاضا و اجازه بازسازی شهر سوسنگرد را به مازندران محول کند.

استان مازندران با اعزام کارگر، بنا، نیرو‌های خدمات، مهندسین ساختمان و همچنین هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد ریال کمک‌های مردم استان مازندران در سال ۱۳۶۳ در امر بازسازی که متعهد شده بود به پایان رسانید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار