رئیس اداره واکسن وزارت بهداشت:

واکسن کرونا در سلامت جامعه موثر بوده است/تزریق دز یادآور واکسن کرونا برای همه ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۱

زهرایی گفت: واکسن کرونا در سلامت جامعه موثر بوده و توانسته از مرگ و میر سالمندان که سیستم ایمنی آن‌ها پاسخ کمتری به واکسن دارد، جلوگیری کند.
کد خبر: ۴۸۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹ - 17November 2021

واکسن کرونا در سلامت جامعه موثر بوده استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، محسن زهرایی رئیس اداره واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در نشست خبری در محل وزارت بهداشت، اظهار داشت: ما باید تعداد افراد آسیب دیده را کاهش دهیم، واکسیناسیون در سالمندان که مرگ و میر بیشتری داشتند و سیستم ایمنی ضعیف تری هم داشتند، موثر واقع شد. البته از ابتدا عنوان نشد هر کسی که واکسن بزند مرگ و میرش صفر می‌شود.

وی افزود: اگر واکسیناسیون انجام نمی‌شد شرایط سخت‌تر بود و مجموعاً نشان می‌دهد واکسن در سلامت جامعه موثر است. بحث چرخش ویروس با افزایش واکسیناسیون تغییر کرده است و اگر واکسیناسیون انجام نمی‌شد، روند بیماری افزایش می‌یافت.

رئیس اداره واکسن وزارت بهداشت ادامه داد: واکسن سهم و حق مردم است و اگر تزریق نکنند از سهم خود گذشتند. باید اثرگذاری تزریق واکسن را به مردم نشان دهیم. هنوز ۱۵ درصد افراد را باید تشویق کنیم برای واکسن بیایند و باید همه مردم جامعه را پوشش دهیم. ممکن است برخی بگویند تنها راه مقابله با بیماری واکسن نیست، درست است اگر خود را در خانه قرنطینه کامل کنند مبتلا نمی‌شوند، اما آیا این کار میسر است؟ نمی‌شود جامعه را تعطیل کرد و واکسیناسیون انجام نداد.

زهرایی ادامه داد: تقریباً ۸۵ درصد مردم واکسن زدند و ۱۵ درصد واکسن نزدند، اما در حال پیشرفت هستیم و اگر موج دیگری، بیاید مابقی به سرعت مراجعه می‌کنند. وزن موافقان و مخالفان را درنظر بگیریم. اینکه بگوییم موافقان تزریق واکسن که ۹۵ درصد هستند را یک سو و مخالفان ۵ درصدی را یک سو قرار دهیم و مناظره شکل گیرد، هویت بخشی به مخالفان واکسن است که سبب گمراهی بیننده و شنونده می‌شود.

وی درباره میزان واکسن‌هایی که تاکنون در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است، گفت: برنامه ریزی وزارت بهداشت برای واکسیناسیون جمعیت هدف یعنی ۱۰۰ درصد گروه هدف است که فعلاً بالای ۱۲ سال است. بر این مبنا میزان واکسن مورد نیاز تا پایان سال تامین شده است. تا امروز سینوفارم ۱۳۱ میلیون دوز، اسپوتنیک ۴ میلیون دوز، واکسن کووکسین بهارات یک میلیون و ۱۲۵ هزار دوز، آسترازنکا ۱۲ میلیون دوز، برکت ۱۱.۵ میلیون دوز و پاستوکووک یک میلیون و ۷۰۰ هزار دوز و پاستوکووک پلاس ۲۰۰ هزار دوز دریافت کردیم.

زهرایی درباره سرنوشت سایر واکسن‌های تولید داخل که در حال ورود به مراحل کارآزمایی بالینی هستند، افزود: تولید داخلی نقطه قوتی است، ولی اگر قرار باشد همه چیز به این امر گره بخورد با توجه به زمان بر بودن مسئله ممکن است خیلی زمان از دست دهیم. جمع واکسن‌های داخلی که تاکنون به ما تحویل شده است حدود ۱۷ میلیون دوز است که کفاف نیاز ما را نمی‌داد و نیاز به واردات داشتیم. برای ادامه کار، واکسن داخلی استفاده می‌شود، ولی نمی‌توانستیم صبر کنیم. واکسن‌هایی که هنوز به کارآزمایی بالینی نرسیدند سرمایه تولید کنندگان است و اگر خط تولید را برای بلندمدت در نظر بگیرند سوددهی خواهد داشت.

رئیس اداره واکسن وزارت بهداشت درباره تزریق دز یادآور نیز گفت: برای کارکنان نظام سلامت، کارکنان مراکز نگهداری معلولین جسمی و ذهنی، جانبازان بالای ۵۰ درصد و…، باید بعد از شش ماه از تزریق دوز دوم واکسن یادآور دریافت کنند. همچنین کسانی که واکسن‌های غیر فعال مثل سینوفارم، برکت و بهارات دریافت کردند نوبت سوم را پس از چهار ماه تزریق کنند. بر مبنای این نیاز در مجموع حدود ۱۶۷ میلیون دوز تامین شده که پاسخگوی نیاز برآورد شده فعلی ما است. برای ۱۴۰۱ هم احتمالاً نیاز باشد همه مردم را یک نوبت دز یادآور تزریق کنیم که با ظرفیت تولید داخل پیش بینی می‌کنیم نیازی به واردات نباشد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار