مرتضی بریری در کتاب «معاصریت تاریخ» نوشت؛

مراقب دست‌های یهودی نظام استکبارجهانی باشیم

کتاب «معاصریت تاریخ: یادداشت‌هایی پیرامون تاریخ اسلام و تاریخ ایران معاصر» نوشته مرتضی بریری از سوی موسسه نشر و تحقیقات ذکر منتشر شد.
کد خبر: ۴۸۹۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷ - 17November 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «معاصریت تاریخ: یادداشت‌هایی پیرامون تاریخ اسلام و تاریخ ایران معاصر» نوشته مرتضی بریری از سوی موسسه نشر و تحقیقات ذکر منتشر شد.

در یادداشت‌های کتاب «معاصریت تاریخ» یک رویداد تاریخی با تکیه بر رجال شرح شده و در ادامه آموزه‌ای از آن رویداد برای عصر حاضر نیز ارائه شده است. در کلیت ماجرا، اما مخاطب به این نکته نیز خواهد رسید که مطالعه و مداقه پیرامون تاریخ اسلام می‌تواند ما را به یک معرفت‌شناسی نوین برساند و گره‌های تاریخ معاصر را باز کند.

«مرتضی بریری» کارشناس حوزه ارتباطات، رسانه، حقوق و فرهنگ در پیشگفتار خود بر این اثر نوشته است: «تاریخ، علمی مهم و یکه است؛ از همین روی نیز هماره در تمامی قرون و اعصار مدنظر اندیشمندان علوم انسانی بوده است. برخی در باب ارزش و اهمیت این علم تا جایی پیش رفتند که در نظام فکری‌شان هستیِ «هستی» در «تاریخ هستی» خلاصه می‌شود. مهمترین دلیل ارج و ارزش نهادن بر آن و نظریه‌پردازی پیرامون این علم به جهت مسئله معاصریت بوده و هست؛ مثلا به باور میشل فوکو ماهیت هر پدیده تاریخ آن پدیده است. به‌واقع تاریخ باید بتواند به تبیین لحظه کنونی ما بپردازد در غیر این صورت صرفا دانشی است که به کار گذران وقت و تفریح می‌آید.»

همچنین در بخشی دیگر از پیشگفتار «معاصریت تاریخ» می‌خوانیم: «تاکید بر اهمیت علم تاریخ را مسلمانان از اسوه – متن تمدن خود یعنی کلام الله مجید دریافته‌اند. قرآن کریم نیز سرشار از قصه‌های پیامبران و شخصیت‌های موثر بوده که مهم‌ترین کارکردشان ارائه الگو و هشدار است. کتاب آسمانی، قصه را به مثابه تاریخ بیان می‌کند تا مسلمانان از سرنوشت پیشینیان عبرت بگیرند. قرآن کریم در زمینه بیان تاریخ، هم به شخصیت‌ها توجه کرده است و هم به رخدادها؛ از دل همین قصه‌ها است که می‌توان اهمیت حضور فرد در اجتماع انسانی را دریافت.»

یادداشت آیت الله محمدجواد مروجی طبسی آغازگر این اثر بوده که محتوای آن درباره نگاه نویسنده به موضوعات مطرح شده است. مرتضی بریری یادداشت‌های خود را به دو فصل با عناوین «تاریخ اسلام» و «تاریخ ایران معاصر» تقسیم کرده است؛ عمده این یادداشت‌ها با توجه به شخصیت‌های مهم تاریخ اسلام و ایران (مثبت و منفی) به مرحله نگارش در آمدند تا بصیرتی را به‌ویژه برای نسل جوان به همراه آورند.

«مرگ مروان حکم و مساله دست‌های یهودی در امت اسلام»، «ماجرای حکمیت صفین و مصائب نشناختن ولایت»، «مامون عباسی؛ شیعه امام کش؟!»، «ضرورت دفاع از ایمان ابوطالب (ع)»، «محمد بن ابی‌بکر، مصر و حقوق بشر»، «اربعین نبود، عاشورا فراموش می‌شد» و «ماجرای مرگ عمروعاص؛ نسبت ما با حاکم بر حق چیست؟»، «نقش رسانه‌ها در مساله‌مند کردن مکتب سلیمانی»، «چرا توهین مکرون به پیامبر اکرم (ص) نقض حقوق بشر است؟»، «تاملاتی پیرامون فلسفه تشکیل بسیج»، «معارف صیاد؛ چه معرفتی از پیروز میدان‌های بزرگ نبرد داریم؟»، «جنگ ما "تاریخ خطی" ندارد؛ «"متن"های سال‌های آتش و خون را دریابیم»، «استخراج نظامنامه آزادی مطبوعات از اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب»، «کنکاشی در روایت مقدس و کارکرد تئولوژیک خواندن» و «غرب و مساله پیشرفت تسلیحاتی ایران؛ در فضیلت فخری زاده بودن» عناوین یادداشت‌های کتاب «معاصریت تاریخ» است.

مرتضی بریری در بخشی از کتاب «معاصریت تاریخ: یادداشت‌هایی پیرامون تاریخ اسلام و تاریخ ایران معاصر» نوشته است: «زندگی مروان حکم و دسایسی که او بر امت اسلام و اهل بیت به کار برد، بهترین دلیل برای سخن امیرالمومنین (ع) در حق اوست. حضرت فرمودند که دست او دست یهودی است و این را به جهت کثرت دسیسه‌گری مروان به کار برده‌اند. شیعه اهل تفکر و اهل تامل که قول و فعل امام معصوم خود را حجت می‌داند با دقت روی این روایات حکمت‌هایی برای زندگی امروز خود به دست خواهد آورد.

کسانی که خدعه و نیرنگ بسیار می‌کنند، شایسته گفتگو و مذاکره نبوده و لایق نزدیکی و دوستی نیستند، بنابراین پای قرارداد نشستن با آن‌ها امری واهی است چراکه به‌راحتی قرارداد‌های خود را زیرپا می‌گذارند. نظام استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل، ادامه دهنده همان سنتی هستند که حضرت امیرالمومنین (ع) از صدر اسلام ما را به آن‌ها هشدار داده است. در عصر جدید، ولی امر مسلمین جهان، امام خامنه‌ای (مدظله العالی) نیز در ادامه راه اجداد خود ما را به دست‌های یهودی و مذاکره با آن‌ها هشدار داده است. آیا به توصیه امام و مقتدای خود عمل کرده‌ایم؟»

کتاب «معاصریت تاریخ: یادداشت‌هایی پیرامون تاریخ اسلام و تاریخ ایران معاصر» نوشته مرتضی بریری در هزار نسخه، ۱۰۴ صفحه و با بهای ۳۰ هزار تومان از سوی موسسه نشر و تحقیقات ذکر در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار